قیام اهالی سینماعلیه هتاکی‌ نشریه «یالثارات»

مانی حقیقی ترانه علیدوستی اصغر فرهادی پشت صحنه درباره الیدر چند روز اخیر صحبت درباره توهین بی‌وقفه نشریه یالثارات به سینماگران نقل محافل هنری شده است.

به گزارش سینماسینما، سینماگران فارغ از هر گونه عقیده و دسته‌بندی، هر جا تریبونی پیدا کردند علیه این بی‌احترامی‌ها و سکوت مسوولان فرهنگی حرف زدند و در دفاع از سینماگرانی چون ترانه علیدوستی، اصغر فرهادی و مانی حقیقی که تازه‌ترین سوژه این نشریه شده‌اند، دیگر همکاران خود را به اتحاد دعوت کردند.
منوچهر شاهسواری، مدیرعامل خانه سینما در دهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران آغازگر این اعتراض‌ها بود. او زمانی که پشت تریبون قرار گرفت، ترجیح داد بیش از هر چیز درباره بی‌حرمتی‌های صورت گرفته حرف بزند. مدیرعامل خانه سینما با اشاره به انتشار متنی درباره نشریه یالثارات از سوی جامعه روزنامه‌نگاران و ضمن قدردانی از آنها، عنوان کرد: «باید قدر این حرکات را بدانیم، من از آنها سپاسگزارم و به بانیان آن نشریه هتاک می‌گویم این بی‌اخلاقی‌ها چاره‌ای برای شما به جز ترک کردن صحنه باقی نمی‌گذارد.»
اما بخشی از مراسم جشن انجمن منتقدان به تجلیل از رخشان بنی اعتماد اختصاص داشت. پیش از حضور این سینماگر روی سن، فاطمه معتمدآریا در سخنانی خطاب به منتقدان و نویسندگان به خاطر هر آنچه در حمایت از هنر و هنرمند نوشته‌اند قدردانی کرد: «از شما تشکر می‌کنم، شما بهترین نویسندگان سینمایی هستید که هیچگاه مارا تنها نگذاشتید و همیشه پشت ما بودید.»
در ادامه این مراسم و زمانی که قرار شد تندیس بهترین بازیگر زن این جشن به لیلا حاتمی اهدا شود، درباره آنچه این روزها بر سینمای ایران گذشته، توضیحات بیشتری ارایه شد. مانی حقیقی، کارگردان «اژدها وارد می‌شود» از جانب حاتمی روی سن حاضر شد تا جایزه او را بگیرد: «مادر صفی یزدانی فوت شده و لیلا حاتمی درگیر سوگواری اوست و به همین دلیل به من گفت این جایزه را از جانب او دریافت کنم.»
حقیقی که یکی از سینماگران مورد حمله نشریه یالثارات است، از حاضران در سالن اجازه خواست تا درباره این موضوع مهم صحبت کند: «در چند روز گذشته تعدادی از همکاران و مردم از طرق مختلف از ترانه علیدوستی و اصغر فرهادی و من بابت مطلبی که در یک نشریه درباره ما نوشته شده، دلجویی کردند. ما سه نفر تصمیم گرفتیم اعتراض خودمان را در قالب یک شکایت کیفری مطرح کنیم. انگیزه ما برای کاری که می‌کنیم این نیست که صرفا آن مطلب را تکذیب کنیم که کذب محض نیازی به تکذیب ندارد، بلکه می‌خواهیم اعتراض خود را به این اتفاق نشان دهیم. نشریه‌ای که مجوز دارد پشت نام امام حسین(ع) مطالبی می‌نویسد که هرزه‌نگاری است.  ما حق داریم جلوی این خشونت را بگیریم و نمی‌توانیم به تنهایی این کار را به سرانجام برسانیم.»
او از همه ایرانیان خواست تا درباره این موضوع هنرمندان و سینماگران را یاری کنند. حقیقی همچنین عنوان کرد خوشحال می‌شود، رییس قوه قضاییه و وزیر ارشاد در این باره به کمک آنها بیایند اما کمک مردم را نیز موثر دانست: «آن نشریه کوچک‌ترین سندی برای حرف‌هایی که زده ندارد اما ما سند بی‌اخلاقی آنها را در دست داریم.»صحبت‌های مانی حقیقی با تشویق حضار مواجه شد و همین مساله سبب شد ابراهیم حاتمی‌کیا پیش از دریافت جایزه ویژه هیات داوران برای کارگردانی «بادیگارد»، حرف‌های حقیقی را پی بگیرد: « قسم به قلم. همه عزیزان که اینجا هستند صاحب قلم‌اند، حرمت قلم با اتفاقات آن نشریه زایل شد و همه ما باید در برابر آن بایستیم. نمی‌دانم این خشونت از کجا می‌آید. متاسفم که با اسم و خون حسین (ع) اینچنین بازی می‌شود. من کم از این نشریه نواخته نشدم. آنها به من می‌گفتند کار انحرافی در سینما انجام می‌دهم. شاید باورتان نشود اما حرفی که می‌زنم مال سال‌ها پیش است وقتی که این نشریه یک ورق بود و در نماز جمعه پخش می‌شد. حالا که متاسفانه کار به اینجا کشیده اگر شما اهالی مطبوعات و اگر ما اهالی سینما، در مقابل هرزه نگاری‌های این نشریه سکوت کنیم، نشان بی‌غیرتی ما است. متاسفم که عده‌ای خشونت طلب در نشریه‌ای مهجور، در حال توهین به نام مقدس اباعبدالله هستند.» اما رضا کیانیان از دیگر سینماگرانی بود که برای اعطای جایزه بهترین بازیگر مرد انجمن منتقدان روی سن حاضر شد و از روندی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیش گرفته، انتقاد کرد. او با اشاره به لغو کنسرت‌ها در شهر مشهد و عقب‌نشینی وزیر ارشاد گفت: «چند وقت پیش که یکی از افراد در یکی از استان‌ها خودمختاری موسیقی را اعلام کرد، آقای وزیر ارشاد خودمختاری او را تایید کرد. وزیر درباره توهین این نشریه کذا به هنرمندان هم سکوت کرده است. من فهمیده‌ام وزیر اصلا به هیچ کاری کار ندارد.» پیمان معادی نیز پس از دریافت جایزه خود، در حمایت از اعتراض مانی حقیقی خطاب به او گفت: من سال‌هاست با تو، علیدوستی و فرهادی دوستی دارم و خودت می‌دانی که دوستانم را به سختی انتخاب می‌کنم. تمام قد به شرافت و نجابت شما سه نفر افتخار می‌کنم و از همین جا می‌گویم ما نوکر شما هستیم و پشت‌تان می‌مانیم. او در ادامه از حاتمی‌کیا به خاطر حمایتش از سینماگران تقدیر کرد.
اما جشن فیلم و عکس «چهل چراغ» با محوریت آثار هنری مرتبط به امام حسین (ع) از بهترین فرصت‌هایی بود که سینماگران توانستند اعتراض خود را به گوش مدیران و مسوولان فرهنگی برسانند. مریلا زارعی، بازیگر سینما که برای بازی در فیلم «دست‌های خالی» به کارگردانی ابوالقاسم طالبی، تندیس این جشنواره را گرفت، روی سن از نشریه‌ای گفت که پرده‌دری می‌کند: « امروز در این مملکت مجله‌ای چاپ می‌شود که به همه ما توهین می‌کند! و پرده‌دری می‌کند! و آبروی مسلمان را می‌برد! و بدترین الفاظ آن تیتر می‌شود. من دیوانه حسین هستم و هنوز هم کار می‌کنیم. از بزرگان می‌خواهم ورود پیدا کنند. من دنبال نشانه بودم که حرفم را بزنم. سیدالشهدا به ما یاد داد باید خون‌مان را بریزیم اما آزاده بمانیم. اگر نام اسلام و حسین زنده است به خاطر نام زینب (س) است. اگر هنرمندی در این عرصه حضور دارد، حتما توفیقی است که امام حسین(ع) به آن عنایت کرده است. حالا این نشریه فردا در مورد من بنویسد باکی نیست. یا علی.»
داوود میرباقری نیز در حمایت از زارعی و سینماگران بعد از دریافت تندیس خود برای کارگردانی فیلم «مسافر ری» به هتاکی‌های نشریه یالثارات اشاره کرد: «شرایطی که در بخشی از مطبوعات توسط این نشریه به وجود آمده شرم‌آور است. اگر حضرت اباعبدالله بود امروز قیام می‌کرد که چرا عده‌ای در مملکت شیعه چنین جراتی می‌کنند و هتاکی می‌کنند؟ ما توقع داریم که بزرگان و مسوولان ورود کنند. دل همه ما شکسته است. این جریان اگر ادامه پیدا کند همه متضرر می‌شوند.»
به نظر می‌رسد بخشی از هتاکی‌های صورت گرفته در این نشریه به خاطر اکران موفق فیلم «فروشنده» به کارگردانی اصغر فرهادی در سینماهاست. با این همه این نشریه پیش از این، توسط هیات نظارت بر مطبوعات لغو امتیاز شده بود. صحبت‌های هنرمندان در چند روز اخیر حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بر آن داشت تا در تازه‌ترین نشست مطبوعاتی خود بار دیگر پرونده نشریه یالثارات را باز کند. به گفته او «موضع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این خصوص قبلا اعلام شده است. هیات نظارت بر مطبوعات پروانه این نشریه را لغو و نام آن را از فهرست نشریات دارای مجوز حذف کرده است لذا ما این نشریه را جزو نشریات قانونی نمی‌دانیم. مسائلی که بعد از انتشار شماره‌های اخیر این نشریه رخ داده است، در دستگاه قضایی در حال رسیدگی است و قطعا این نهاد با توجه به شکایاتی که از سوی هنرمندان مطرح شده و هتک حرمتی که به آنها صورت گرفته است، این شکایت را مورد رسیدگی قرار می‌دهد.»
در ادامه هیات‌مدیره خانه سینما نیز در نامه‌ای سرگشاده با دلجویی از ترانه علیدوستی، اصغر فرهادی و مانی حقیقی پشتیبانی خود را از این سه سینماگر اعلام کرد و خبر داد تاجایی که در مقدورات مان است از همه امکانات حقوقی، قانونی و افکار عمومی برای اعاده حیثیت و ستاندن داد شما استفاده خواهیم کرد.

منبع: اعتماد ـ الهام نداف

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 27573 و در روز سه شنبه ۳۰ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۲۲:۴۱:۱۱
2024 copyright.