لغو اجرای آثار ایتالیا و فرانسه در جشنواره تئاتر فجر

جولان دوباره ویروس کرونا سبب شد اجرای آثار دو کشور فرانسه و ایتالیا در چهلمین جشنواره تئاتر فجر منتفی شود.

به گزارش سینماسینما، حسین مسافر آستانه، دبیر چهلمین جشنواره تئاتر فجر درباره اجرای نمایش‌های بین‌المللی این دوره از جشنواره همزمان با اوج‌گیری سویه جدید کرونا توضیح داد: اجرای دو نمایش از ایتالیا و فرانسه لغو شد زیرا بر اساس تصمیم‌های جدید این دو کشور، سفرهای بین‎المللی آنان با محدودیت رو به رو شده است ولی هنوز گروه بلغارستان و گروه‌های دیگری که از کشورهای همسایه در این دوره از جشنواره حضور دارند، چیزی درباره لغو اجراهای خود اعلام نکرده‌اند.

او در پاسخ به این پرسش که اجرای دو کشور ایتالیا و فرانسه در فضای مجازی انجام می‌شود یا کلا منتفی شده است، گفت: کلا منتفی شد چون ما اثر کاملی از این دو کشور دریافت نکردیم.گروه ایتالیا نمایش خود را برای شرکت در جشنواره فجر تولید می‌کرد زیرا اجرای تئاتر در این کشورها هنوز هم با محدودیت‌های بسیار همراه است. به همین دلیل بعد از منتفی شدن سفرشان، پروژه‌های اجرایی خود را متوقف کردند.

مسافر آستانه در پاسخ به این پرسش که بهتر نبود با توجه به شرایط مبهم امسال، همچون سال گذشته از بخش بین‌المللی جشنواره چشم‌پوشی می‌کردیم، توضیح داد: بخش بین‌الملل یک ظرفیت و حیف است که قطع شود. در دوره گذشته هم بسیار جستجو کردم تا به منظور ایجاد هر گونه ارتباط فرهنگی، این بخش را حتی به شکل محدود داشته باشیم ولی پارسال هیچ کشوری فعالیت تئاتری نداشت. اما از آنجاکه امسال بسیاری از کشورها فعالیت‌های نمایشی خود را تا حدودی از سر گرفته بودند، تلاش کردیم بخش بین‌الملل را داشته باشیم.

این مدیر هنری، ایجاد ارتباطات بین‌الملل را فرصتی مغتنم برای بهبود روابط سیاسی دانست و افزود: ارتباطات فرهنگی با کشورهای دیگر برای هر کشوری بسیار کارساز است و حتی می‌تواند بر بهبود روابط سیاسی اثرگذار باشد. ولی وقتی شرایط حداقلی است، ما هم به همان حداقل رضایت دادیم. ضمن اینکه کسی نمی‌توانست پیش‌بینی کند بعد از فروکش کردن کرونا، بار دیگر با اوج گیری سویه تازه این ویروس رو به رو شویم.

مسافر آستانه ادامه داد: در این شرایط، در همین حد هم که بتوانیم ارتباطات فرهنگی خود را با دیگر کشورها حفظ کنیم، غنیمت است چون به هر حال وجود همین ارتباطات محدود از قطع کامل آن، بسیار مفیدتر خواهد بود.

پیش از این هم کارگاه آموزشی روی فراتی، کارگردان فرانسوی در این دوره از جشنواره به دلیل وجود همین محدودیت، منتفی شد.

منبع: ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 169386 و در روز شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۰:۳۷
2024 copyright.