ماجرای اخراج فریدون جیرانی وبیژن امکانیان از روزنامه اطلاعات به خاطر یک اشتباه سهوی

فریدون جیرانیفرهت فرد نیا روزنامه نگار قدیمی در بخشهایی از مصاحبه خود که چندی پیش با اکبر منتجبی در نشریه مهرنامه منتشر کرده روایت جالبی از ماجرای اخراج فریدون جیرانی و بیژن امکانانیان را بازگو کرده است .

به گزارش سینما سینما ،فرد نیا که در آن زمان در روزنامه اطلاعات کار می کرده دراین مصاحبه گفته :در آن ایام یعنی سال۶۲،روزنامه اطلاعات هر روز یک ویژه نامه در باره جنگ منتشر می کرد .یک اشتباه در یکی از ویژه نامه ها صورت گرفت که به اخراج دوسه نفر از جمله فریدون جیرانی و بیژن امکانیان ،منجر شد .

او ادامه داده :ویژه نامه یه صورت یک رو چهار رنگ و تک رنگ منتتشر می شد .برای این ویژه نامه ،بخش چهار رنگ را عکس می گذاشتند .عکسهایی از جبهه وجنگ ،مرسوم بود که جملات امام را نیز با حرف کلیشه (حروف درشت وسیاه )در کنار عکس می گذاشتند . چون امکانات فنی مثل الان نبود که با کامپیوترها همه کارها سریع ودر یک زمان و توسط یک نفر انجام شود . آن زمان از حروف کلیشه که به صورت دستی چیده می شد برای تیترها استفاده می شد .دست قضا بین عکس ها و جملاتی که انتخاب شده بود ،یک عدم تناسب ایجاد شد . مسئولان انتخاب عکس در یک واحد دیگر بودند و کسی که جمله را انتخاب کرده بود ، کس دیگری در واحد دیگری بود . هیچ کدام از کار همدیگر خبر نداشتند .اما این اتفاق تعمدی یا دست کم سهل انگاری تلقی شد . به همین علت نیز با تمام کسانی که در گیر ویژه نامه بودند برخورد شد .

در صفحه چهار رنگ دوعکس ازمزار شهدا بود و دو عکس از فواره آب قرمز رنگی که به شکل خون بود .این فواره در آت ایام تازه ساخته شده بود . زیر عکسها جمله ای از امام خمینی با حروف کلیشه نوشته شده بود که فواید این جنگ برای ما بیشتر از زیانهایش بوده است .تقارن فواره و خون ومزار شهدا با عبارت فواید جنگ منجربه این سوئ تفاهم شد .البته کاملا تصادفی بود .یکی عکس را انتخاب می کرد و گروه دیگر جملات را انتخاب می کردند . کامپیوتری هم در کار نبود .جملات کلیشه ،یک حرف ،یک حرف ،کنار هم چیده می شد و اینها از قبل باید آماده می شد .بعد به گراور سازی می رفت .یک فرآیند طولانی بود .کار با دست وقیچی و کاغذ و حروف سربی بود .در آن زمان تلقی شد که این کار تعمدی بوده است و دونفر اخراج شدند .این اتفاق برای خیلی از نیروهای قدیمی گران آمد و از روزنامه رفتند.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 12914 و در روز یکشنبه ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۳۶:۵۴
2024 copyright.