ماجرای دستور میر حسین موسوی به وزارت ارشاد :تکلیف خط قرمز کیمیایی را روشن کنید

رسول توکلی بازیگر و کارگردان تئاتر، سینما و تلویزیون که درسالهای بعد از انقلاب در معاونت سینمایی مشاور بوده ، گفت وگوی مفصلی با تسنیم انجام داده ودر بخشهایی از آن حرفهای جالبی درباره فیلم خط قرمز مسعود کیمیایی زده است .

به گزارش سینماسینما ، بخشهایی از این مصاحبه به شرح زیر است :

عبدالمجید معادی‌خواه جوان روحانی‌ای بود که در واقع با بچه‌های قبل از انقلاب یا سینمای قبل انقلاب مشکلی نداشت. خب، برای آقای معادی‌خواه اتفاقاتی افتاد و آقای موسوی سرپرست ارشاد شد و آقای حاج‌سیدجوادی آمد که معاونت سینمایی را به‌عهده گرفت. ایشان همزمان در اداره تالار رودکی – تالار وحدت فعلی- مسئولیت داشتند و در ساختمان بهارستان هم بودند.

من در این زمان یک اتاقی داشتم. آقای اکبرزاده که جزو دانشجویان پیرو خط امام بود من را دعوت کردند و من شدم مشاور آقای حاج‌سیدجوادی، در این شرایط، سینمای حاکم آنجا دقیق‌تر شده بود. می‌توانم با مستندات صحبت کنم که مثلاً آقای کیمیایی یک فیلمی‌ ساخته بود به‌نام «خط قرمز» و سعید راد در آن بازی کرده بود. یک روز دیدم آقایی به‌نام رضایی که در دفتر آقای حاج‌سیدجوادی کارمند بود، دیدم تلفنگرام می‌زند برای جوامع مختلف مانند بازاری‌ها و انجمن اسلامی‌.

 

حالا موضوع تلفنگرام چیست؟ نخست وزیر موسوی می‌خواست ببیند این «خط قرمز» را اجازه اکران بدهند یا ندهند، حالا همین کیمیایی نمازجمعه‌های آقای طالقانی را ضبط می‌کرد و در یک نما در عینک آقای طالقانی جمعیت نمازخوان را گذاشته بود که عکس آن پلان معروف است! گفتم “چه‌کار می‌کنید، آقای رضایی؟”، گفت “حاج‌سیدجوادی گفته که ما از جامعه اسلامی‌ و مردم و هیئات مختلف دعوت کنیم که بیایند فیلم آقای کیمیایی را ببینند و نظر مردمی‌ بدهند که آیا ما به این فیلم مجوز بدهیم یا ندهیم.”، شما از همین موضوع شرایط حاکم آنجا را بخوانید؛ درحدی که توان داشتم خواهش کردم تلفنگرام نزنند، گفت “چرا؟”، گفتم “اینجا هیئت دارد شورا دارد؛ شورا ضوابط و آیین‌نامه دارد، آنها باید تشخیص بدهند این فیلم با آن آیین‌نامه‌ها قابل نمایش هست یا نه، یعنی چه ۲۰۰ نفر دعوت کنید که در سالن بنشینند و بگویند این فیلم خوب است یا بد است و یعنی چه که یک بازاری در این زمینه نظر بدهد؟”

این را عمداً باز می‌کنم که فضای حاکم بر آن مقطع دست شما بیاید، جلوی آن تلفنگرام را گرفتم. در دفتر نشسته بودم که آقای حاج‌سیدجوادی هم یادم می‌آید تکه‌کلامی‌ داشت می‌گفت “استاد استاد”، در اتاق من گفت “استاد، شما گفتید تلفنگرام نزنند؟”، گفتم “بله، ما باید یک مهندسی کنیم که چه‌کار کنیم”، جویا شدم که چرا این دستور عجیب را دادند، روشن شد که میرحسین موسوی نخست وزیر دستور داده است به وزارت ارشاد که “تکلیف فیلم خط قرمز کیمیایی را روشن کنید.”، جلوی تلفنگرام را که گرفتیم موجب شد محترمانه ببینیم با ایشان نمی‌توانیم کار کنیم.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 161442 و در روز پنجشنبه ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۴۳:۲۶
2024 copyright.