ماجرای طلب ۱۲ ساله‌ی سه فیلم‌ساز از شهرداری

امیرشهاب رضویاندر اختتامیه ششمین جشنواره فیلم شهر، امیرشهاب رضویان که به‌عنوان یکی از اعضاء هیات انتخاب جشنواره روی سن رفته بود، لحظاتی پشت تریبون قرار گرفت و از طلب چندین ساله‌ی سه فیلم‌ساز از شهرداری تهران سخن گفت.امیر شهاب رضویان در پاسخ به این سوال که شما در اختتامیه جشنواره فرمودید که طلبی از شهرداری دارید و مصمم به گرفتن آن هستید با تمام گلایه‌های که داشتید، چه شد و چرا دوباره حضور در هیات انتخاب این جشنواره را پذیرفتید؟ گفت: مشکلی که من و آقایان کیانوش عیاری و مهدی فخیم زاده داشتیم با مدیرانی است که قول می‌دهند و به عهدشان وفا نمی‌کنند و می‌روند و مدیر بعدی هم تعهد ایشان را گردن نمی‌گیرد. با اصل و اساس جشنواره مشکلی ندارم که با آن همکاری نکنم، جشنواره فیلم شهر جشنواره خوبی است و قرار نیست به خاطر مشکلی که به دلایلی دیگر اتفاق افتاده ما با جشنواره دشمن بشویم.

او در پاسخ به این سوال که در زمان مدیریت چه کسی این اتفاق افتاد، توضیح داد: در سال ١٣٨۴ و دومین جشنواره فیلم شهر، زمان شهرداری آقای احمدی‌نژاد در اختتامیه جشنواره اعلام کردند که از فیلم‌های بعدی ما سه نفر به میزان ۵٠درصد بودجه، از طرف شهرداری حمایت بلاعوض خواهد شد. در همان سال یادم است که برای جذب بودجه مذکور اقدام کردم، قرار بود فیلم “مینای شهرخاموش” را بسازم بنابراین به موسسه توسعه تصویر شهر درخواست دادم، پاسخی نیامد، فیلم ساخته شد، سیمرغ گرفت، اکران شد و نهایتا شهرداری به تعهدش عمل نکرد.

رضویان در ادامه افزود: آقایان عیاری و فخیم‌زاده هم تجربه‌ی مشابهی را از سر گذراندند. در طی ١٢ سال گذشته بارها با شهرداری، شورای شهر، سازمان فرهنگی هنری شهرداری و موسسه توسعه تصویر شهر مکاتبه کردیم و حتی نامه‌ای به امضای سه نفرمان به دفتر آقای قالیباف فرستادیم که بی پاسخ ماند. مصاحبه‌ای سه نفره هم با نشریه سینمایی حسین فرخی انجام دادیم، اما واکنشی از طرف شهرداری تهران نشان داده نشد.

او در پایان صحبت‌هایش گفت: ما از شهرداری تهران مطالبه‌ای داریم و حرفمان با یک فرد مشخص نیست، بلکه به بد عهدی مدیران نسبت به هنرمندان معترضیم. در اختتامیه‌ها معمولا قول‌هایی می‌دهند که بعد از آن شامل مرور زمان می‌شود. امیدوارم شهردار محترم در آخرین روزهای فعالیتشان نسبت به حل این مشکل اقدام کنند.

بنا بر این گزارش، رضویان در اختتامیه‌ی جشنواره‌ی فیلم شهر ابتدا از جمشید مشایخی به عنوان رییس سنی جشنواره کسب اجازه کرد و با لحنی طنزآمیز گفت: سال ١٣۶٠ یک مدیر دولتی به من قول یک دوچرخه داد اما یادش رفت، ٢۶ سال بعد در جریان جشنواره کودک و نوجوان ایشان را دیدم و دوچرخه‌ام را مطالبه کردم و ایشان هم مردانگی کرد و دوچرخه را تحویلم داد.

او در در ادامه افزود: درجشنواره فیلم شهر سال ٨۴ به مهدی فخیم زاده، کیانوش عیاری و من، جایزه ۵٠ درصد حمایت از بودجه تولید فیلم بعدی داده شد، اما الان ١٢ سال است که نامه می‌نویسیم، مصاحبه می‌کنیم و نتیجه نمی‌گیریم. مدیران شهرداری جوابمان را نمی دهند و  فقط دایورت می کنند به شورای شهر، اداره حقوقی و دیگر نهادها.

این کارگردان با تاکید بر اینکه “ابتدا فکر می کردم مدیران نامه‌های ما را می خوانند و بعد دایورت می کنند”، بیان کرد: تازه فهمیده‌ام که اصلا نامه‌ها و مصاحبه‌های ما را نخوانده اند و دایورت کرده اند، وگرنه برای بار دوم و سوم من را که منتقد ایشان هستم، برای هیات انتخاب و داوری دعوت نمی کردند!

رضویان با بیان این نکته که “در این فاصله کیانوش عیاری ، مهدی فخیم زاده و من، هر یک  چندین فیلم بدون این بودجه مرحمتی ساخته ایم”، افزود: اما هر سه هم قسم شده ایم این جایزه را بگیریم، اگر از آقای قالیباف  نشد از شهردار بعدی مطالبه ی حق خواهیم کرد، به نسبت دوچرخه ای که ٢۶ سال طول کشید تا به دستم رسید هنوز ١۴ سال فرصت باقی است!

منبع: ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 62096 و در روز دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۱۷:۰۲
2024 copyright.