مانی حقیقی: نمی خواهم فیلمساز مولف باشم/ از بیان سمبلیک در سینما بیزارم

کارگردان فیلم سینمایی «اژدها وارد می شود» با بیان اینکه وقتی فیلمی بر اساس واقعیت ساخته می شود، دیگر سنبل و نماد در آن جایی ندارد، گفت: از بیان سمبل و نماد در سینما بیزارم.

به گزارش سینماسینما، نشست نقد و بررسی سینمایی «اژدها وارد می شود» به کارگردانی و تهیه کنندگی مانی حقیقی ظهر روز سه شنبه ۲۰ بهمن ماه با حضور عوامل این فیلم برگزار شد.

مانی حقیقی در این جلسه با تشکر از اهالی رسانه که با وجود اینکه نمایش فیلم تا نیمه شب طول کشیده صبح روز بعد در جلسه نقد و بررسی حاضر شده اند،در پاسخ به سئوالی مبنی بر حقیقی بودن داستان این فیلم اظهار کرد:مطمئن بودیم چنین سئوالی مطرح می شود و باید پاسخ این سئوال را با دو نکته تئوریک بدهم.

وی ادامه داد:به شما صادقانه اطمینان می دهم که در خلق آثار هنری از آن بیزارم سمبلیسم است. هیچ گاه فیلم هایم چنین لایه ای نداشته اما همیشه دیگران به وجود چنین مسئله ای قائل بوده و تاکید داشته اند که غیر از این نیست. به نظرم این تنبلی منتقدان را نشان می دهد که هزار معنی را به یک مورد محدود کرده و جلوی تخیل را می گیرند.

کارگردان فیلم سینمایی «اژدها وارد می شود» همچنین عنوان کرد: همیشه به دنبال ساختن فضایی هستم که معانی پنهانی در آن وجود دارد و این بازی معانی برایم جذابیت دارد. در فیلم های قبلی ام از جمله «کارگران مشغول کارند» هم تلاش هایی می شد که معنی بافی شود، در حالی که هیچ برداشت خاصی مدنظر نداشتم.

حقیقی ادامه داد:در هر صورت اگر فیلم خیالی یا نمادین بود، این فیلم راست یا دروغ است. اگر گفته می شود این یک فیلم واقعی است دیگر نمی تواند نمادین و سمبلیک باشد.

کارگردان «اژدها وارد می شود»در پاسخ به برخی سئوالاتی که در خصوص محتوای برخی بخش های این فیلم مطرح شده بود هم عنوان کرد: اگر فیلم را با دقت تا پایان تیتراژ تماشا کنید همه چیز برای شما کاملا مشخص خواهد شد.

او در ادامه و در پاسخ به سئوالی درباره لایه های استعاری این فیلم تاکید کرد: هنرمندی که در لفافه فیلم می سازد می ترسد و تلاش دارد در لایه های استعاری حرف خود را پنهان کند اما من از هیچ کس نمی ترسم و اساسا ترس، دیگر در اظهارنظرها و کارکرد بسیاری سینماگران و اهل هنر جایی ندارد. معنی پنهانی وجود ندارد؛ اگر حرفی داشته باشم به طور واضح حرفم را می گویم و احمقانه ترین متنی که در دوران کارم خواندم متنی است که به تازگی درباره این فیلم منتشر شده است.

وی پس از بیان این مطلب به طنز از حاضران خواست او را تشویق کنند.

حقیقی در پاسخ به این سئوال که سینمای او را فاقد جهان بینی دانست گفت: عبارت جهان بینی از نظر من بی معنی است مانند آنکه عده ای می گویند باور مردم چنین است. خب شما نظر مردم را برچه اساس می گویید؟!

وی ادامه داد:تمام تلاش خود را می کنم هر فیلمی که می سازم شما را غافلگیر کند. برایم بسیار مهم است که خود را تکرار نکرده و به واسطه تکراری بودن برای شما قابل حدس زدن نباشم.شما صبر کنید فیلم دیگرم «۵۰ کیلو آلبالو» که عید اکران می شود را ببینید.

کارگردان فیلم سینمایی «اژدها وارد می شود» به طنز ادامه داد:در آن فیلم زیر آب کل کارهای خودم را خواهم زد.

این کارگردان در پاسخ به سئوال دیگری در خصوص سینماگر مولف،توضیح داد: برایم بسیار مهم است که فیلمساز مولف نباشم چرا که معنای این حرف در ایران این است که در این شیوه فرد یک مسئله را به شکل های مختلف روایت می کند. بر همین اساس نمی خواهم فیلمساز مولف باشم چرا که در ایران فیلمساز مولف چنین تصویری دارد.

وی در بخش دیگری از جلسه نقد و بررسی فیلمش در پاسخ به فردی که گفت قصد پرسیدن سئوالی حاشیه ای دارد به طنز اینگونه اظهار کرد که عاشق حاشیه است.

این کارگردان در ادامه در خصوص عدم حضور بر روی فرش قرمز گفت:بر خلاف آقای حاتمی کیا نه تنها هیچ مشکلی با مفهوم فرش قرمز ندارم بلکه به نظرم کار دل انگیزی است اما این مراسم و شیوه اجرای آن در این جشنواره نادرست است. اگر نگوییم توهین آمیز است، حالت بدی دارد.

حقیقی در ادامه و در پاسخ به سئوالی درباره نظرش درخصوص اعلام نامزدها و نامزد شدن فیلم او در چهار بخش، متذکر شد: بحث انتخاب فیلم ها هم همین قواعد را دارد. تن به حضور در جشنواره ای می دهیم که هیات انتخاب اش بر اساس صلاح دید خود انتخاب می کنند فیلمی باشد یا نه. می توانیم تصمیم بگیریم باشیم یا نه اما وقتی پذیرفتیم باید احترام گذاشت.

وی افزود: تمام داوران جشنواره افراد معتبری هستند .اگر فردی بود که مخالف حضور او بودم فیلمم را از جشنواره بیرون می کشیدم و فکر می کنم برجسته ترین نکات فیلم را برای اعطای جایزه انتخاب کرده اند.

کارگردان فیلم سینمایی «اژدها وارد وارد می شود» درباره بودجه ای که صرف ساخت این فیلم شده نیز اظهار کرد:این فیلم بودجه متعارفی داشته و خیلی پرخرج نبود. البته نسبت به سایر فیلم هایم بیشترین هزینه را در برداشت، اما نسبت به سایر فیلم های بخش مسابقه شاید کم خرج تر باشد. این فیلم در بخش خصوصی ساخته شده البته اکنون مد شده همه بگویند یک ریال هم از فارابی نگرفتیم اما فارابی ساخته شده برای اینکه این پول را بگیرید.

همایون غنی زاده بازیگر این فیلم که از تئاتر وارد سینما شده نیز درباره ایفای نقش در جدیدترین ساخته مانی حقیقی گفت: در حقیقت برای مانی حقیقی تنها یک بازیگر بودم و از تجربه همکاری با او لذت بسیاری بردم.

وی درباره اینکه چقدر به اعتبار مانی حقیقی وارد این کار شده، توضیح داد: دلیل اصلی این انتخاب، فیلمنامه ای بود که آن را طی یک ساعت و نیم خوانده و بسیار به آن علاقمند شدم و جزو فیلمنامه هایی بود که دائم در ذهنم می گفتم چرا چنین طرحی به ذهن من نرسیده بود.

امیر جدیدی دیگر بازیگر این فیلم به طنز گفت: بیشتر جزو افراد اعتباری هستم و در گام اول بر اساس اعتبار مانی حقیقی به این گروه پیوستم.

احسان گودرزی بازیگر این فیلم نیز هم تاکید کرد: در سینمایی که تا حد زیادی خالی از خیال شده، زمانی که یک متن تخیلی جلوی روی شما قرار می گیرد چرا باید آن تخیل را بر هم بزنیم؟ برای من بازی در چنین فیلمی و یا تماشای آن مانند تجربه یک رویاست.

کیانا تجمل بازیگر زن این فیلم هم با بیان اینکه در کل سینمای حقیقی را دوست دارد از حضور در این فیلم ابراز رضایت کرد.

حسین معززی نیا منتقد حاضر در جلسه نیز در توضیح اینکه چرا تاکنون بیشترین نمره را به این فیلم داده متذکر شد: «اژدها وارد می شود » از سایر فیلم هایی که دیده ام بهتر است چرا که ما سال ها اصرار عجیبی بر رئالیست داشته ایم و گویا تنها نوعی که وفادارانه برای آن تلاش شده، همین است.

وی ادامه داد: به همین دلیل، حاضر نیستیم به هیچ عنوان گونه ای به نام سینمای فانتزی را بپذیریم و دنبال مفهوم آن هستیم. این روندی است که از گذشته و از «اجاره نشین ها»ی مهرجویی هم جریان داشته است.

این منتقد سینما همچنین اضافه کرد: آیا فردی که حجم بالایی از کنایه ها را در فیلمنامه خود گنجانده و دنبال بیان آنها به شیوه سینمایی باشد، نوعی فیلمسازی سطح پائین است و این نوع آثار چه فایده ای می توانند داشته باشند؟

معززی نیا همچنین عنوان کرد:به نظرم این فیلم اینگونه نیست و خارج از محافظه کاری موجود در سینمای ما یک تجربه منحصر به فرد است .به شخصه با دیدن این فیلم غافل گیر شدم. داستانی تا این حد عجیب و غریب، با لحنی قصه گو و ساختاری داستانی، با ریتمی خوب و ترکیب تخیل با مستند، به تصویر کشیده شده است.

وی در بخش دیگری از صحبت های خود در ارتباط با اعلام نامزدهای سیمرغ متذکر شد:در خصوص نامزدها اصلا شگفت زده نشدم چرا که همیشه ترکیب کلی مهم نیست و هموراه در هر هیات، چند نفر هستند که سلیقه خاصی دارند که قاعدتا نظر آنها در رای نهایی و در اینکه نگاه و سلیقه عمومی به سمتی سوق پیدا کند،تاثیر می گذارد.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 11968 و در روز سه شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۸:۵۳
2024 copyright.