محمد حدادی: قائل به تفکیک میان سینمای مستند و داستانی نیستم

محمد حدادی درباره برگزاری آنلاین جشنواره «سینما حقیقت» گفت: دسترسی به فیلم‌های جشنواره در زمان و مکانی که مخاطب خود انتخاب می‌کند، علاوه بر گسترده‌تر کردن دایره‌ مخاطبان می‌تواند تا حدی از آسیب‌های روحی ناشی از این همه‌گیری جهانی هم پیشگیری کند.
به گزارش سینماسینما، محمد حدادی (مدیر فیلمبرداری سینمای ایران) درباره برگزاری آنلاین این دوره از جشنواره «سینما حقیقت» گفت: پاندمی کرونا درست در دوره‌ای اتفاق افتاد که از نظر تکنولوژیک امکان آنلاین و غیر حضوری کردن بسیاری از فعالیت‌ها وجود دارد. شاید تصور برگزاری جشنواره‌ فیلم به صورت غیرفیزیکی و در بستر اینترنت (به خصوص در کشور ما) پیش از این محال به نظر می‌رسید اما حالا می‌شود در هرکجای جهان بود و فیلم‌های یک جشنواره را در زمان مناسب برای تماشا انتخاب کرد.
وی افزود: در کنار این امتیاز ویژه اما آخرین حلقه از زنجیره‌ تولید تا نمایش فیلم از شکل استاندارد آن خارج شده و کیفیت نمایش صدا و تصویر به تجهیزات هر کاربر بستگی پیدا می‌کند. بنابراین صاحب اثر نمی‌تواند مطمئن باشد که تمام مخاطبان فیلمش همگی، تمام آنچه را که او در مراحل مختلف ساخت فیلم مورد توجه قرار داده و روی آن‌ها با حساسیت کار کرده‌است به صورت یکسان و در شرایط استاندارد تماشا می‌کنند.
مدیر فیلمبرداری مستند «در جستجوی فریده» در ادامه بیان کرد: دسترسی به فیلم‌های جشنواره‌ سینما حقیقت در زمان و مکانی که مخاطب خود انتخاب می‌کند، علاوه بر گسترده‌تر کردن دایره‌ مخاطبان (بدون محدودیت ظرفیت سالن‌های سینما) می‌تواند تا حدی از آسیب‌های روحی ناشی از این همه‌گیری جهانی هم پیشگیری کند.
حدادی ادامه داد: همچنین اگر این تاثیرگذاری بر مخاطب را به عنوان بخشی از اهداف جشنواره‌ فیلم‌های مستند در نظر بگیریم، این اتفاق (برگزاری آنلاین) می‌تواند تا اندازه‌ی زیادی آن را محقَّق کند.
برنده جایزه بهترین فیلمبرداری از نهمین جشنواره «سینما حقیقت» درباره تأثیرگذاری سینمای مستند در سینمای بدنه گفت: سینمای مستند به خاطر مواجهه‌ بی‌واسطه و به‌روز با موضوعات مختلف می‌تواند از نظر ورود به فضاهای تازه برای سینمای داستانی (که ماده‌ خام آن داستان‌پردازی و تخیل است) پیشنهاد جدی و تازه‌ای داشته باشد.
مدیر فیلمبرداری مستند «آی آدم‌ها» در ادامه عنوان کرد: علاوه بر مواردی که گفته شد، فیلمسازان مستند به خاطر مواجهه نزدیک با اشخاص واقعی در موقعیت‌های واقعی، اگر تصمیم به ورود به سینمای داستانی بگیرند می‌توانند از این ذخیره غنی بهره ببرند، کما اینکه ورود نسل جدید و تازه‌نفسی از فیلمسازان مستند به جریان اصلی سینمای داستانی ایران، گواه این موضوع است.
وی ادامه داد: در عرصه‌های دیگر فیلمسازی مثل مسائل فنی (فیلمبرداری، تدوین، صداگذاری و …) هم این موضوع صادق است و ما می‌توانیم شاهد ورود نسل و نگاه تازه‌ای از سینمای مستند به سینمای داستانی باشیم.
حدادی در پایان گفت: در تعریف کلی ابداً قائل به تفکیک میان سینمای مستند و سینمای داستانی نیستم. سینما یک مفهوم واحد است و فیلم داستانی یا مستند صرفاً قالب‌هایی برای بیان ایده و کانسپت هستند، البته با اقتضائات و ویژگی‌های متفاوت.
مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی سازمان امور سینمایی کشور، چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم مستند ایران «سینماحقیقت» را به دبیری محمد حمیدی مقدم، ۲۵ آذر تا دوم دی ماه و با توجه به شیوع جهانی بیماری کووید ۱۹ بصورت مجازی و نمایش برخط (آنلاین) برگزار خواهد کرد.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 146738 و در روز دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۸:۳۵
2024 copyright.