مدیر شبکه کودک: کودکان را تشویق می‌کنیم کمتر تلویزیون تماشا کنند

 مدیر شبکه کودک در گفت‌وگو با پانا از حذف برنامه‌های کم‌بیننده از شبکه کودک خبر داد.

به گزارش سینما سینما ،دوران کودکی مهم‌ترین دوره زندگی انسان برای آموختن است؛ بنیان شخصیت هر فرد در این دوره پی‌ریزی می‌شود و شکل می‌گیرد و این موضوع اهمیت آموزش‌های دوره کودکی را مورد تاکید قرار می‌دهد. در عصر دیجیتال، رسانه‌ها خصوصا تلویزیون سلطه‌ای انکارناپذیر بر زندگی و افکار انسان دارند و هر فرد ساعاتی از اوقات شبانه‌روز را به تماشای آن سپری می‌کند، بنابراین بخش عمده‌ای از یادگیری‌های غیررسمی خصوصا در دوره کودکی و نوجوانی از طریق این رسانه پرقدرت انجام می‌شود.

شبکه‌های تلویزیونی به سبب نفوذی که بر افراد و جوامع دارند سعی می‌کنند با ساخت برنامه‌هایی هرچه جذاب‌تر از رقیبان خود پیشی گیرند و مخاطبان بیشتری را جذب کنند. در این میان شبکه‌هایی که به طور اختصاصی به برنامه‌سازی برای کودکان می‌پردازند مسئولیت سنگین‎تری به دوش می‌کشند. جذب مخاطب در گام نخست و ایفای نقش تربیتی مناسب در گام بعدی این شبکه‌ها را جزئی پراهمیت از آموزش و پرورش غیررسمی هر جامعه قرار می‌دهد.

کودکان ایرانی، دو سه سالی‌است که برنامه‌های تلویزیونی خود را از طریق شبکه‌ای به نام «شبکه کودک» تماشا می‌کنند. تا پیش از این برنامه‌های ویژه کودک و نوجوان ساعاتی از پخش سایر شبکه‌های تلویزیونی بزرگسالان را به خود اختصاص می‌داد. امروز شبکه کودک صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران دارای دو کانال به نام «پویا» (ویژه خردسالان) و «نهال» (ویژه کودکان) است که از ۸ صبح تا ۱۲ شب به پخش انواع برنامه‌های سرگرم‌کننده و جذاب برای کودکان می‌پردازند.

پخش اینترنتی شبکه پویا و نهال تفکیک خواهد شد

محمد سرشار مدیر شبکه کودک تلویزیون در گفت‌وگو با پانا درباره تازه‌ترین اقدامات این شبکه تلویزیونی در قسمت برنامه‌سازی و پخش اظهار کرد: در سال جاری پخش اینترنتی شبکه پویا و نهال تفکیک خواهد شد که با دو فرکانس مختلف از صبح تا شب به پخش برنامه خواهند پرداخت.

وی با اشاره به اینکه امسال نگاه سختگیرانه‌تری درباره تعداد بینندگان برنامه‌ها اعمال می‌شود، گفت: برنامه‌هایی که پایین‌تر از ۴۰ درصد بیننده داشته باشند حذف می‌شوند و تنها تولید برنامه‌هایی که بیننده‌شان بالای این حدنصاب باشد، ادامه پیدا می‌کند. این رقم از طریق نظرسنجی‌هایی که از کودکان و خانواده‌های‌شان انجام می‌شود به دست می‌آید.

مدیر شبکه کودک تلویزیون ادامه داد: فصل‌های جدید برنامه‌های «نقاشی نقاشی»، «شهر قصه»، «مامان گلی»، «خدا چه آفریده»، «اتل متل جنگل»، «آفتابگردون» و «تو هدیه خدایی» در فصل تابستان به روی آنتن می‌رود که همگی بالای ۵۰ درصد بیننده دارند.

وی به برنامه‌های قرآنی این شبکه اشاره کرد و گفت: درحال نگارش متن برنامه «سر سفره خدا» هستیم که این برنامه به کودکان برای حفظ سوره‌‌های کوچک جزء ۳۰ قرآن کمک می‌کند.

هیچ مبحث علمی را در شبکه کودک آموزش نمی‌دهیم

سرشار در ادامه به همکاری شبکه کودک با آموزش‌وپرورش در پرکردن اوقات فراغت دانش‌آموزان اشاره کرد و گفت: وقتی صحبت از تربیت به میان می‌آید، خانواده و آموزش‌وپرورش دو رکن اصلی هستند که رکن سوم آن رسانه ملی است. تلویزیون روزانه ۳ ساعت و نیم از وقت کودکان را به خود اختصاص می‌دهد. اگر این ۳ رکن دست به دست یکدیگر بدهند و یکدیگر را کامل کنند، تربیت به درستی انجام می‌شود ولی درصورتی‌که بین تلویزیون و مدرسه اعوجاج ایجاد شود و آنها دستیار خانواده در تربیت کودک نباشند، کار تربیت سخت و کودک دچار تعارض می‌شود.

وی در تکمیل سخنان خود گفت: نظام آموزش رسمی کشور، به درست یا غلط، تمرکز خود را بر آموزش گذاشته اشت و از طریق افزایش دانش و اطلاعات دانش‌آموزان در رشته‌های مختلف کار خود را پیش می‌برد؛ بنابراین شبکه کودک تمرکز خود را بر پرورش گذاشته است تا از این طریق به کمک مدرسه آمده، خلائی را که در آموزش و پرورش رسمی کشور وجود دارد، پوشش دهد. به همین دلیل هیچ مبحث علمی‌ای را در شبکه کودک آموزش نمی‌دهیم چون مدارس به اندازه کافی ذهن کودکان را با مباحث علمی پر می‌کنند، ولی ایجاد فرهنگ علمی بین کودکان و خردسالان، یادگیری مهارت‌های زندگی و تقویت آن دستور اصلی کار شبکه کودک است. در واقع برنامه‌هایی مثل «خوشمزه» و «کارآگاه نجار» تلاش دارند کاری کنند کودک کمتر پای تلویزیون بنشیند.

 

مدیر شبکه کودک با اشاره به سرانه بالای تماشای تلویزیون در بین کودکان ایرانی گفت: زمان مطلوب تماشای تلویزیون در شبانه‌روز یک ساعت است، ولی در کشور ما ۳ ساعت و نیم در شبانه‌روز است، بنابراین ما در برنامه‌هامان کودکان را تشویق می‌کنیم کمتر تلویزیون تماشا کنند، از پای تلویزیون بلند شوند، کارهای دیگری بکنند؛ مثلا نقاشی. یعنی ما از طریق برنامه‌های تلویزیون سعی داریم کودکان را به کارهایی جز تماشای تلویزیون تشویق کنیم.

وی درباره برنامه‌های بخش ورزش و بازی در تلویزیون کودک گفت: ما برنامه «همبازی» را برای بازی‌های بیرون آپارتمان و برنامه «باهم بازی» را برای بازی‌های خانوادگی داخل آپارتمان پخش می‌کنیم. همچنین برنامه «پهلوانان پویا» موضوع نرمش خردسالان را پیگیری می‌کند چون تشویق خردسالان به خوردن صبحانه و ورزش صبحگاهی جزو نیازهای خانواده است.

هیچ انیمیشن ایرانی باکیفیتی نیست که از شبکه کودک پخش نشده باشد

موضوع تولید انیمیشن و نمایش فیلم‌های انیمیشن در شبکه کودک موضوع بخش دیگر گفت‌وگو با مدیر شبکه کودک است که سرشار درباره آن گفت: موضوع تولید انیمیشن بر عهده شبکه کودک نیست و مرکز پویانمایی صبا تولید انیمیشن را برعهده دارد. ما نیاز به تولیداتی جذاب داریم که کودکان را با شیوه زندگی و فرهنگ ایرانی اسلامی آشنا کند. هم هیچ انیمیشن ایرانی باکیفیتی نیست که از شبکه کودک پخش نشده باشد. این انیمیشن در هرجای ایران تولید شده باشند در این شبکه نمایش داده خواهند شد؛یعنی ما کل بضاعت ایران در صنعت انیمیشن ایران را در بهترین ساعات و به بهترین شیوه پخش می‌کنیم و به این وسیله به استودیوهای تولید انیمیشن کمک می‌کنیم.

وی ادامه داد: ما بودجه مستقلی برای سفارش ثبت انیمیشن نداریم وگرنه می‌توانستیم در حمایت از استودیوها بیشتر فعالیت کنیم؛ اما می‌توانیم به محبوبیت آنها کمک کنیم تا در تجاری‌سازی و مراحل بعدی مثل تولید نوشت‌افزار و اسباب‌بازی موفق شوند.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 91921 و در روز پنجشنبه ۲۱ تیر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۲۲:۲۷
2024 copyright.