مراسم اختتامیه سی‌ونهمین جشنواره تئاتر فجر برگزار شد/ معرفی برگزیدگان

مراسم اختتامیه سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر از شامگاه دوشنبه ۲۰ بهمن در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش سینماسینما، سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به پایان راه خود رسید و مراسم اختتامیه این جشنواره با حضور سید محمدمجتبی حسینی معاون هنری وزیر ارشاد، قادر آشنا مدیرکل هنرهای نمایشی، حسین مسافرآستانه دبیر جشنواره سی و نهم و تعدادی از مدیران تئاتر، فرزندان شهید فخری‌زاده و با حضور جمعی از هنرمندان شرکت‌کننده در این دوره جشنواره تئاتر فجر در تالار وحدت برگزار شد.

این مراسم که با حفظ پروتکل‌های بهداشتی و با ظرفیتی محدود رأس ساعت ۱۸:۳۰ با تلاوت کلام الله مجید و سرود جمهوری اسلامی ایران آغاز شد.

سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر با دبیری حسین مسافرآستانه در بخش‌های مختلفی همچون بخش صحنه‌ای، تئاتر خیابانی، دیگرگونه‌های اجرایی، رادیو تئاتر، تله تئاتر و گزارش صحنه‌ای، سرباز انقلاب و پوستر و عکس از ۱۱ تا ۲۰ بهمن برگزار شد.

برگزیدگان بخش پوستر و عکس

اولین بخش اهدای جوایز مراسم اختتامیه سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر به بخش پوستر و عکس جشنواره اختصاص داشت که با حضور مهدی آشنا و محمد ژیان اولین جوایز به شرح ذیل اهدا شد:

رتبه سوم بخش عکس به مریم قهرمانی‌زاده برای نمایش «مری پاپینز»، رتبه دوم به فاطمه حسن‌پور زعفرانی برای نمایش «جانکاه» اهدا شد.

در ادامه جایزه رتبه اول این بخش به نام مریم جعفری نمین برای نمایش «سوختن» اعلام شد که نیما کرمی اعلام کرد اشتباهی در اعلام نتایج رخ داده و شهریار دبیری برای نمایش «فرانکشتاین» رتبه اول این بخش را از آن خود کرده است.

سپس برگزیدگان بخش پوستر معرفی شدند. در این بخش رتبه سوم به سینا افشار برای نمایش «اسم»، رتبه دوم سروش حیدری برای نمایش «شاه‌شکار» و رتبه اول به مهدی رایگانی برای نمایش «دراکولا» اهدا شد.

گرامیداشت یاد شهید فخری‌زاده

در این بخش از مراسم کلیپی در بزرگداشت یاد شهید محسن فخری‌زاده پخش شد.

در این کلیپ پسران شهید درباره علاقه شهید به موسیقی اصیل ایرانی و بها و اهمیت دادن ایشان به هنر و هنرمندان سخن گفتند.

با پایان پخش این تصاویر با حضور سیدعباس صالحی وزیر ارشاد، معاون هنری وزیر، مدیرکل هنرهای نمایشی و حجت‌الاسلام بهداروند، مهدی و حامد فخری زاده روی صحنه حضور پیدا کردند و از خانواده این شهید قدردانی به عمل آمد.

سپس جوایز بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و متروی تهران به آثار برگزیده اهدا شد. در این بخش نمایش‌های صحنه‌ای «برونسی» مرتضی شاه‌کرم و «سرباز» حسین پارسایی و نمایش‌های خیابانی «حباب زیر آب» از فلاورجان و «۶۵-۹۹» از اصفهان جایزه بنیاد را دریافت کردند.

سپس مدیریت شرکت متروی شهری تهران نیز از نمایش خیابانی «ژنرال» از زاهدان، نمایش صحنه‌ای «سه‌شنبه‌های لعنتی» از تهران و نمایش «پاشوره» از بجنورد قدردانی کرد.

در این بخش از مراسم گروه قطعه موسیقی سنتی با عنوان «گیان» به صورت زنده و به زبان کردی اجرا شد.

در ادامه با حضور نصراله قادری و سامان خیلیان جایزه چند بخش به شرح ذیل اعلام شد.

در بخش مسابقه تئاتر خیابانی دیپلم افتخار و جایزه نقدی طراحی فضای نمایشی به طور مشترک به «احمد صمیمی» و «مارال ایزدبخش» برای طراحی فضای نمایش “V.A.R” اهدا شد.

در بخش مسابقه تئاتر خیابانی سرباز انقلاب دیپلم افتخار و جایزه نقدی طراحی فضای نمایشی به «سیدمهرداد کاووسی» برای طراحی فضای نمایش «زهی خیال باطل» اختصاص یافت.

در بخش مسابقه تئاتر خیابانی تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی طراحی حرکت به طور مشترک به «سامان شکیبا» و «سارینا شاد» برای طراحی حرکت نمایش «مضحکه در مضحکه» اختصاص یافت.

در بخش مسابقه رادیو تئاتر دیپلم افتخار و جایزه نقدی طراحی صدا و افکت برگزیده به «نرگس موسی¬پور» برای طراحی صدا و افکت نمایش رادیویی «اتاق ۲۴» رسید.

«مجید آینه» برای صدابرداری تمامی آثار حاضر در مسابقه رادیو تئاتر نیز دیپلم افتخار و جایزه نقدی صدابرداری در بخش مسابقه رادیو تئاتر جشنواره سی و نهم را دریافت کرد.

در بخش مسابقه تئاتر صحنه‌ای تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی برگزیده طراحی لباس به «سعید معروفی» برای طراحی لباس «تن ها» تعلق گرفت.

«سعید مؤذنی» برای طراحی صحنه نمایش «بهشت حکیم الله» تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی برگزیده طراحی صحنه را در بخش مسابقه تئاتر صحنه‌ای دریافت کرد.

در همین بخش دیپلم افتخار و جایزه نقدی طراحی نور نیز به «رضا پورتراب زاده» برای طراحی نور نمایش «اپیدمی» اختصاص یافت.

در بخش مسابقه تله تئاتر دیپلم افتخار و جایزه نقدی طراحی نور و تصویر به «مهدی گودرزی» و «میلاد شکیبا» برای طراحی نور و تصویر تئاتر تلویزیونی «آینه یک روز زنده است» تعلق گرفت.

در بخش مسابقه تئاتر صحنه‌ای تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی برگزیده طراحی نور به «احسان فلاحت پیشه» برای طراحی نور نمایش «پنهان خانه پنج در» اختصاص یافت.

در بخش مسابقه تئاتر خیابانی لوح تقدیر و جایزه نقدی طرح و ایده به طور مشترک به «احمد صمیمی» و «مارال ایزدبخش» برای طرح و ایده نمایش “V.A.R” تعلق گرفت.

در بخش مسابقه تئاتر خیابانی تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی طرح و ایده به «سمیه مهری» برای طرح و ایده نمایش «مضحکه در مضحکه» اهدا شد.

در بخش مسابقه تئاتر خیابانی سرباز انقلاب لوح تقدیر و جایزه نقدی طرح و ایده به «مصطفی جعفری خوزانی» برای طرح و ایده نمایش «انگشتری» رسید.

همچنین «سعید بادینی» برای طرح و ایده نمایش «ژنرال» تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی طرح و ایده را در بخش مسابقه تئاتر خیابانی سرباز انقلاب دریافت کرد.

سپس با حضور وزیر ارشاد، معاون هنری وزیر و دبیر سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر از بهرام ابراهیمی بازیگر تئاتر، رادیو، سینما و تلویزیون، همایون علی‌آبادی نویسنده و منتقد تئاتر، اختر تاجیک عکاس تئاتر و جمشید داورپناه نویسنده و کارگردان تئاتر خراسان شمالی تجلیل به عمل آمد.

وزیر ارشاد به احترام حاضران سخنرانی نکرد

بعد از بخش تجلیل از هنرمندان پیشکسوت، وزیر فرهنگ‌و ارشاد اسلامی به احترام حاضران و مراسم و اینکه به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی هیچکدام از هنرمندان و حاضران روی صحنه صحبت نکردند، سخنرانی نکرد و تنها به تشکر و سپاس از هنرمندان تئاتر بسنده کرد.

در این بخش از مراسم، با حضور اصغر همت و رضا حامدی‌خواه جوایز بخش سوم به شرح ذیل اهدا شد.

در بخش صحنه‌ای و برای طراحی گریم سارا اسکندری برای «سگدو» برگزیده شد.

در مسابقه تله‌تئاتر جایزه تدوین به «هزار و یک تور» رسید.

در بخش مسابقه گزارش صحنه‌ای، جایزه تصویربرداری برای نمایش «اپیدمی»، جایزه تدوین برای نمایش «خونوار» و جایزه صدابرداری برای نمایش «ننه دلاور» اهدا شد.

در مسابقه تئاتر خیابانی، جایزه موسیقی به نمایش «نبرد ما» اهدا شد.

در بخش «سرباز انقلاب» هم جایزه موسیقی به نمایش «قاصد» رسید.

در مسابقه تئاتر صحنه‌ای جایزه موسیقی به نمایش «نگاهم به دریاست تا کسی آب را نبرد» تعلق گرفت.

در این بخش از مراسم تصاویری از درگذشتگان هنر در یکسال گذشته همچون محمدعلی کشاورز، پرویر پورحسینی، عباس جوانمرد، بهمن مفید، چنگیز جلیلوند و کریم اکبری مبارکه و دیگر هنرمندانی که در سال سپری شده چشم از جهان فروبستند، پخش شد.

سپس با حضور فریبا متخصص و مریم معترف اهدای جوایز بخش چهارم انجام شد.

در بخش مسابقه تئاتر خیابانی «سرباز انقلاب» لوح تقدیر و جایزه نقدی رتبه برتر بازیگری زن به «آرزو جعفری» برای بازی در نمایش «قاصد» رسید.

در این بخش تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی رتبه برگزیده بازیگری زن به «نجمه مهرابی خوزانی» برای بازی در نمایش «زندگی با طعم باروت» اهدا شد.

در بخش برگزیده بازیگری زن در بخش خیابانی هیات داوران انتخابی نداشت.

در بخش مسابقه تله تئاتر دیپلم افتخار و جایزه نقدی رتبه برگزیده بازیگری زن به «بهناز جعفری» برای بازی در نمایش «آینه یک روز زنده است» اهدا شد.

در بخش مسابقه رادیو تئاتر دیپلم افتخار و جایزه نقدی رتبه برگزیده بازیگری زن بدون اولویت و مشترکاً به «نوشین حسن‌زاده» برای بازی در نمایش رادیویی «اتاق ۲۴» و «آنیسا مصطفی‌پور» برای بازی در نمایش «بوسه بر ماه» و «رزا مزینانیان» برای بازی در نمایش «قهرمان من تویی» رسید.

در بخش مسابقه دیگرگونه‌های اجرایی تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی اجراگر برگزیده به «گلنوش قهرمانی» برای اجراگری در نمایش «۱۵ ثانیه» به دلیل شیوه متناسب اجراگری در نسبت با اثر اجرایی اهدا شد.

در بخش مسابقه تئاتر صحنه‌ای لوح تقدیر و جایزه نقدی رتبه برتر بازیگری زن به «ویدا موسوی» برای بازی در نمایش «بهشت حکیم الله» اهدا شد.

در بخش مسابقه تئاتر صحنه‌ای تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی برگزیده بازیگری به «آیه کیانپور» برای بازی در نمایش «سگدو» رسید.

در ادامه با حضور پیام دهکردی و محسن قصابیان بخش پنجم اهدای جوایز انجام شد.

در این بخش آرمان میرزایی بازیگر نوجوان از طرف مدیرکل هنرهای نمایشی برای حضور تأثیرگذار بر صحنه، جایزه ویژه‌ای را دریافت کرد.

در بخش مسابقه رادیو تئاتر لوح تقدیر و جایزه نقدی رتبه برتر بازیگری مرد مشترکاً به «عباس توفیقی» برای بازی در نمایش رادیویی «اتاق ۲۴» و «ایوب آقاخانی» برای بازی در نمایش «سین جیم» اهدا شد.

در بخش مسابقه رادیو تئاتر تندیس جشنواره دیپلم افتخار و جایزه نقدی رتبه برگزیده بازیگری مرد به «علی میلانی» برای بازی در نمایش رادیویی «سین جیم» رسید.

در بخش مسابقه تئاتر خیابانی سرباز انقلاب لوح تقدیر و جایزه نقدی رتبه برتر بازیگری مرد به «سیدمهرداد کاووسی» برای بازی در نمایش «زهی خیال باطل» اهدا شد.

در بخش مسابقه تئاتر خیابانی سرباز انقلاب تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی رتبه برگزیده بازیگری مرد به «سیدپویا امامی» برای بازی در نمایش «زندگی با طعم باروت» اهدا شد.

در بخش مسابقه تئاتر خیابانی لوح تقدیر و جایزه نقدی رتبه برتر بازیگری مرد به «سامان شکیبا» برای بازی در نمایش‌های «حباب زیر آب» و «مضحکه در مضحکه» و «امیرحسین انصافی» برای بازی در نمایش «مضحکه در مضحکه» رسید.

در بخش مسابقه تئاتر خیابانی تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی رتبه برگزیده بازیگری مرد به «محمدهادی عطایی» برای بازی در نمایش «نبرد بام» تقدیم شد.

در بخش مسابقه تئاتر صحنه‌ای لوح تقدیر و جایزه نقدی رتبه برتر بازیگری مرد به گروه بازیگران نمایش «آبگوشت زهرماری» اهدا شد.

در بخش مسابقه تئاتر صحنه‌ای لوح تقدیر و جایزه نقدی رتبه برتر بازیگری مرد به «حمیدرضا محمدی» برای بازی در نمایش «هار یا مردی که به هنگامه تولد هر دو دستش پر از خون بود» رسید.

در بخش مسابقه تئاتر صحنه‌ای تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی برگزیده بازیگری به «سروش طاهری» برای بازی در نمایش «سگدو» اهدا شد.

سروش طاهری بعد از دریافت جایزه بازیگری خود گفت: سال ۹۲ گفتم که روی صحنه جایزه گرفتم به وزیر وقت ارشاد گفتم که به عنوان دانشجو پولی ندارم و وزیر وقت هیچ واکنشی نشان نداد. الان هم بعد از گذشت چند سال همچنان پول ندارم.

بعد از پایان اهدای جوایز بخش پنجم، اجرای زنده موسیقی آذربایجانی توسط وحید اسدالهی و ۲ فرزندش یکی دیگر از بخش‌های مراسم اختتامیه جشنواره سی و نهم بود.

سپس با حضور حسین پارسایی، بهزاد فراهانی و اردشیر صالح‌پور بخش ششم اهدای جوایز به شرح ذیل انجام شد.

در بخش مسابقه نمایشنامه نویسی لوح تقدیر و جایزه نقدی رتبه سوم به «مهدی علیپور اصل» برای نگارش نمایشنامه «جنگ و صلح» اهدا شد.

لوح تقدیر و جایزه نقدی رتبه دوم به «مهرداد رایانی مخصوص» برای نگارش نمایشنامه «مردی که گل به دهان گریست» رسید و تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی رتبه اول به «محسن عظیمی» برای نگارش نمایشنامه «من پیپ هستم آقای دیکنز» اهدا شد.

در بخش مسابقه رادیو تئاتر دیپلم افتخار و جایزه نقدی رتبه برگزیده نمایشنامه نویسی به «سینا نیکوکار» برای نگارش نمایشنامه رادیویی «سین جیم» اهدا شد.

در این بخش دیپلم افتخار و جایزه نقدی متن نمایشی به نگارنده متن تئاتر تلویزیونی «آتش در نیستان» زنده یاد جناب آقای «عبدالرضا حیاتی» اهدا شد.

در بخش مسابقه دیگرگونه‌های اجرایی تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی ایده اجرایی (نویسندگی) برگزیده به «رضا سعیدی» برای نمایش «حیاط ناتمام خانه ورنوسفادرانی» به دلیل بهره‌گیری از تجربه زیسته هنرمند در بستر اجرایی اثر رسید.

در بخش مسابقه تئاتر صحنه‌ای لوح تقدیر و جایزه نقدی رتبه برتر نمایشنامه نویسی به «باقر سروش» برای نگارش نمایشنامه «اتول سورون» تقدیم شد.

در بخش مسابقه تئاتر صحنه‌ای تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی برگزیده نمایشنامه نویسی به «محمد چرمشیر» برای نگارش نمایشنامه «سگدو» اهدا شد. عباس غفاری که به جای محمد چرمشیر جایزه این نمایشنامه‌نویس با سابقه را دریافت کرد، گفت: آقای چرمشیر جایزه خود را به روح تمام هنرمندان درگذشته یک سال گذشته تقدیم کرد.

در بخش هفتم جوایز به شرح زیر اهدا شد.

در بخش مسابقه گزارش صحنه‌ای دیپلم افتخار و جایزه نقدی کارگردانی فنی برگزیده به «رضا دادویی» برای کارگردانی نمایش «به مناسبت ورود اشکان» رسید.

در بخش مسابقه تله تئاتر تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی کارگردانی تلویزیونی برگزیده به «شهرام گیل آبادی» برای کارگردانی تئاتر تلویزیونی «آینه یک روز زنده است» اهدا شد.

در بخش مسابقه رادیو تئاتر لوح تقدیر و جایزه نقدی رتبه برتر کارگردانی به «مصطفی کولیوندی» برای کارگردانی نمایش رادیویی «چریکه» رسید.

در بخش مسابقه رادیو تئاتر تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی رتبه برگزیده کارگردانی به «علی بهرامی» برای کارگردانی نمایش رادیویی «سین جیم» رسید.

در بخش مسابقه تله تئاتر تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی کارگردان هنری برگزیده به «السا فیروز آذر» برای کارگردانی هنری تئاتر تلویزیونی «هزار و یک تو» تقدیم شد.

در بخش مسابقه تئاتر خیابانی سرباز انقلاب لوح تقدیر و جایزه نقدی رتبه برتر کارگردانی مشترکاً به «سیدمهرداد کاووسی» برای کارگردانی نمایش «زهی خیال باطل» و «مجتبی خلیلی» برای کارگردانی نمایش «زندگی با طعم باروت» اهدا شد.

در بخش مسابقه تئاتر خیابانی سرباز انقلاب تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی رتبه برگزیده کارگردانی به «سعید بادینی» برای کارگردانی نمایش «ژنرال» اهدا شد.

در بخش مسابقه تئاتر خیابانی لوح تقدیر و جایزه نقدی رتبه برتر کارگردانی به «سمیه مهری» برای کارگردانی نمایش «مضحکه در مضحکه» رسید.

در بخش مسابقه تئاتر خیابانی تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی رتبه برگزیده کارگردانی به «مهدی ضیائیان» برای کارگردانی نمایش «نبرد بام» رسید.

در بخش مسابقه دیگرگونه‌های اجرایی تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی رتبه برگزیده طراحی اجرا (کارگردانی) به «مهیار جوادی‌ها» برای طراحی اجرای نمایش «تناسخ» به دلیل بهره‌گیری از امکانات و ویژگی‌های دیگرگونه‌های اجرایی در طراحی اجرا اهدا شد.

در بخش مسابقه دیگرگونه‌های اجرایی تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی رتبه برگزیده به «پویان محمودی» برای اجرای نمایش «۱۵ ثانیه» به خاطر بهترین استفاده از ویژگی‌های مکان اجرا رسید.

در بخش مسابقه تئاتر صحنه‌ای لوح تقدیر و جایزه نقدی رتبه برتر کارگردانی به «اوشان محمودی» برای کارگردانی نمایش «پینوکیو» اهدا شد.

در بخش مسابقه تئاتر صحنه‌ای تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی برگزیده کارگردانی به «نیما ایمان زاده» برای کارگردانی نمایش «باب بارا» رسید.

در بخش مسابقه رادیو تئاتر تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی تهیه کننده برگزیده به «سامی یوسفی» برای تهیه کنندگی نمایش رادیویی «قهرمان من تویی» تعلق گرفت.

در بخش مسابقه تئاتر خیابانی سرباز انقلاب تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی نمایش برگزیده به «سعید بادینی» برای کارگردانی نمایش «ژنرال» اهدا شد.

در بخش مسابقه تئاتر خیابانی تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی رتبه نمایش برگزیده و جایزه بزرگ به «هادی کیانی» برای کارگردانی نمایش «واگویه های یک فشنگ جنون زده» به دلیل رعایت تمامی جنبه‌های نمایشی اعم از طراحی فضا، کارگردانی، بازیگری و هماهنگی همه عناصر نمایشی تعلق گرفت.

در بخش مسابقه گزارش صحنه‌ای نیز جایزه ویژه هیأت داوران شامل تندیس جشنواره، دیپلم افتخار و جایزه نقدی به «شهرام گیل آبادی» برای کارگردانی نمایش «یک دقیقه و سیزده ثانیه» اختصاص یافت.

جایزه ویژه هیأت داوران بخش مسابقه صحنه‌ای هم به نمایش «باب‌بارا» اهدا شد.

گیل‌آبادی مدیرعامل خانه تئاتر بعد از دریافت جایزه ویژه بخش گزارش صحنه‌ای، گفت: اگر در دولت صدای بچه‌های تئاتر شنیده نشود تئاتری‌ها زیر چرخه بی‌عدالتی خورد می‌شوند. کمک کنید تا وضعیت معیشت هنرمندان تئاتر را بهبود ببخشیم.

وی ادامه داد: من چندین بار از جشنواره تئاتر فجر جایزه گرفته‌ام و اگر این بار نیز در جشنواره حاضر شدم به خاطر این بود که در کنار بچه‌های تئاتر باشم و بگویم تئاتر زنده است.

مراسم اختتامیه سی و نهمین جشنواره تئاتر فجر در ساعت ۲۱ به پایان رسید ولی تعجیل و ترتیب‌بندی درهم اهدای جوایز، شرایط خوبی را رقم نزد که این بی نظمی از سوی برخی حاضران در مراسم مورد انتقاد قرار گرفت.

با وجود نبود سخنرانی، پایان مراسم با زمان ممنوعیت تردد همراه و چراغ‌های تالار وحدت به سرعت خاموش شد تا حاضران سالن و لابی را سریع‌تر ترک کنند.

منبع: مهر

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 150380 و در روز دوشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۴۳:۳۱
2024 copyright.