مردم از نصیحت خسته‌اند، باید غیرمستقیم آموزش داد

سیروس الوندکارگردان فیلم «چهره» تاکید کرد آموزش به شیوه غیرمستقیم و از طریق ابزار هنری رواج فرهنگ سلامت را تسریع می‌کند.

به گزارش سینماسینما، سیروس الوند  گفت: وظیفه سینما در زمینه آموزش بهداشت و سلامت و هر حیطه دیگر آموزش مستقیم نیست، بلکه ضرورت های داستان و قصه باعث می‌شود موارد آموزشی از بطن داستان و شخصیت ها بیرون بزند و به مخاطب ارائه شود که در این صورت بسیار موثر خواهد بود. در واقع وظیفه فیلم و سینما آموزش و پیام رسانی غیر مستقیم است و می تواند این کار را در زمینه سلامت و بهداشت هم انجام دهد.

کارگردان فیلم «یکبار برای همیشه» که دریافت جایزه از وزارت بهداشت را در کارنامه خود دارد افزود: بسیاری از فیلم های سینمای ایران این ویژگی را داشته‌اند و در کنار روایت داستان جذاب موفق به آموزش نکات بهداشتی و سلامت بوده‌اند. برخی از فیلم های من از طرف سازمان بهزیستی و وزارت و بهداشت و درمان در دهه شصت مورد تقدیر قرار گرفتند و موفق به کسب جوایزی از طرف وزارتخانه‌های مربوط شدند.

الوند ادامه داد: فیلم‌هایی که درباره آسیب های اجتماعی ساخته می شوند در بطن خود پر از موارد آموزشی هستند. مثلا فیلمی که مساله اعتیاد را مطرح می کند،  اعتیاد را تقبیح می‌کند و هشدار دهنده است. چنین فیلم هایی به فراخور داستان آسیب‌های ناشی از اعتیاد و بیماری هایی که چنین موقعیتی برای یک فرد ایجاد می‌کنند را نشان می دهند. در این فیلم‌ها می توان دید چطور مساله اعتیاد گریبان فرد، خانواده و جامعه را می‌گیرد و چه زیان هایی به بار می‌آورد.

الوند با اشاره به نقش وزارت بهداشت برای ترغیب فیلمسازان به تولید آثاری با محتوای آموزش بهداشتی و سلامت گفت: وظیفه وزارت بهداشت است تا با تخصیص بودجه فیلم هایی را به کارگردان ها سفارش بدهد تا با داستان های جذاب موارد بهداشتی و مرتبط با سلامت را به مردم آموزش بدهند. دولت موظف است سطح آگاهی مردم را نسبت به بیماری ها، عواقب اعتیاد و …بالا ببرد . قرار نیست من به عنوان فیلمساز وظیفه دولت را انجام بدهم بلکه این وظیفه دولت است که آگاهی مردم را نسبت به این موارد بالا ببرد و این اقدام باید مانند تمام کشورهای پیشرفته دنیا که به سلامت جسمی و روحی مردم اهمیت می دهند  از مدارس آغاز شود.

کارگردان «مزاحم» گفت: بسیاری از موارد بهداشتی و مرتبط با مقوله سلامت در کشورهای پیشرفته از دوران کودکی آموزش داده می شوند و یک دختر و پسر وقتی به سن چهارده، پانزده سالگی می رسند کاملا نسبت به همه چیز اشراف دارند و می‌دانند چطور می توانند از سلامت جسم خود مراقبت کنند. در این جوامع رسانه‌ها به صورت شفاف درباره آلودگی ها و بیماری‌های جامعه اطلاع رسانی می‌کنند. اما در کشور ما به آمارها نمی‌توان اعتماد کرد چون همه می‌خواهند همه چیز را گل و بلبل نشان دهند تا دولت را پاک جلوه دهند.

وی افزود: وقتی فیلم هایی درباره ایدز، اعتیاد، فقر و … تولید می‌شود فیلمساز را به سیاهنمایی متهم می‌کنند در حالی که این آثار هشدار دهنده هستند و سینما و کلا هنر می‌تواند برای رواج فرهنگ سلامت موثر باشد. اگر بودجه کافی در اختیار داشته باشم مایل هستم در زمینه بهداشت و سلامت فیلم بسازم، اما می‌دانم چنین بودجه‌ای در اختیارم قرار نخواهد گرفت.

این کارگردان گفت: باید به فیلمسازان پیشنهاد ساخت در زمینه موارد آموزشی بهداشتی و سلامت داده شود. مثلا اگر به من به عنوان یک فیلمساز پیشنهاد شود فیلمی در این زمینه بسازم با انتخاب داستانی جذاب ابتدا مخاطب را به فیلم و قصه جذب می کنم و در خلال این قصه نکات مرتبط با سلامت را به مخاطب ارائه می کنم.

الوند در پایان گفتگو با اشاره به تاثیر گذاری عمیق رسانه سینما بر جامعه گفت: بدون تردید سینما یکی از موثرترین رسانه ها برای آموزش و پیام رسانی است واین موضوع در کشور ما و همه جا دنیا به اثبات رسیده است . وظیفه اول یک فیلم قصه گویی و سرگرم کنندگی است اما در خلال همین داستان می توان دنیایی پیام و نکته را به مخاطب به شیوه غیر مستقیم ارائه کرد و آموزش داد.

این نویسنده و کارگردان ادامه داد: هیچکس به راحتی نصیحت و تذکر را گوش نمی‌دهد و اگر هم گوش کند تاثیری روی او نخواهد داشت. در کشور ما بیش از هر جای دیگر دنیا به مردم تذکر داده می‌شود که مردم محیط اطراف را تمیز نگه دارند و بهداشت زیست محیطی را رعایت کنند اما آیا این نصیحت های مستقیم  تاثیری دارد؟ مدام در جاده ها شاهد هستیم شیشه ماشین ها پایین می‌آید و زباله به بیرون پرت می‌شود. تمام نهرها، رودخانه‌ها، جنگل‌ها و جاده ها پر از زباله هستند که محیطی غیر بهداشتی و کثیف ساخته اند و طبیعت در حال تخریب است. پس آموزش مستقیم و شعار و نصیحت جواب نمی دهد بلکه باید کاری بنیادین و اساسی کرد. حتی باید بودجه هایی برای آموزش‌های بهداشتی و سلامت در نظر گرفته شود و بر اساس آنها مجموعه های تلویزیونی و فیلم ساخته شود. شک نکنید فیلمسازان نیز از این قضیه استقبال خواهند کرد.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 37847 و در روز شنبه ۱۱ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۴۴:۴۵
2024 copyright.