مروری برکارنامه بهرام بیضایی به بهانه سالروز تولدش /سگ کشی :پر فروش ترین فیلم سال ۸۰

سینماسینما، محمد تاجیک – فیلم «سگ کشی» ساخته بهرام بیضایی  از دیگر فیلمهای کارنامه بهرام بیضایی است که در سال ۸۰ اکران شد و لقب پر فروشترین سال ۸۰ را از آن خود کرد.

خود بهرام بیضایی درباره سگ کشی گفته است :اجازه نداده‌ام که یک دندانه هم، از فیلم کم بشود و من ایستادگی کردم. چون آن‌ها می‌خواستند ۳۵ دقیقه از فیلم کوتاه شود. گویا  ساخت سگ کشی، واقعا برای بیضایی تلخ بوده است، به نحوی که او مجبور به نوشتن ۳۰۰،۴۰۰ صفحه نامه اداری می شود .البته او همیشه معتقد بوده است بسیاری از دردهای ما با دوا حل نمی‌شود، بلکه با تغییر شرایط درست می‌شود؛(ایسنا -۳۰آذر ۸۳)

سگ کشی را به دلیل اینکه فیلم پر فروشی شود نساختم

کارگردان فیلم سگ کشی  در مصاحبه دیگری در  روزهای پایانی سال ۸۰ گفته است : سگ کشی را به دلیل اینکه فیلم پر فروشی شود نساختم من وقتی فیلم می‌سازم سعی می‌کنم به خود و مردمی که فیلم را تماشا می‌کنند دروغ نگویم.
داستان سگ کشی را در تابستان سال ۷۱ نوشتم
بیضایی در ادامه گفته :ظاهرا آنقدر دردهای اجتماعی به صورت “گنگ“ و “دو پهلو“ گفته شده که باعث شده صراحت این فیلم، با خواست تماشاگران همگام و هم‌سنگ شود وگرنه من داستان سگ کشی را در تابستان سال ۷۱ نوشتم و آن زمان به این صراحت جنگ مادی در جامعه ما دیده نمی‌شد. در طول زمانی که من معطل ساخت این فیلم بودم این جنگ مادی به وضوح در جامعه به چشم می‌خورد و تصادفا این فیلم با وضعیت فعلی جامعه منطبق شده و نشان می‌دهد جامعه نسبت به این موضوع حساسیت دارد.
سینما روزنامه نیست
به گفته بیضایی در همان مصاحبه : سینما روزنامه نیست؛ هر روز نمی‌توان یک فیلم درباره دردهای مردم ساخت چون دو سه سال طول می‌کشد تا فیلمی ساخته شود. ممکن است دردهای مردم هر روز تغییر شکل پیدا کرده و موضوعیت آنها زیر سوال رود یا موضوع دیگری مهمتر شود. در فاصله‌ای که شما به یک موضوع فکر می‌کنید ممکن است اتفاقات بسیاری در جامعه بیفتد بنابراین شما قادر نیستید هر روز یک فیلم بسازید تا درد آن روز را بگویید؛ در نتیجه تنها نمی‌توانید به تاثیر آنی فیلم فکر کنید چون ممکن است در مدت زمانی که فیلم تولید شده و اکران می‌شود، تمامی آن دردها کهنه یا حل شده و دردهای مهمتری به وجود آمده باشد.

ماجرای اعتراض بیضایی به عرضعه نسخه تقلبی فیلم سگ کشی 

بهرام بیضایی در سال ۸۱ در مصاحبه ای می گوید  : نسخه‌ی تقلبی “سگ کشی” در بازارهای اروپا و آمریکا پخش شده است
به گفته‌ی بهرام بیضایی ، نسخه ویدیویی – تقلبی فیلم “سگ کشی” در بازارهای اروپا و آمریکا پخش شده و به فروش می‌رود. این کارگردان سینمای ایران در سوم خرداد سال ۸۱ در اظهاراتی عنوان می کند  : بهروز هاشمیان نسخه‌ای که از زمان آن کاسته شده را با کیفیت بسیار بدی وارد بازارهای اروپا و آمریکا کرده است و نسخه‌هایی از این فیلم در ایران مشاهده شده است ، در صورتیکه نسخه‌ی اصلی آن با مدت زمان ۱۴۵ دقیقه از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پروانه نمایش گرفته است. به گفته “بیضایی” ، هاشمیان ، “سگ کشی” را محصول ایران و فرانسه معرفی کرده است. شبکه‌ی ویدیویی موسسه رسانه‌های تصویری به زودی نسخه کامل این فیلم را وارد بازارهای ایران می‌کند. به گفته بیضایی “این اقدام ممکن است بسیاری از شانس‌های پخش خارجی این فیلم را از بین ببرد و من نمی‌دانم چرا آقای هاشمیان دست به خودکشی حرفه‌ای زده است. بیضایی ادامه داد : نسخه کوتاه شده فیلم “سگ کشی“ نسخه “گنگ“ و نامفهوم و بی‌خاصیتی است اگر چه حقوق مولفی در جهان و ایران وجود دارد ولی در اینجا ظاهرا هیچ مدافعی ندارد. به اعتقاد بیضایی کسانی که مدافع حقوق عمومی‌اند از این فیلم دفاع نکرده‌اند. بیضایی گفت : تمامی دعواهای سر این فیلم ، سر دو موضوع بود یکی اینکه این فیلم را محصول مشترک معرفی و دوم اینکه بدون اطلاع من فیلم را کوتاه کرده است. هاشمیان در گفت‌وگو با مطبوعات موضوع را به طور دیگری وانمود می‌کرد در حالی که همیشه به من می‌گفتند ما مسئله را حل می‌کنیم و شما جواب نده ، هنوز هم مسئله را حل نکرده‌اند. انتهای پیام

داوودنژاد : سگ کشی به من آموخت که  تماشاچی، از سر ناچاری فیلم های کلیشه ای را می بیند

علیرضا دادود نژاد در مصاحبه ای درباره فیلم سگ کشی گفته  :سگ‌کشی برای من یک فیلم غافلگیر کننده بود و کاری بود که فقط بیضایی می‌توانست آن را بسازد. این فیلم در شرایطی ساخته شد که سینمای ما به سمت دور شدن از مهارتهای فنی و اجرایی حرکت می‌کرد و توجه به مولفه‌های صنعتی سینما را مغایر با اقتضائات بازار سینما ارزیابی می‌کرد.تنوع فراوان لوکیشن‌ها، انبوهی از هنرپیشه، میزانسن‌های پیچیده، دکوپاژهای پیرامون زاویه، توجه به ریتم و ساختمان بصری، از جمله موضوعاتی بود که به تدریج در سینمای ما مورد غفلت قرار می‌گرفت و جز تعدادی از کارگردانان علاقه‌مند به سینما ، گرایش اصلی سینمای ما به سمت ساختن فیلمهای آسان، ارزان و کلیشه‌ای حرکت می‌کرد .ساخته شدن با حدود گویا ۲۰۰۰ پلان و صد و سی دقیقه رمان، فیلمی بود که همه را نسبت به موفقیت این فلم مورد تردید قرار داده بود. اما ارتباط وسیع مخاطب با فیلم و موفقیت آن در بازار نمایش بار دیگر معلوم کرد تماشاچی از سر ناچاریست که به سهل‌پسندی فیلمهای کلیشه‌ای روی خوش نشان می‌دهد.(گفت وگو با ایسنا /۲۵ آذر ۱۳۸۴)

مسابقه مادی گرایی که جامعه در آن غوطه ور شده است

بهرام بیضایی در ۱۶ دی ۸۰ در نشستی در شهر شیراز  در پاسخ به پرسشی  در مورد موضوع فیلم سگ کشی گفته است: سگ کشی از هویت معاصر امروزی صحبت می‌کند؛ از مسابقه مادی گرایی که جامعه در آن غوطه ور شده است. در عین حال در ساختار آن، تعدادی فیلم کوتاه مستند هم تعبیه شده، تا با فرهنگ آن آدم‌ها آشنا شویم. فرهنگ حاج نقدی یا بقیه. آن چه در پس زمینه فیلم هست، مثلا رژه افراد نظامی، یا آن چه پشت پنجره هتل می‌بینیم، معرف زمینه اجتماعی آن دوران است، دوره قبل از پایان جنگ، و دوره پس از بمباران‌ها و اتمام جنگ و باصطلاح دوره سازندگی. دوره تسلط فرهنگ بساز و بفروشی.

 

زندگی بیرون از این فیلم به مراتب خشن‌تر از خود فیلم سگ کشی است

بیضایی در همین نشست در پاسخ به سوالی در خصوص خشن بودن فیلم گفت: زندگی بیرون از این فیلم به مراتب خشن‌تر از خود فیلم است. امیدوارم که شما در موقعیت آن قرار نگیرید.

شهرت کارگردان انگیزه اولیه برای تماشای فیلم “سگ کشی”

مرکز تحقیقات و مطالعات معاونت سینمایی در گزارشی در سال ۸۰ اعلام کرد: این مرکز به دنبال سلسله پژوهشهایی در زمینه شناخت و سنجش بازخورد تماشاگران سینمای ایران، اقدام به نظرسنجی فیلم “سگ کشی“ در سینماهای فرهنگ و عصر جدید ۱، در روزهای ۲ و ۴ دی‌ماه سال جاری کرد که مجموعا یک هزار و ۵۸ تن به سوالات پرسشنامه پاسخ دادند و بر اساس این آمار جوانان (۷۴/۳ درصد) بیشترین بینندگان فیلم را تشکیل می‌دهند. به گزارش ایسنا در آن زمان ، در این نظرسنجی بیشترین حجم فراوانی پاسخ دهندگان از نظر سطح تحصیلات متعلق به دیپلمه‌هاست (۴۲/۵ درصد) و در رده بعدی فوق دیپلمه‌ها (۲۷ درصد) قرار دارند. از نظر جنسیت ۵۸/۳ درصد مرد و ۳۸/۳ درصد آن زن (پاسخگویان مرد ۲۰ درصد بیشتر از زن هستند) و از نظر تاهل نیز ۵۸/۵ درصد مجرد و ۳۶/۷ درصد متاهل (تماشاگران مجرد ۲۱/۸ درصد بیشتر از تماشاگران متاهل است) هستند. در این آمار دانشجویان با ۳۹/۹ درصد و کارمندان با ۱۴/۹ درصد به ترتیب بیشترین حجم نمونه مورد مطالعه را به خود اختصاص داده بودند. همچنین عکس و پوستر فیلم جلو سینما با ۵۲/۹ درصد بیشترین فراوانی را به خود اختصاص داده و تبلیغ در تلویزیون با ۱۴/۹ درصد در رده‌ بعدی قرار دارد. طبق آزمونهای انجام شده، ۳۱/۴ درصد بینندگان، شهرت کارگردان و ۱۹/۹ درصد شهرت هنرپیشه‌ها را انگیزه اولیه تماشای فیلم ذکر کرده بودند. (کسانی که به دلیل نقد فیلم در مطبوعات و شهرت کارگردان فیلم به تماشای آن رفته‌اند از فیلم رضایت بیشتری دارند.) فیلم سگ کشی در نوزدهمین جشنواره فیلم فجر پس از کاندیدا شدن در ۱۲ سیمرغ بلورین (طراحی صحنه، چهره‌پردازی، بازیگری نقش دوم زن ۲ مورد، بازیگر نقش دوم مرد، فیلمبرداری، بازیگر نقش اول مرد، نویسنده فیلمنامه، کارگردانی و بهترین فیلم) موفق به دریافت ۴ سیمرغ بلورین طراحی صحنه (ایرج رامین فر)، نقش دوم مرد (داریوش ارجمند)، فیلمبرداری (اصغر رفیعی جم) و فیلم‌نامه (بهرام بیضایی) شد. “سگ کشی“ ساخته بهرام بیضایی در اکران عمومی سینماهای تهران از تاریخ ۲۵ آذر تا ۲۴ اسفندماه ۸۰، سه میلیارد و ۱۹۰ میلیون و ۱۰۴ هزار و ۵۰۰ ریال فروش داشته است.
ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 76108 و در روز یکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۴:۲۳:۴۲
2024 copyright.