مروری بر رویدادهای ششمین روز از جشنواره سینماحقیقت

سینماسینما: مروری بر رویدادهای ششمین روز از جشنواره سینماحقیقت، به نقل از ستاد اطلاع رسانی چهاردهمین جشنواره بین المللی «سینماحقیقت» را بخوانید:

سانس فوق العاده برای فیلم های «حقیقت آنلاین»/ استاد شیردل پایه های مستند را مستحکم کرد

در ششمین روز از برگزاری جشنواره «سینماحقیقت» آمار مخاطبان آثار به هشت هزار نفر رسید.

همچنین ششمین روز از چهاردهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت به بزرگداشت کامران شیردل اختصاص داشت. مراسم بزرگداشت این مستندساز بعد از ظهر یکشنبه ۳۰ آذرماه و هم‌زمان با شب یلدا برگزار شد.

منصور ضابطیان مانند شب‌های گذشته اجرای این مراسم را به عهده داشت و در بخش اول میزبان محمد حمیدی‌مقدم دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی« سینماحقیقت» بود.

هادی آفریده، خسرو دهقان، هوشنگ گلمکانی، فرشاد فرشته حکمت و علیرضا ارواحی در این مراسم درباره شیردل صحبت کردند. کامران شیردل به دلیل کسالت، در قالب یک تماسی تلفنی در این مراسم سخنان خود را بیان کرد.

در  این مراسم، مستندی درباره کامران شیردل به کارگردانی هادی آفریده پخش شد.

پایان‌بخش این مراسم بزرگداشت، اهدای نشان فیروزه‌ای چهاردهمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت و سه شاخه گل سرخ و لوح یادبودی به کامران شیردل بود که با حضور محمد حمیدی‌مقدم به شیرین نادری به نمایندگی از این مستندساز که در مراسم غایب بود، اهدا شد.

«کلیاتی درباره مستند و مردم‌شناسی» به روایت فرهاد ورهرام/ توسعه ابزار، مستند مردم شناسی را ارتقا داد

مسترکلاس فرهاد ورهرام مستندساز و پژوهشگر با عنوان «کلیاتی درباره مستند و مردم شناسی » ساعت ۱۶ یکشنبه ۳۰ آذرماه و در ششمین روز از چهاردهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» برگزار شد. 

ورهرام در این برنامه گفت: یکی از بهترین اشکال سینمای مستند، درباره مردم‌شناسی و انسان شناسی است. مردم شناسان بعد از اینکه دوربین عکاسی اختراع می‌شود، با اتفاق ویژه‌ای مواجه شده و ابزاری برای ثبت عکس‌هایی از آدم‌ها و وقایع پیدا می‌کنند. این اتفاق با اختراع دوربین فیلمبرداری وضعیت بهتری پیدا می‌کند و موجب می‌شود تا آنها به تحلیل‌های بیشتری  دست پیدا کنند. به صورتی که در سال‌های گذشته از عکس و فیلم برای مردم شناسی استفاده شده است.

وی افزود: سینمای مردم شناسی کمی بعد از اختراع سینما به وجود آمد. به صورتی که فیلم‌هایی که برادران لومیر در روستاها می‌گرفتند ابتدا به عنوان فیلم‌های سیاحتی شناخته می‌شد اما با گذشت زمان این وضعیت به صورتی پیش رفت که مردم‌شناسان از آنها استفاده کردند و این ژانر به عنوان ژانر مردم شناسی شناخته شد و وضعیت بهتری پیدا کرد. 

این مستندساز در ادامه بیان کرد: چیزی که مردم‌شناسی و سینمای مربوط به آن را با تغییر مواجه کرد، توسعه ابزار فیلمبرداری، سبک شدن وسایل و به دست آوردن تصاویر بیشتر از مردم مناطق مختلف بود. به این صورت مردم شناسی و سینمای آن گسترش پیدا کرده و ما به انسان شناسی و انسان شناسی بصری دست پیدا کردیم. 

«فیلم، خبر» ۱۶

در ششمین روز از چهاردهمین دوره جشنواره «سینما حقیقت» یکشنبه ۳۰ آذرماه، در بخش دوم فیلم‌های «بر سرخاک»، «انیمیشن ایرانی»، «شمع، گل، پروانه»، «پرچم های مجازی»، «کمیته» و «میر و مار» معرفی شدند. شاهین شجری کهن منتقد سینما مجری این رویداد بود.

مراقب خاکمان نیستیم!

فیلم «بر سر خاک» به کارگردانی محسن خان‌جهانی اولین فیلمی بود که بررسی شد.

خان‌جهانی ابتدا درباره چرایی ساختن این سوژه گفت: ایده اول این مستند تقریبا دو سال و نیم پیش به ذهن من رسید. خبری از دزدیده شدن خاک ایران در فضای مجازی پخش شده بود که نظرم را جلب کرد. وقتی شروع به تحقیق کردم ابتدا دیدم که آن قدر خبر بزرگی نیست، آن چیزی که من تصورش را می‌کردم نبود. در حین تحقیقات وارد جزء دیگری از مسئله خاک شدم و متوجه شدم که خاک ما در حال از بین رفتن است. 

او افزود: هدفم این بود که نشان دهم خاک هم می‌تواند نابود شود. امیدوارم این فیلم بتواند تاثیر خودش را در زمینه اطلاع رسانی بگذارد.

انیمیشن ایرانی بخشی از میراث ماست 

فیلم «انیمیشن ایرانی» به کارگردانی مهرداد شیخان دومین فیلمی بود که بررسی شد.

شیخان گفت: من تلاش کردم روی کلیت موضوع انیمیشن در ایران تمرکز کنم. این اولین بار است که یک پژوهش کامل درباره انیمیشن در ایران انجام می‌شود. 

او درباره هدفش از ساختن این مستند بیان کرد: من با ساختن این مستند قصد داشتم دو چیز را بیان کنم، انیمیشن می‌تواند از هر زاویه آیینه تمام نما باشد. انیمیشن ایرانی بخشی از میراث ماست.

او در پایان افزود: ما در ایران ادوات و امکانات خوبی برای تولید انیمیشن داریم، اما چیزی که نداریم اعتماد و سرمایه مناسب برای ساخت انیمیشن است. ایران توان تولید بهترین انیمیشن‌ها را دارد، اما نباید با انیمیشن برخورد ابزاری شود.

ایده آل‌ترین حالت مستند، وقتی است که تغییراتی ایجاد شود

فیلم «شمع، گل، پروانه» به کارگردانی محمد صادق بکتاشیان فیلم بعدی بود که بررسی شد.

بکتاشیان در ابتدا درباره چرایی ساخت این مستند گفت: ساخت مستندی با این موضوع به من پیشنهاد شد. یک مستند حمایتی از بچه‌های با استعدادی که توانی رشد و موفقیت را دارند، اما به دلیل شرایط بد زندگی‌ نمی‌توانند به آرزوهایشان برسند. بچه‌های زیادی را در کل ایران دیدیم و فیلم‌های زیادی به دستمان رسید که در نهایت فاطمه مستند ما انتخاب شد. 

شهادت سردار سلیمانی و اینستاگرام

چهارمین فیلم، مستند «پرچم‌های مجازی» به کارگردانی حسن جعفری بود که بررسی شد.

او در ابتدا گفت: بعد از شهادت سردار سلیمانی پست‌ها و استوری‌های زیادی گذاشته شد که همه آنها توسط اینستاگرام پاک شد و از بین رفت. به همین دلیل خواستم در قالب مستند به این موضوع بپردازم. در اصل پیام آن‌ها به ما این بود که صدایتان درنیاید و من خواستم بگویم که ما هستیم. 

او در پایان افزود: نمونه های خیلی زیادی از آسیب‌ها و حتی تولید محتواها در اینستاگرام و فضای مجازی وجود دارد که قابلیت مستند شدن را دارند، اما متاسفانه دغدغه خیلی از مستندسازها نیست. 

ساخت مستند بدون منبعی

فیلم «کمیته» به کارگردانی عبدالحسین بدرلو فیلم بعدی بود که بررسی شد.

اوگفت: این ایده برای سال ۹۵ بود. ما یک پژوهش اولیه انجام دادیم تا ببینیم که به چه چیزی می‌رسیم بعد به صورت جدی شروع به پژوهش کردیم. 

او درباره دسترسی به اطلاعات و یافتن منابع توضیح داد: منابع پژوهشی اصلا نداشتیم. به مراکز مختلف سر زدیم اما آن‌هایی که باید اطلاعات به ما می‌دادند، این کار را نکردند. در نهایت رفتیم سراغ کسانی که در کمیته کار می‌کردند و با آنها مصاحبه کردیم. همین پژوهش ها و یافتن این افراد یک سال طول کشید. 

مستندی که از قنات‌های تهران می‌گوید

فیلم «میر و مار» اثر امین پاک پرور آخرین فیلمی بود که در بخش دوم «فیلم، خبر»، یکشنبه ۳۰ آذرماه، بررسی شد.

پاک پرور گفت: سعی کردم در کنار تاریخ معاصر یک بخش از تاریخ اسطوره‌ای را هم نشان بدهم. با بررسی تاریخ معاصر درباره موضوع آب خواستیم نشان بدهیم که چطور تاریخ اسطوره‌ای در حال تکرار شدن است. 

او ادامه داد: ما تصاویری داریم از سد سازی ها و قنات های تهران که تا به حال هیچ جا دیده نشده است و یک سری تصاویر هم هست که خودمان فیلمبرداری کرده‌ایم. 

پاک پرور در پایان افزود: من این فیلم را برای مخاطب عام ساختم. در این مستند خواستم بگویم که هنوز فرصت هست. اگر مدیرانی که این مستند را می‌بینند به راهکارهای پایانی که در فیلم آمده توجه و آنها را اجرا کنند، می‌توانیم حداقل کمک کوچکی به این بحران بکنیم. 

چهاردهمین جشنواره «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم به صورت آنلاین از ۲۵ آذرماه تا دوم دی ماه برگزار می شود. 

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 147177 و در روز دوشنبه ۱ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۵۳:۲۶
2024 copyright.