مروری بر ماجرای مهران مدیری و روزنامه شرق/ از اتهام تا انتشار عذرخواهی

پس از اعلام برائت مهران مدیری در پرونده دریافت وام میلیاردی از موسسه ثامن‌الحجج از سوی دادگاه، روزنامه شرق نیز از او در خصوص گزارشی که در این‌باره نوشته بود، عذرخواهی کرد.

به گزارش سینماسینما، در بحبوحه بحث درباره شفاف نبودن قراردادهای اسپانسرهای برنامه‌های مختلف تلویزیون و دستمزدهای بالای برخی از مجریان و برنامه‌سازان، ماجرای دریافت‌ها و وام‌های میلیاردی دو مجری تلویزیون به میان آمد.

طرح این مسئله برای اولین بار از زبان متهم اصلی پرونده ثامن‌الحجج شنیده شد و روزنامه شرق نیز در گزارشی به جزئیات این مسئله پرداخت و بدون ذکر اسامی مجریان و نوشتن حروف اختصاری م.م و ا.ع از مهران مدیری و احسان علیخانی به عنوان دو چهره‌ای یاد کرد که از این موسسه وام‌ها و هدیه‌های میلیاردی دریافت کرده‌اند.

این ادعای روزنامه شرق در حالی مطرح شد که مهران مدیری بارها در برنامه «دورهمی» در قامت یک منتقدِ موسسات اعتباری و مالی ظاهر شده بود.

چه کسی جرقه آتش را زد؟
ماجرای اصلی از این قرار بود که در جلسه بررسی به پرونده موسسه ثامن‌الحجج، متهم ردیف اول پرونده در پاسخ به سوال قاضی درباره اینکه حسب گزارش بانک مرکزی، تعدادی تسهیلات به افراد خاص داده شده است که وثیقه مناسب از آن‌ها اخذ نشده است و درصد سود آن کمتر از درصد اعلام شده بانک مرکزی است، در این زمینه توضیح داده بود: «گزارش غیر واقع است، وکیل بنده اسامی همه این افراد را قرائت کرد و ما دراین مورد چهار بار به دادستان محترم پاسخ دادیم. می‌گویند (م. م) ۲ میلیارد وام گرفته است، می‌خواسته برای مردم فیلم بسازد. از او بالاترین وثیقه و خانه او را گرفته‌اند. کار این موسسه دادن وام از محل سپرده‌ها بوده است.»

براساس همین صحبت‌ها و دیگر ابعاد پرونده، روزنامه شرق در تاریخ ۲۷ تیر مطلبی را منتشر کرد که در آن مدعی شد، مهران مدیری علاوه بر دریافت مبلغی به عنوان هدیه از موسسه اعتباری ثامن‌الحجج، مبلغی را هم به عنوان وام دریافت کرده است.

به این گزارش، خیلی سریع از سوی وکیل مهران مدیری پاسخ داده شد و او خبر داد که از روزنامه شرق شکایت خواهد کرد.

گزارش روزنامه شرق درباره مدیری

مدیری به دادگاه رفت
پس از این اظهارات و توضیخاتی که وکیل مهران مدیری درباره این ماجرا داد، اعلام کرد که این کارگردان و بازیگر سرشناس، برای دریافت وام، وثیقه گرو گذاشته و به دلیل کذب بودن خبر منتشر شده، موکلش در پی شکایت از دو رسانه‌ای است که این اخبار را منتشر کرده‌اند. در نهایت هم مدیری صبح روز سی‌ام تیر، همراه با وکیل خود، شخصا در دادسرای رسانه حاضر شد تا شکایت خود علیه روزنامه شرق و فیلم آنلاین را پیگیری کند.

در واکنش به این حرکت مجری «دورهمی»، مدیر مسئول روزنامه شرق تاکید کرد: دست‌مان پُر است و انتظار شکایت متهمان را داشتیم.

از شکایت در دادگاه تا توضیح روی آنتن زنده
همان روزی که مدیری برای شکایت در دادگاه رسانه حاضر شد، آنتن زنده تلویزیون در اختیار دیگر مجری که اتهام وام و هدیه گرفتن به او زده شده بود، قرار گرفت. احسان علیخانی ، عصر روز شنبه ۳۰ تیر با حضور در برنامه «حالا خورشید» درباره ادعای اهدای تسهیلات یا هدیه از سوی موسسه مالی و اعتباری ثامن‌الحجج توضیخاتی را ارائه داد و همه اخباری که در روزهای گذشته نقل محافل خبری شده بود را کذب دانست و وام و هدیه گرفتن از ثامن‌الحجج برای استفاده شخصی را از اساس رد کرد.

البته نکته مهم در این ماجرا این بود که در گزارش روزنامه شرق نام این دو مجری با حروف اختصاری درج شده بود و در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها به هویت مدیری و علیخانی اشاره شده بود.

تبرئه مجریان تلویزیون
پس از شکایت مدیری از روزنامه شرق و جلساتی که برای بررسی این پرونده در دادگاه تشکیل شد، مشخص شد که دریافت پول توسط مهران مدیری در قالب وام و با رعایت قوانین بوده است و مبلغ دریافت شده از سوی احسان علیخانی نیز با معرفی صدا وسیما و برای ساخت برنامه‌های تلویزیونی بوده و او هیچ مبلغی را به صورت شخصی دریافت نکرده است. در نهاست نیز دادسرا پس از جلسات بازپرسی در نهایت قرار منع تعقیب برای این دو مجری صادر کرد.

پس از برائت مدیری از اتهامات وارد شده، روزنامه شرق وادار به عذرخواهی از مدیری شد تا در صورت رضایت او و صرفنظر از شکایت‌اش همه چیز ختم به خیر شود.

عذرخواهی روزنامه شرق
روزنامه شرق در روز سه‌شنبه ششم شهریور، در صفحه اول خود عذرخواهی از مدیری را بابت گزارش منتشر شده چاپ کرد و با تصحیح گزارشش نوشت: «پس از بررسی بیشتر مشخص شده است مبلغ هدیه قرائت شده در دادگاه مربوط به مهران مدیری نبوده و این اشتباه از سوی روزنامه صورت گرفته. در مورد وام نیز مبلغ دریافت شده یک سوم رقم اعلام شده در گزارش شرق با تضامین ملکی کافی و قانونی و سود ۲۵ درصد مطابق عرف صحیح بانکداری بوده و اصل سود توسط مهران مدیری پرداخت شده و نام برده هیچ بدهی‌ای به موسسه ندارد.»

با این وجود بسیاری از جمله رضا رشیدپور، عذرخواهی روزنامه شرق از مدیری را کافی ندانستند و در پرسشی مطرح کردند «آیا عذرخواهی هم به اندازه آبرو ریختن دیده می‌شود؟»

عذرخواهی روزنامه شرق از مدیریبه این ترتیب، ماجرا هنوز تمام نشده است و باید منتظر ماند و دید بعد از تبرئه مدیری از این اتهام او همچنان بر موضع خود درباره شکایت از شرق پافشاری می‌کند یا با عذرخواهی این روزنامه، شکایت‌اش را پس می‌گیرد؟

منبع: خبرآنلاین

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 95238 و در روز جمعه ۹ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۲:۲۲:۳۷
2024 copyright.