مرگ جوانترین بازیگر برنده اسکار

MV5BMTQzNzM4NDAyMV5BMl5BanBnXkFtZTYwOTMyOTE2._V1_SX640_SY720_«پتی دوک»، جوانترین بازیگر برنده اسکار در سن ۶۹ سالگی درگذشت. پتی دوک، هنرپیشه آمریکایی که سال ۱۹۶۲ در فیلم «معجزه‌گر» نقش «هلن کلر» را ایفا کرد و به جایزه اسکار رسید، درگذشت.

دوک در ۱۶ سالگی موفق شد جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل زن را از آنِ خود کند و عنوان جوانترین برنده این جایزه سینمایی را به دست آورد. موفقیت زودهنگام دوک موجب شهرت وی و ساخته شدن برنامه‌ای تلویزیونی به نام او شد. این برنامه ۱۰۴ قسمتی، «اجرای پتی دوک» نام داشت که تمرکز کامل آن روی این بازیگر نوجوان در دو نقش متفاوت بود.

موفقیت «دوک» در تلویزیون با کسب سه جایزه «امی» و ۹ نامزدی در این جوایز هنری ادامه پیدا کرد. «دره عروسک‌ها»، «ویلی / میلی» و «بزرگ‌تر از آسمان» از جمله فیلم‌های سینمایی هستند که این هنرپیشه در آن‌ها ایفای نقش کرده است.

به گزارش گاردین، دوک پیش از بازی در فیلم «معجزه‌گر» نقش هلن کلر را در اقتباس نمایشی داستان این شخصیت نابینا و ناشنوا بر عهده داشت. او سپس در نسخه تلویزیونی این داستان نقش معلم کلر را بازی کرد و یک جایزه «امی» را در کارنامه‌اش ثبت کرد.

پزشکان در سال ۱۹۸۲ تشخیص دادند که پتی کلر به بیماری اختلال دوقطبی مبتلا است. او مدتی پس از آن به فعالیت‌های اجتماعی برای حمایت از سلامت روانی روی آورد و تلاش‌های بسیاری در این زمینه انجام داد.

منبع: ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 14026 و در روز چهارشنبه ۱۱ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۰۲:۲۹:۰۸
2024 copyright.