مریل استریپ رئیس داوران جشنواره فیلم برلین شد

مریل استریپ بازیگر آمریکایی به عنوان رئیس هیئت‌داوران بخش مسابقه بین‌الملل شصت و ششمین دوره جشنواره فیلم برلین معرفی شد.

به گزارش «سینماسینما»، سرویس سینمایی هنرآنلاین: برای اولین بار است که مریل استریپ به عنوان داور با یک جشنواره سینمایی همکاری می‌کند.

به گزارش ورایتی، دیتر کاسلیک مدیر جشنواره برلین درباره انتخاب استریپ به عنوان رئیس داوران بخش مسابقه بین‌الملل دوره آتی جشنواره فیلم برلین، گفت: «مریل استریپ یکی از خلاق‌ترین و چندبعدی‌ترین هنرمندان سینماست. ما برای اینکه شیفتگی خود را به استعداد فوق‌العاده او نشان بدهیم، سال ۲۰۱۲ جایزه خرس طلایی یک عمر دستاورد را به او اعطاء کردیم. خیلی خوشحالم که او به برلین بازمی‌گردد و با استفاده از تجربه هنری خود ریاست داوران بخش مسابقه بین‌الملل را به عهده می‌گیرد.»

استریپ در سال‌های گذشته چند بار مهمان جشنواره برلین بوده است. او در ۱۹۹۹ دوربین برلیناله را دریافت کرد و در ۲۰۰۳ به همراه جولین مور و نیکول کیدمن برای بازی در فیلم “ساعت‌ها” برنده خرس نقره‌ای بهترین بازیگر زن شد. او در ۲۰۰۶ در فیلم « A Prairie Home Companion» به کارگردانی رابرت آلتمن بازی کرد که در بخش مسابقه بین‌الملل نمایش داده شد. برگزارکنندگان جشنواره برلین در ۲۰۱۲ نیز با اعطای جایزه خرس طلایی افتخاری یک عمر دستاورد به او ادای احترام کردند.

استریپ ۶۶ ساله نیز در واکنش به انتخاب خود به عنوان رئیس داوران بخش مسابقه بین‌الملل گفت: بازگشت به این جشنواره در هر شرایطی هیجان‌انگیز است، اما پذیرش وظیفه داوری لذت و انتظار بزرگی است. این مسئولیت تا حدی دلهره‌آور است، چرا که من تا قبل از این رئیس هیچ جایی نبوده‌ام و امیدوارم بتوانم به پای داوران برجسته دوره‌های قبلی برسم. به خاطر این افتخار سپاسگزارم.

استریپ و همکارانش که اسامی آن‌ها بعداً اعلام می‌شود، برنده جایزه خرس طلایی و جوایز خرس نقره‌ای جشنواره را انتخاب می‌کنند.

شصت و ششمین جشنواره فیلم برلین ۱۱ تا ۲۱ فوریه (۲۲ بهمن تا ۲ اسفند) برگزار می‌شود.

استریپ برای فیلم‌های «کریمر علیه کریمر» (۱۹۷۹– بهترین بازیگر زن مکمل)، «انتخاب سوفی» (۱۹۸۲ – بهترین بازیگر زن) و «بانوی آهنین» (۲۰۱۱ – بهترین بازیگر زن) برنده اسکار شده است و برای فیلم‌های «شکارچی گوزن» (۱۹۷۸ – بهترین بازیگر زن مکمل)، «زن ستوان فرانسوی» (۱۹۸۱)، «سیلک‌وود» (۱۹۸۳)، «از آفریقا» (۱۹۸۵)، «آیرون‌وید» (۱۹۸۷)، «فریادی در تاریکی» (۱۹۸۸)، «کارت پستال‌هایی از لبه پرتگاه» (۱۹۹۰)، «پل‌های مدیسن کانتی» (۱۹۹۵)، «چیزی واقعی» (۱۹۹۸)، «موسیقی قلب» (۱۹۹۹)، «اقتباس» (۲۰۰۲ – بهترین بازیگر زن مکمل)، «شیطان پرادا می‌پوشد» (۲۰۰۶)، «شک» (۲۰۰۸)، «جولیا و جولیا» (۲۰۰۹)، «آگوست: اوسیج کانتی» (۲۰۱۳) و «در جنگل» (۲۰۱۴ – بهترین بازیگر زن مکمل) نیز نامزد اسکار بوده است.

به غیر از استریپ تنها دو بازیگر دیگر سه جایزه اسکار بازیگری در کارنامه دارند: دانیل دی-لوییس و جک نیکلسن. استریپ در ۳۵ سال گذشته ۱۹ بار نامزد اسکار بوده که این جهت هیچ بازیگری چه مرد و چه زن به پایش نمی‌رسد.

او فیلم بریتانیایی «مدافع حق رأی برای زنان» (Suffragette) به کارگردانی سارا گاورون را آماده نمایش دارد.

سال گذشته دارن آرونوفسکی کارگردان، فیلمنامه‌نویس و تهیه‌کننده آمریکایی رئیس داوران بخش مسابقه بین‌الملل بود و «تاکسی» به کارگردانی جعفر پناهی کارگردان ایرانی جایزه خرس طلای بهترین فیلم را از آن خود کرد.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 3972 و در روز پنجشنبه ۲۳ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۷:۴۶:۳۵
2024 copyright.