مسئولان آتش نشانی تهران و امور سینمایی ارشاد: هیچ سینمایی در تهران پر خطر نیست

حمیده امینی فرد در ایران نوشت :

با وجود آنکه ۶ سینمای قدیمی و معروف تهران جزو سینماهای پر خطر و نا ایمن معرفی می شوند، اما کارشناسان در دو حوزه آتش نشانی و سینمایی معتقدند، سینماهای قدیمی در مقایسه با سینماهای جدید از نظر ضوابط و ایمنی شرایط بهتری دارند. درحال حاضر فاصله ورود و خروج از سالن های اغلب سینماهای قدیمی کمتر از ۶ تا ۷ دقیقه اعلام می شود که مهم ترین نکته در حوزه ایمنی سینماها است.
آنطور که محمد خانی مقام مسئول در سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت ارشاد می گوید لفظ «پرخطر» برای سینماهای قدیمی بی معناست، چراکه در صورت بروز هر گونه حریق، تماشاچیان می توانند براحتی در فاصله کمتر از چند دقیقه از سینما خارج شوند. به این علت که سینماهای قدیمی در فضاهای باز و طبقات همکف ساخته شده اند و راه های خروجی نیز برای آنها تعبیه شده است.
از طرفی ۹۵ درصد صندلی های سینماهای تهران، ضد اشتعال است که روند سرایت آتش را بشدت کند می کند. با این توصیف آیا می توان گفت همه سینماهای تهران، ایمن بوده و خطری تماشاچیان را تهدید نمی کند؟
محمود قدیری، معاون ایمنی و پیشگیری سازمان آتش نشانی شهر تهران در این باره به همکاری خوب با سازمان امور سینمایی و سمعی و بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اشاره و اعلام کرد با حضور اعضای کمیسیون بند ۵ آیین نامه سالن های نمایش فیلم متشکل از نمایندگان فرمانداری، اداره کل راه و شهرسازی استان تهران، معاونت نظارت بر اماکن عمومی ناجا، انجمن سینماداران ایران، شهرداری تهران، اداره کل سینمای حرفه ای وزارت ارشاد و سازمان آتش نشانی تهران نسبت به بازدید مشترک از سالن سینماهای متقاضی اقدام می گردد که پیرو آن به آماری اشاره می کند که نشان می دهد سینماهای نا ایمن نیز درحال به روزرسانی هستند. به گفته او، «از مجموع ۵۲ سینما در تهران، ۱۴ سینما طی ماه های اخیر از سازمان آتش نشانی دستورالعمل ایمنی دریافت کرده و ۱۱ سینما نیز در دست اقدام برای ایمن سازی هستند که جا دارد از همکاری خوب و موثر مسئولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اعضای کارگروه بند ۵ نیز تقدیر و تشکر ویژه کرد.»
آنطور که قدیری، معاون پیشگیری سازمان آتش نشانی شهرداری تهران خطاب به سینما داران می گوید: «این سازمان در خصوص ایمنی سینماها بشدت حساسیت داشته و به هیچ وجه در این خصوص مماشات و اغماض را جایز نمی داند و سینماداران مکلفند نسبت به حفظ شرایط ایمنی اقدام و سالیانه نسبت به تمدید تاییدیه ایمنی خود اقدام نمایند.» به گزارش «ایران»، تهران هم اکنون ۵۲ سینما دارد که بیش از نیمی از آنها پیش از انقلاب ساخته شده و مابقی آنها هم از اواخر دهه ۷۰ به بعد به جمع سینماهای پایتخت پیوسته اند. جنگ البته عاملی بوده که اجازه نداده در طول دهه ۶۰ و ۷۰، سینمایی در تهران ساخته شود. همه این سینماهای قدیمی با وجود آنکه سن بعضی هایشان به بیش از نیم قرن می رسد، همچنان سرپا هستند. با اینهمه چندی پیش، اعلام شد که
۶ سینمای قدیمی یعنی تماشا، شاهد، سروش، ایران، پایتخت و صحرا که در پرونده شان، سابقه پلمب هم دارند، به علت فرسودگی و نبود سیستم اطفای حریق جزو سینماهایی تلقی می شوند که باید هرچه سریعتر برایشان فکری کرد، این آمار غیررسمی البته بعدتر از سوی آتش نشانی و انجمن سینمایی، رد شد، بنابراین باید پرسیده شود که این سینماها هم اکنون در چه وضعیتی قرار دارند؟
این کارشناس امور سینمایی به «ایران» می گوید: «همه این سینماها جزو سینماهای جشنواره بوده و تاییدیه ایمنی داشته و یا درحال دریافت آن هستند. مثلاً سینمای «سروش» و «ایران» دو سال پیش نوسازی و بازسازی شدند و بدنبال دستورالعمل آتش نشانی هستند، تماشا وابسته به شهرداری تهران است و امکان ندارد بدون تاییدیه آتش نشانی فعالیت کند، «صحرا» و «پایتخت» هم در یک طبقه هستند و ورود و خروجشان کمتر از ۷ دقیقه است. حتی «ماندانا» و «استقلال» هم که جزو قدیمی ها محسوب می شوند، زمان خروجشان حدود ۵ دقیقه است.ضمن آنکه سینماها موظف هستند دستورالعمل های لازم را اجرا کنند.»
وی با تاکید بر اینکه همه سینماهای جدید ملزم به دریافت تاییدیه آتش نشانی هستند و نمی توانند حتی اجازه بهره برداری مشروط بگیرند، می گوید: «سینماهای جدید به شرطی می توانند مجوز بهره برداری دریافت کنند که راه های دسترسی مناسبی تعبیه کرده باشند.» دو پردیس سینمایی معروف پایتخت که در دوره چهارم شورای شهر تهران، حاشیه های زیادی به علت نداشتن پایان کار براه انداخته بودند هم طی یک سال اخیر، با اجرای دستورالعمل های آتش نشانی از جمله تعبیه راه های خروجی، موفق به دریافت تاییدیه ایمنی شدند. اما ماجرای اینکه گفته می شود تعدادی از سینماهای تهران بدون پایان کار، شروع به فعالیت کرده اند، از کجا نشات می گیرد؟ این کارشناس می گوید:«مثلاً درباره پردیس سینمایی تیراژه در خیابان آیت الله مدنی، قرار بر این بوده در طبقه ششم این مجتمع، شهربازی ساخته شود و تا زمانی که این کار تکمیل نشود، آتش نشانی به این مجتمع، تاییدیه نمی دهد، اما این به معنای ناایمن بودن این سینما نیست.»
سینماهای تهران البته در ۶-۷ سال اخیر، وضعیت متفاوتی را پشت سر گذاشته اند. چه آنکه پیش از این، بحث ایمنی آنچنان که باید جدی گرفته نمی شد، اما حالا سینماها هر سال یکبار، موظف به پاس کردن استانداردهای ایمنی هستند.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 92968 و در روز سه شنبه ۲ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۰۹:۵۳
2024 copyright.