مستند «رنج زیر پوست» در گروه هنروتجربه اکران می‌شود

فیلم مستند «رنج زیر پوست» به کارگردانی «محسن جعفری‌راد»، پس از دو سال انتظار در نوبت‌ اکران سینمای هنر و تجربه قرار گرفت.

به گزارش سینماسینما فیلم رنج زیر پوست اولین ساخته بلند محسن جعفری راد در مقام کارگران مستندساز، در روزهای آینده اکران عمومی خود را در گروه هنر و تجربه، آغاز خواهد کرد.

تهیه کنندگی فیلم به طور مشترک بر عهده مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی و مهدی مطهر است و مراسم رونمایی آن روز جمعه (۵ شهریور) ساعت ۱۸ در فضای باز خانه هنرمندان برگزار خواهد شد.

رنج زیر پوست با رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، به طور همزمان در بیش از ۲۰ شهر ایران در سینمای گروه هنر و تجربه از جمله شیراز، اصفهان، مشهد، اهواز، رشت، بابل، گرگان اکران خواهد شد.

رنجی که زیرپوست کارگردانش بود، به اکران رسید

مستندی یک دهه‌ای از تصویر یک خانواده

محسن جعفری راد، کارگردان فیلم مستند رنج زیر پوست درباره علت تاخیر دوسالۀ این فیلم برای اکران گفت: طبعا تنها جایی که برای اکران فیلم مستند با المان های فراتر از تلویزیون فراهم است، گروه هنر و تجربه است که تازه باید فیلمت شاخصه های لازم را داشته باشد.

وی افزود: یعنی از منظر هنری و تجربی فیلمی باشد که لایق حضور در این گروه باشد. خوشبختانه اکران موفق رنج زیر پوست در جشنواره بین المللی مستند ایران، سینما حقیقت و رسیدن به سانس فوق العاده و تعریف منتقدان و مستندسازان، باعث شد از همان ابتدا فیلم مورد توجه گروه هنر و تجربه قرار گیرد.

جعفری راد تصریح کرد: افتخاری بزرگ برای من است که اولین فیلم بلندم در گروهی اکران می شود که از استادان بزرگی چون عباس کیارستمی و سهراب شهید ثالث و امیر نادری تا نسل جوان فیلمسازی مثل شهرام مکری، مجید برزگر،  محمد شیروانی، محمود رحمانی آثارشان در آن نمایش داده شده است.

این مستندساز با اشاره به رونمایی این فیلم در روز جمعه، بیان کرد: مهمانانی را برای روز جمعه و اولین اکران این فیلم در فضای باز خانه هنرمندان، دعوت کرده ایم که باید دید به دلیل کرونا اولا برگزار خواهد شد یا خیر و ثانیا باید حق داد به دوستان که به دلیل همین بیماری، ماندن در خانه را ترجیح دهند. البته خوشبختانه دوستانی هستند که در این دو سال یعنی از اولین اکران در جشنواره سینما حقیقت، بارها پرس و جو کرده بودند کجا می توانیم فیلم را ببینیم و حالا به همت گروه هنر و تجربه این امکان فراهم شده است.‌

جعفری راد گفت: یکی از علت هایی که فیلمبرداری این فیلم ۹ سال به طول انجامیده است، این بود که می خواستم زندگی و مرگ آدم‌های اطرافم را به زبان تصویر واکاوی کنم.

وی ادامه داد: در واقع کنجکاو بودم از کاشته هایشان در طول زندگی چه برداشتی می کنند؟ مثلا  وقتی مادر خودم سال ۹۰ فوت شد، برایم سوال برانگیز بود که چه اتفاقی برای پدر و همسر اول رخ خواهد داد و همین کنجکاوی باعث شد جسته و گریخته ۸ سال فیلمبرداری و بیش از یک سال تدوین و مراحل بعدی رخ دهد.‌

وی افزود: در طول فیلمبرداری استادانی مثل عباس کیارستمی، هوشنگ گلمکانی، کیوان کثیریان، شاهین شجری کهن و مشاور اصلی این فیلم محمود رحمانی، همراه و همفکر من بوده اند و در این باره که این فیلم چگونه به سرانجام برسد، به من یاری رسانده اند. شاید این فیلم تنها فیلم مستند سینمای ایران باشد که یک منتقد حرفه ای، ۹ سال درباره زندگی شخصی و خانوادگی خودش به کنکاش پرداخته است.

جعفری راد تأکید کرد: البته فیلم هایی بوده اند که با همین مضمون و در زمانی کوتاه تر ساخته شده اند اما این فیلم در بازه ای حدود یک دهه رخ می دهد و گاهی آنقدر پر تنش می شد که می خواستم کار را در میانه فیلمبرداری متوقف کنم؛ البته مشاوره فکری دوستان و استادانی که نام بردم باعث شد تا کار بالاخره به سرانجام برسد.

مستندی در تکریم نیکی و بخشش

جعفری راد ادامه داد: باید تاکید کنم اگر حمایت مهدی مطهر به عنوان تهیه کننده نبود، این فیلم به هیچ عنوان به سرانجام نمی رسید و در مرحله فیلمبرداری باقی می ماند. پس از فیلمبرداری و برای مراحل پس از تولید، راش های فیلم را که حدود ده ساعت پراکنده بودند، به یک ساعت تبدیل کردیم تا صرفا به طور شماتیک ماجرا را روایت کند.

وی افزود: این نسخه را نزد چند تهیه کننده بردیم اما  به رغم این که همگی بیان می‌کردند اثر پتانسیل خیلی خوبی دارد و سوژه ایست که تاکنون کار نشده یا کمتر کار شده، بیان می کردند نمی توانند برای آن هزینه کنند.

این کارگردان اظهار داشت: اما در این میان تنها کسی که فراتر از یک برادر تا انتها پشت این فیلم ایستاد و بهترین ها را در این عرصه برای همکاری با من انتخاب کرد مهدی مطهر بود. مطهر شخصی در این کار سرمایه گذاری کرد و بر خلاف برخی شائبه ها، از لحاظ مالی  این کار ربطی به خانه مستند و سازمان اوج و … ندارد.

جعفری راد خاطرنشان کرد: یکی از بهترین کارهای مطهر در این راستا انتخاب درست عوامل بود؛ از جمله مهمترینشان یعنی تدوین گر که نقش اساسی در به ثمر نشستن چنین روایتی دارد.

وی افزود: حمید نجفی راد از مستند عالی ترانه اندوهگین کوهستان تا فیلم های سینمایی که در چند سال اخیر تدوین کرده مثل شبی که ماه کامل شد، ابلق جزو پرافتخارترین تدوینگران است و آخرین جایزه ای که دریافت کرده، جایزه سیمرغ بهترین تیزر برای فیلم شنای پروانه بوده است؛ او در تدوین رنج زیر پوست، واقعا سنگ تمام گذاشت. همچنین محمد حسین حیدری که خودش کارگردان فیلم خوبی مثل مهین‌ است اما صداگذاری کار ما را به نحو احسن انجام داد.

این مستندساز درباره پایان فیلم که بسیاری از منتقدان از آن به‌ عنوان حرکتی جسورانه و غیر قابل پیش بینی یاد کردند، گفت: پدرم اخلاقیات خاصی داشت اما بعد از فوتش بیشتر از هر موقع دلم براش تنگ شده است و باید همگی در نسل های مختلف در راستای نیکی، صلح و بخشش حرکت کنیم.

رنج زیر پوست نه در ابتدا که بعد از این که ساخته و در جشنواره سینما حقیقت اکران شد، مورد لطف دوستان در مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی واقع و قرار شد سهمی از فیلم را خریداری کنند تا با مهدی مطهر به عنوان تهیه کننده کار شریک شوند.

امیدوارم با تبلیغات مناسب، فیلم در گروه هنر و تجربه به فروش قابل قبولی دست پیدا کند اما طبعا مانور ما در جشنواره های جهانی خواهد بود که به زودی با یک پخش کننده مجرب وارد مذاکره خواهیم شد تا شانس خود را در جشنواره های معتبر جهانی مثل ایدفا  و در کل بازار جهانی امتحان کنیم.

فیلم مستند ۷۱ دقیقه‌ای رنج زیرپوست به کارگردانی محسن جعفری‌راد و تهیه‌کنندگی مهدی مطهر در سیزدهمین جشنواره سینماحقیقت حضور داشت و اولین نمایش عمومی خود را پشت سر گذاشت.

محسن جعفری راد متولد گیلان و شهر رحیم آباد و دانش آموخته انجمن سینمای جوان لاهیجان است. وی بعد از ساخت ۱۰ فیلم کوتاه مستند و داستانی، مستند رنج زیر پوست را به عنوان اولین فیلم بلند خود ارائه کرده است.

این فیلم از معدود فیلم هایی است که یک منتقد، درباره خانواده خودش روایتی افشاگرانه ارائه کرده است.

منبع: ایرنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 160399 و در روز چهارشنبه ۳ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۴۸:۲۴
2024 copyright.