مستند «زمناکو» با حضور نوید محمدزاده نقد و بررسی شد

مستند «زمناکو» به کارگردانی مهدی قربان‌پور دوشنبه ۲۹ مهر ماه ساعت ۲۱:۳۰ در مجموعه فرش فیلم با حضور نوید محمدزاده بازیگر سینما و عوامل فیلم اکران و نقد و بررسی شد.

در این مراسم مرتضی فرشباف نویسنده و کارگردان درباره فیلم «زمناکو» گفت: ما در این سال‌ها پیامدهای زیادی از جنگ دیده‌ایم و از کنارش عبور کردیم اما در فیلم «زمناکو» به لایه‌هایی متفاوت از جنگ پرداخته شده است که امیدوارم روند ساخت اینگونه فیلم‌های با ارزش ادامه پیدا کند.

در ادامه مهدی قربان‌پور کارگردان مستند «زمناکو» بیان کرد: من از سال ۲۰۱۴ با موزه صلح آشنا شدم و بازدید از آنجا دغدغه‌های بسیاری در من ایجاد کرد تا به موضوع بمباران شیمیایی حلبچه نزدیک شوم و از همان ابتدا هم سعی داشتم به موضوعی انسانی بپردازم. دکتر شهریار خاطری حلقه اتصال من با علی (زمناکو) برای ساخت این فیلم بود. در ابتدا قرار بود فیلمی ساخته شود و در آن وجوهات متفاوت کاراکتر را در ایران و کردستان عراق نشان دهیم اما در ابتدای حضورمان در کردستان عراق از طریق وزارت انفال و شهیدان و چند شبکه تلویزیونی به آرشیوی دست پیدا کردیم که می‌توانست مسیر ساخت فیلم را برای ما هموار کند و تلاش کردیم تحت تاثیر شرایط و پیرامون کاراکتر قرار نگیریم و از زاویه‌ای بیرونی با کاراکتر همراه شویم. با توجه به جنبه‌های دراماتیک فیلم طراحی ما در ابتدا این بود که این مستند را برای نمایش در سینما بسازیم و روایت اول شخص در ساختار کلی محور اصلی فیلم بود. با همه تلاشی که داشتیم فیلم «زمناکو» شرایط نمایش از تلویزیون را پیدا نکرد. از ما خواسته شد تغییراتی ایجاد کنیم اما فکر کردیم نباید به اصالت فیلم خدشه‌ای وارد شود و به همین دلیل زیر بار نمایش فیلم از سوی تلویزیون نرفتیم.

نوید محمدزاده که در مراسم حضور داشت درباره این فیلم توضیح داد: من خیلی از بابت دیدن فیلم «زمناکو» خوشحالم و حالم با دیدن این فیلم دگرگون شد. این فیلم به قلب انسان چنگ می‌زند. فیلم نگاه انسانی به موضوع جنگ دارد و از جنبه‌های دراماتیک بسیار قابل توجه است. واقعیتش اگر فیلم زبان کردی نداشت حتما می‌توانست نماینده ایران در اسکار باشد. من افتخار می‌کنم که چنین مستندی درباره کردها در سینمای ایران ساخته شده است.

وی همچنین تاکید کرد: اتفاقاتی که در منطقه کردستان سوریه افتاده بسیار نگران کننده است و جامعه جهانی باید به آن واکنش نشان دهد. ما نمی‌توانیم به موضوعات انسانی و خصوصا مردم کرد بی اعتنا باشیم. این جنگ برای مردم کرد مثل یک نفرین است. قطعا این فیلم برای تاریخ سینمای ما بسیار با ارزش است و شاید سال‌ها بعد فیلمی ساخته شود که جای تصویر صدام و داعش تصویر کسانی که امروز به مردم کردستان ظلم می‌کنند در آن دیده شود.

قربان‌پور نیز در این باره گفت: در بمباران شیمیایی حلبچه نیروهای امدادی و نظامی ایران کمک‌های بسیاری برای نجات مردم انجام داده‌اند. عکس‌ها و تصاویری که توسط رسانه‌های ایران ثبت شد باعث شد تا دنیا به فاجعه بزرگ بمباران شیمیایی حلبچه پی ببرد و بعدها همین عکس‌ها و تصاویر در دادگاه جنایت جنگی بر علیه صدام استفاده شده است. من با این که کرد نیستم اما اقلیم کردستان را بسیار دوست دارم چون کردها همیشه در تاریخ مظلوم واقع شدند اما همیشه همانند کوه در برابر تهاجم ایستادگی کردند و اقتدار از خود نشان دادند. من معتقدم سینمای مستند باید وفاداری‌اش را به نگاه مخاطب حفظ کند و ما در این فیلم سعی کردیم تا از اصالت موضوع فاصله نگیریم.

کارگردان مستند «زمناکو» در پایان تصریح کرد: در حال حاضر مرکز ژنتیک ایران آمادگی دارد تا شرایط دیدار خانواده‌ها را در ایران فراهم کند. بعد از ساخت فیلم زمناکو ۶ خانواده کرد توانستند از طریق آزمایش DNA بچه‌های گمشده خود را در ایران پیدا کنند و این تاثیری بود که ما به دنبال آن بودیم. بعد از ساخت فیلم زمناکو چند بار در مراسم ۱۶ مارس حضور پیدا کردم و شاهد دیدار خانواده‌ها با فرزندان خود بودم و این لحظه‌ای بود که به دنبال آن بودم.

فیلم «زمناکو» از طریق سایت هاشور به نشانی www.hashure.com در دسترس مخاطبان قرار دارد.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 124014 و در روز چهارشنبه ۱ آبان ۱۳۹۸ ساعت ۲۳:۲۲:۲۹
2024 copyright.