مسعود اطیابی : پروانه نمایش فیلم دینامیت را با کمک آقای رییسی گرفتیم

مسعود اطیابی کارگردان فیلم دینامیت در بخشهایی از گفت وگویش با صبا کریمی در سایت قدس آنلاین ، حرفهای جالبی زده است .

به گزارش سینماسینما ، بخشهایی از این مصاحبه به شرح زیر است :

مسعود اطیابی : متاسفانه ما در روند اخذ پروانه نمایش با تهدیدهای بسیاری مواجه شدیم و جالب است بدانید پروانه نمایش «دینامیت» را با کمک آقای رئیسی که آن زمان رییس قوه قضاییه بودند گرفتیم. اگر ایشان مساعدت نمی‌کردند و پشت ما نمی‌ایستادند شاید نمی‌توانستیم پروانه نمایش بگیریم؛ علیرغم اینکه خودشان در مورد فیلم نظراتی داشتند و صراحتاً این نکته‌ها را عنوان کردند اما برای اینکه در نمایش فیلم به مشکلی برنخوریم، به ماجرا ورود کردند. اتفاقاً همین جا می‌خواهم از آقای رئیسی تشکر کنم، علیرغم اینکه شاید بسیاری گمان نکنند اینطور باشد اما ایشان فیلم را دیدند، سوالات و انتقاداتشان را مطرح کردند اما در نهایت بر این مسئله صحه گذاشتند که فیلم پروانه ساخت داشته و حق اکران دارد.

سوال :چطور شد به رئیس قوه قضاییه مراجعه کردید؟

اطیابی :اواخر سال گذشته و پیش از اخذ پروانه با ایشان دیدار کردیم. دفتر ایشان گزارش‌هایی داده بود و از ما خواستند آنجا برویم. ایشان وقتی فیلم را براساس گزارش‌ها تماشا کردند آن را فاقد نکاتی دانستند که عنوان شده است. همچنین به درخواست ایشان به حوزه علمیه قم رفتیم و فیلم را نمایش دادیم. این خواست ایشان بود که حوزه علمیه هم فیلم را ببیند و گفتند نظرات آنها را نیز جویا شویم.

سوال : اما بهرحال نسبت به محتوای فیلم انتقاداتی وجود دارد و ظاهراً فیلم با ممیزی هم روبرو شده است.

اطیابی :ما نسخه کامل و بدون سانسور را نشان دادیم که روی آن نظراتی داشتند و با این وجود مساعدت کردند و دستورات لازم را دادند، اما باز هم دچار سانسورهای بی‌جهت شدیم و صحنه‌هایی از فیلم حذف شده که اگر آنها را ببینید تعجب می‌کنید که چرا حذف شده‌اند؛ صحنه‌هایی که افراد شاخص و قابل قبولی مردم را به رفتار درست، برقراری حق، عدالت و امر به معروف توصیه و دعوت می‌کنند.

متاسفانه این سانسورها به فیلم ضربه زده است. سه سال جلوی اکران فیلم گرفته شد و خسارت بسیاری به ما وارد کرد، این در حالی است که درآمد امروز فیلم به درد من نمی‌خورد و با آن نمی‌توانم برای فیلم بعدی‌ام کاری انجام دهم و این ظلمی است که به ما شده و بی‌پاسخ نخواهد ماند.
البته می‌دانم که این اتفاق از سوی همه اعضای پروانه نمایش رخ نداده و فقط یک نفر چنین تاثیری داشته است. یک نفر به تنهایی چنان در شورای پروانه نمایش فساد ایجاد کرده که به راحتی زور می‌گوید و زور کسی هم به او نمی‌رسد.
من بابت دو اتفاق ناراحتم! نخست اینکه این پروژه سه سال عقب ماند و کار به جایی رسید که مجبور شدیم در شرایط کرونایی فیلم را اکران کنیم. نکته بعدی اینکه شیوه سانسورها ناراحت‌کننده است.
من اعتقاد دارم ممیزی حق مردم و حکومت است و باید در آثار فرهنگی باشد، اما ممیزی درست نه سانسورهای بی‌منطق. من با این مخالفم نه اصل ممیزی! کسی با سانسور کارشناسانه مخالف نیست و معتقدم ممیزی حق مردم است که حکومت باید این حق را اجرا کند، اما آنچه که در این فیلم سانسور شده ممیزی نیست، بلکه رفتار لجبازانه‌ای است و در ادامه ما را با تهدید هم روبرو کرد.
من سه سال هیچ حرفی نزدم زیرا می‌خواستم فیلمم را نجات دهم که  دچار دلجبازی بیشتری نشود اما امروز می‌گویم که این فیلم تابحال بی‌دلیل نگه داشته شده بود و امیدوارم خداوند به کسانی که مانع عقب افتادن ما شدند جزای سختی بدهد.
چرا آقای رییسی در قوه قضاییه باید مساعدت کند که فیلم من به نمایش درآید؟ همانطور که اشاره کردم ایشان درباره فیلم نکته‌ها و نگرانی‌هایی داشتند اما وقتی می‌گویند حق شما نمایش فیلم است چرا برخی مانع شدند و دست به سانسورهایی زدند که اتفاقاً ایشان آن صحنه‌ها را تایید می‌کرد!

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 158849 و در روز جمعه ۲۵ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۱۵:۱۹
2024 copyright.