مسوولان شرکت عمران شهرهای جدید: فیلم ابد و یک روز نوعی سیاه‌نمایی علیه شهر جدید پرند است!

ابد و یک روز مسوولان شرکت عمران شهرهای جدید، یکی از فیلم‌های در حال اکران را نوعی سیاه‌نمایی علیه شهر جدید پرند عنوان کردند.

به گزارش سینما سینما ، در حالی که مسوولان شهرهای جدید، این نقاط را محل مناسبی برای اسکان دهک‌های مختلف جامعه می‌دانند، نسبت به تصاویر و مفهومات فیلم “ابد و یک روز” اعتراض دارند. این در حالی است که ایمانی جاجرمی، عضو جدید هیات مدیره شهرهای جدید چندی پیش عنوان کرد که شهرهای جدید تا حدودی شبیه سکونتگاه هستند که باید به شهرهای قابل سکونت تبدیل شوند.

با این‌که از زمان تاسیس ۱۷ شهر جدید با هدف سرریز جمعیت شهرهای مادر، زمان زیادی نمی‌گذرد و تامین زیرساخت‌های آن زمان‌بر خواهد بود، اما نباید از نظر دور داشت که در حال حاضر این شهرها برای دهک‌های متوسط و بالای جامعه از جذابیت چندانی برخوردار نیستند. با این وجود مسوولان این شهرها تلاش دارند تا در افق ۱۰ ساله که قرار است ۳٫۵ میلیون نفر در این شهرها ساکن شوند، این نقاط را برای اسکان کلیه دهک‌ها آماده کنند.

یکی از شهرهایی که هر از گاهی، نبود امکانات رفاهی در آن به سوژه‌های رسانه‌ای و خبری تبدیل می‌شود شهر جدید پرند است که در فیلم “ابد و یک روز” گوشه‌هایی از دشواری زندگی در این شهر به نمایش گذاشته شده است؛ اقدامی که البته چندان با مزاج مسوولان شهرهای جدید سازگار نبود.

در نامه اعتراضی مسوولان شهرهای جدید به این فیلم که روی پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته آمده است:

“جناب آقای سعید ملکان

تهیه کننده محترم فیلم سینمایی ابد و یک روز

با سلام،

احتراما به عرض می‌رسانم فیلم تأثیرگذار و بسیار زیبای شما را دیدم، به جنابعالی، کلیه عوامل و به طور ویژه به جناب آقای سعید روستایی نویسنده و کارگردان موفق این اثر که مورد توجه عموم و منتقدین قرار گرفته و توانسته ۹ سیمرغ بلورین از سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر را به دست بیاورد تبریک عرض می‌کنم. اما اینجانب از منظر مسئولیت کاری خود ناچار به نقد بخشی از فیلم شما هستم. مورد نظر آن قسمت از فیلم که به محل سکونت یکی از خواهرهای خانواده در شهر جدید پرند است مربوط بوده که موجب نگرانی بنده و مسئولان شرکت عمران شهرهای جدید است. متاسفانه شما در چند بعد اجتماعی نشان دادید شهر محل سکونت آن خانواده شهر خوبی نیست!

ابتدا راه دسترسی به این شهر جدید بسیار دشوار و ناهموار نشان داده شد، این درحالی است که دسترسی شهرهای جدید به شهرهای مادر از طریق راه مناسب شهروندان محترم اولویت کاری مسئولان بوده و بایستی بدانید در رسیدن به این هدف تلاش و هرینه‌های بسیاری شده است، ضمن اینکه در حال حاضر راه و مسیرهای ارتباطی مناسب برای شهر جدید پرند موجود و پیش‌بینی شده که عبارتند از آزادراه تهران-ساوه، فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره)، آزادراه تهران-قم، راه‌آهن تهران-جنوب و راه‌آهن شهری تهران-پرند بیانگر قرارگیری شهر پرند در محل عبور شریانی‌های اصلی کشور است که برنامه‌های اتصال شهر به شبکه مترو و اتوبوس‌های شهری و قطار حومه‌ای نیز از دیگر نقاط قوت شهر در زمینه حمل و نقل عمومی در آینده به شمار می‌رود.

و اما در بخشی دیگر کیفیت زندگی شهروندان آن شهر را بسیار ضعیف نشان دادید که می‌توان گفت پرند هم مانند دیگر شهرها از نظر فرهنگی و اقتصادی، جمعیت ساکن آن ترکیبی بوده و می‌تواند در برگیرنده همه نوع قشری از جامعه باشد و نمایش اینگونه بعد اجتماعی آن شهر به بیننده این نگاه را می‌قبولاند که مسایل اجتماعی شهر جدید پرند از نظر فرهنگی دچار ناهنجاری بوده و صرفا زندگی در آن شهر از سر ناچار و آن شهر را سکونت‌گاه اقشار کم‌درآمد و بزهکار نشان دادید که بازهم درست نیست!

از نمایش تصاویر که بگذریم گفتگوهای بازیگران هم تکمیل‌کننده این سیاه‌نمایی است که انتخاب آن شهر را برای زندگی خواهرشان تصمیمی غلط و حتی آن شهر را آن‌ور دنیا یاد کردند! درحالی که فاصله شهر جدید پرند تا شهر تهران ۳۵ کیلومتر بوده است. ما به نقایص آگاهیم و مسئولان درصدد رفع آنها هستند اما مجموعه مسایلی که نشان داده شد برخلاف واقعیت بوده و چنین اقداماتی توسط سینما و تلویزیون به دلیل قدرت نافذی که بر روی مخاطبان خود دارند رشته‌های ما را که در راستای فرهنگ‌سازی و نشان دادن جذابیت‌های شهرهای جدید به منظور تشویق مردم به زندگی در هر یک از این شهرها گام برداشتیم یک شبه پنبه می‌کند. شایان ذکر است هدف از ایجاد شهرهای جدید انتقال سرریز جمعیت کلان‌شهرها به اطراف شهرهای مادر و جلوگیری از حاشیه‌نشینی می‌باشد، بنابر این انتظار می‌رود سینماگران دلسوز از طریق سینما برای یاری رساندن به حل این‌گونه مسایل اجتماعی که عرض کردم هم گام و هم‌سو با ما و دیگر دستگاه‌های خدمات‌رسان به مردم بوده و زین‌پس شاهد اقدامات مثبت از سوی شما عزیزان به منظور کمک جدی به برون‌رفت از مشکلات اجتماعی و فرهنگی جامعه باشیم.

حال که فیلم موفق شما تاکنون با فروشی بالغ بر ۷ میلیارد تومان جمعیت ۷۰۰ هزار نفری را به تماشای خود کشانده و مواردی را که نقد کردم را مشاهده کرده‌اند دیگر کاری نمی‌توان کرد! لذا از جنابعالی و همکاران محترمتان تقاضا دارم نسبت به ویرایش و حذف بخش‌های یاد شده برای نمایش در سینمای خانگی که بازهم جمعیت قابل توجهی از آن طریق فیلم را خواهند دید اقدام شایسته به عمل آورند.”

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 16138 و در روز سه شنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۲۶:۵۶
2024 copyright.