معرفی فیلم‌های سینمای سعادت جشنواره جهانی فجر/ نمایش سه مستند ایرانی در بخش مستند زیر ذره‌بین

۱۵ فیلم بلند ایرانی و خارجی و ۱۵ فیلم کوتاه ایرانی و خارجی در بخش سینمای سعادت سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر رقابت می‌کنند.

به گزارش سینماسینما به نقل از ستاد خبری سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، سه فیلم بلند ایرانی و ۱۲ فیلم بلند خارجی و سه فیلم کوتاه ایرانی و ۱۲ فیلم بلند خارجی در بخش سینمای سعادت (مسابقه سینمای بین‌الملل) سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به رقابت خواهند پرداخت.

در بخش فیلم‌های بلند سینمای سعادت سه فیلم ایرانی «میجر» به کارگردانی احسان عبدی‌پور، «شهربانو» به کارگردانی مریم بحرالعلومی و «گیسوم» به کارگردانی نوید به‌تویی حضور دارند.

دیگر فیلم‌های بلند راه‌یافته به این بخش از جشنواره سی‌وهشتم عبارتند از «کوهستان جادویی» ساخته اورشولا آنتونیاک از هلند، «ما اینجاییم، ما نزدیکیم» ساخته رومن بالایان از اکراین، «جزیره دروغ» ساخته پائولا کونس از اسپانیا، «عوامل انسانی» ساخته رونی تروکر از آلمان، «بن بست» ساخته وینکو میدرندورفر از اسلونی، «حافظ برادر» ساخته فریت کاراهان از ترکیه،‌ «گذار؛ آخرین روزهای سامورایی» ساخته تاکاشی کوئیزومی از ژاپن، «اگر باد بایستد» ساخته نورا مارتیروسیان از ارمنستان، «هلن» ساخته آنتی یوکینن از فنلاند، «نور طبیعی» ساخته دنژ ناگ از مجارستان، «معجزه» ساخته بیونگ هون‌مین از کروه جنوبی و «بهداشت اجتماعی» ساخته دنی کوته از کانادا.

در بخش فیلم‌های کوتاه «سینمای سعادت» نیز سه فیلم کوتاه «وضعیت اورژانسی» به کارگردانی مریم اسمی‌خانی، «پاندای کوچک، پاندای بزرگ» به کارگردانی سحر خوشنام و «یوشید» به کارگردانی سحر خوش‌چشمان سه نماینده سینمای ایران هستند.

«داداش ولگرد» ساخته پیتر تایموفیف از روسیه، «اجازه شرفیابی» ساخته نیکلاس نیوهولد، محصول مشترک لوکزامبورگ و آلبانی، «فیبوناچی» ساخته توماس هوباچک از جمهوری چک، «گودال» ساخته جیمز سولومون از نیوزلند،‌ «ملک ما» ساخته لوییز کاستا از پرتغال،‌ «چوب دستی‌ها» ساخته ایریدا باگلانیا از یونان، «دیوار سفید» ساخته آندرا بروشا و مارکو اسکوتوزی از ایتالیا، «چه اتفاقی برای خانم جوراب بلند افتاد» ساخته جیمی اولسون از سوئد، «بابا» ساخته یوستاس رامانوسکاس از لیتوانی، «طلا آدم‌ها را می‌خورد» ساخته ژیا سو از چین،‌ «پیلار» ساخته جنیس جوی اپینگ، دیانا ون هوتن و انیو بولی از هلند و «سلول ۳۶۴» ساخته زویی روسیون و ماتیلده بابو محصول فرانسه و آلمان ۱۲ فیلم کوتاه بین‌المللی راه‌یافته به بخش سینمای سعادت جشنواره سی‌وهشتم هستند.

نمایش سه مستند ایرانی در بخش مستند زیر ذره‌بین

مستندهای ایرانی «ایساتیس»، «روزگار بلور» و «زمزمه‌های گمشده در دوردست» در بخش مستند زیر ذره‌بین سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به روی پرده می‌رود.

 مستندهای بلند «ایساتیس» به کارگردانی علیرضا دهقان، «روزگار بلور» به کارگردانی امیر فرض‌الهی و «زمزمه‌های گمشده در دوردست» به کارگردانی منصور فروزش سه مستند بلند ایرانی هستند که در بخش مستند زیر ذره‌بین جشنواره جهانی فیلم فجر حضور خواهند داشت.

«ایساتیس» به کارگردانی علیرضا دهقان، روایتی ۷۵ دقیقه‌ای از دست‌های مردمانی است که از خاک کیمیا ساختند و از نیستی به هستی رسیدند. داستانی کهن از منزلت حقیقی آب؛ از اندیشه‌های نو در رانش آب. داستان پرفراز و نشیب شهری که قرن‌هاست چون عقیق بر دل خاک خشک و خالی کویر می‌درخشد. داستان گفت‌وگوی مهربان ادیان و عطر ایمان و سفری به درازای هزاران سال در دل کویر این سرزمین کهن، روایتی که راویانش آب، باد، آتش و خاکند. 

علیرضا دهقان دارای مدرک کارشناسی ارشد سینما از دانشگاه هنر و مدرس دانشگاه، فعالیت فیلمسازی  خود را از سال ۱۳۸۱ در انجمن سینمای جوانان ایران آغاز کرد و تا به امروز ساخت ۱۷ فیلم کوتاه و مستند را در کارنامه حرفه‌ای خود دارد که جوایز متعددی را از جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی برای فیلم‌های «اوسیا»، «بی‌گدار»، «التیام»، «آرامش در سنگ»، «روز بیست و هفتم»، «نخل درخت زندگی» و … کسب کرده است.

«روزگار بلور» به کارگردانی امیر فرض‌الهی هم روایتی ۹۰ دقیقه‌ای از زندگی حرفه‌ای محمد بلوری روزنامه‌نگار پیشکسوت و پدر حوادث‌نویسی در مطبوعات ایران است.

امیر فرض‌الهی دارای مدرک لیسانس علوم ارتباطات اجتماعی، روزنامه‌نگار و منتقد سینمایی و همچنین نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینمای مستند است. از مهم‌ترین آثار این فیلمساز می‌توان به فیلم‌های «این روزگار من است»، «شهرآشوب»، «شاعران مشروطه» و «پشت‌نویسی» اشاره کرد.

«زمزمه‌های گمشده در دوردست» به کارگردانی منصور فروزش، مستندی ۶۰ دقیقه‌ای است که در آن گروهی از پناه‌جویان ایرانی و افغانستانی راجع به وضعیت خود در کمپ صربستان سخن می‌گویند.

منصور فروزش فیلمساز ایرانی، فارغ‌التحصیل کارشناسی ارشد سینما از دانشگاه الته مجارستان است. فروزش علاوه ‌بر ساخت چندین قسمت مستند تلویزیونی، ۷ فیلم کوتاه داستانی و ۲ فیلم بلند مستند در کارنامه دارد. داوری در جشنواره‌های بین‌المللی و نوشتن نقد و یادداشت برای رسانه‌های سینمایی از دیگر فعالیت‌های منصور فروزش است.

سی‌وهشتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، از ۵ تا ۱۲ خرداد ۱۴۰۰ به دبیری محمدمهدی عسگرپور نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده سینما در تهران برگزار می‌شود.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 156109 و در روز جمعه ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۰۳:۴۷
2024 copyright.