معرفی کتاب «استخوان زیر آفتاب»/ در محاصره خاطرات قدیمی

سینماسینما: «استخوان زیر آفتاب» با نام اصلی Solar Bones یک رمان اتوبیوگرافی با شیوه روایت غیرخطی است از شخصیتی تخیلی که مهندس پنجاه‌ساله ایرلندی است؛‌ او سرپرست خانواده‌ای چهار نفره است: همسرش مِرید، دخترش اگنس و پسرش دارا. رمان حالت دژاوویی دارد؛ مرد با دیدن هر چیزی به خاطرات قدیمی فرو می‌رود. به چنین نحوه روایتی «جریان سیال ذهن» می‌گویند؛ شبیه به فیلم توت‌فرنگی‌های وحشی (اینگمار برگمن، ۱۹۵۷) و به همین‌خاطر، شاید در دسته ادبیات مدرن قرار گیرد.

آشپزخانه نقش مهمی در این رمان دارد؛ مثل فیلم ساعت‌ها (۲۰۰۲) ساخته استیون دالِری برمبنای رمان «خانم دالووی» اثر ویرجینیا وولف. نویسنده در این رمان لحن خاصی را در پیش گرفته که ابتدا عجیب است و سپس عادی می‌شود. اگر صبور نیستید که کشف کنید «استخوان زیر آفتاب» چیست، منظور توربین بادی است؛ نویسنده در صفحه ۷۲ به این مسأله اشاره می‌کند.

«استخوان زیر آفتاب» اتفاقی نو در ادبیات ایرلند شناخته می‌شود. مایک مک‌کورمک با نوشتن این رمان توانست اکثر جوایز معتبر ایرلند را از آن خود کند؛ از جایزه ادبی دوبلین که مهم‌ترین جایزه رمان‌های انگلیسی‌زبان جهان است تا جایز گلداسمیت و جایزه کتاب سال ایرلند. این رمان با ترجمه امیرعلی نصیری توسط نشر ورا در ۲۰۰ صفحه در سال ۹۸ منتشر شده  است.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 138838 و در روز دوشنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۵۳:۵۶
2024 copyright.