«ملبورن» وارد بازار قاچاق شد / از شکایت هم نتیجه نگرفته‌ام

ملبورنجواد نوروز بیگی، تهیه کننده «ملبورن» که از قاچاق فیلمش و دانلود غیرقانونی آن دلخور است از بی‌توجهی به این بخش از حقوق مادی و معنوی سینماگران انتقاد کرد.

به گزارش سینماسینما، جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده سینما  با گلایه از رسیدگی نکردن سازمان سینمایی و موسسه رسانه های تصویری به مساله قاچاق فیلم‌ها درباره قاچاق فیلم «ملبورن» که باعث ورود زودهنگامش به شبکه نمایش خانگی هم شد، گفت: ما متوجه دانلودهای غیر قانونی فیلم «ملبورن» به کارگردانی نیما جاویدی در سایتی که می دانیم در اصفهان است شدیم و آدرس آن را به مراجع داده ایم تا مساله را پیگیری کنند.

وی ادامه داد: با وجود اینکه اقلام تبلیغاتی این فیلم آماده نبود و برنامه ما این بود که فیلم در شهریور ماه به شبکه نمایش خانگی بیاید ولی به دلیل این اتفاق شبانه‌روز تلاش کردیم تا فیلم «ملبورن» زودتر از برنامه به شبکه نمایش خانگی بیاید. متاسفانه در این فرصت یک هفته‌ای دانلود غیرقانونی فیلم ادامه داشت و هنوز هم علیرغم شکایت ما سایت فیلتر نشده است.

نوروزبیگی با اشاره به پیگیری‌هایی که برای پیشگیری از این اتفاق انجام داده است، بیان کرد: من به سید مصطفی ابطحی مدیر عامل موسسه رسانه های تصویری نامه نوشته ام اما هنوز جوابی نگرفته‌ام. فکر می کنم اگر هنوز بخش مبارزه با قاچاق فیلم در این موسسه فعال باشد عملا کارکردی ندارد.

نوروز بیگی که فیلم «اعترافات یک ذهن خطرناک» ساخته هومن سیدی به تهیه کنندگی او دچار سرنوشت مشابهی شده بود با بیان اینکه سر شکایت از قاچاق آن فیلم فهمیده است برخورد جدی برای این امر صورت نمی گیرد، ادامه داد: من سر شکایت همان فیلم دلسرد شدم و کار را رها کردم. به نظرم فقط در صحبت و سخن از جلوگیری قاچاق فیلم حرف به میان می آید و در عمل سازمان سینمایی متولی جدی برای این کار ندارد. الان ضرر ما را چه کسی جبران می کند؟

وی ادامه داد: در تمام این سال‌ها آیا دیده اید کسی در زمینه قاچاق آثار سینمایی محاکمه شود؟ حالا یک اتفاق کوچک در زمینه‌های دیگر در جامعه سینمایی رخ بدهد صدایش از همه جا پخش می شود ولی آنجا که پای حق و حقوق فیلمسازان در میان است ما حتی نمی بینیم یک نفر ۵ ضربه شلاق بخورد. در حالیکه وسعت قاچاق فیلم هر روز هم گسترده تر می شود. در این میان تیزر فیلمی بدون نظر تهیه کننده و عوامل از شبکه جم که پخش می شود سریع تهیه کننده را احضار می کنند و ماجرا تا رئیس قوه قضاییه هم پیش می رود اما فیلم ما که از شبکه های ماهواره ای بی اجازه پخش می شود کسی ما را صدا نمی کند بپرسد شما شکایتی ندارید؟

این تهیه کننده با انتقاد از اینکه سازمان سینمایی بخش حقوقی جدی ندارد، گفت: ما حتی حاضر هستیم خودمان پول وکیل بدهیم تا کار را پیگیری کند اما سازمان سینمایی در این امر جدی نیست.

وی در پاسخ به اینکه فیلم‌ چطور به دست سایت های غیر قانونی رسیده است، عنوان کرد: فیلم «ملبورن» زیرنویس انگلیسی دارد و حدس ما این است که وقتی توسط کمپانی ها به جشنواره های خارج از کشور رفته از این طریق قاچاق شده است اما فیلم «اعترافات یک ذهن خطرناک» در جشنواره فجر که همزمان در استان‌ها روی پرده رفته بود از روی پرده ضبط شده بود و به این طریق قاچاق شد که نشان می دهد اکران در جشنواره های خودمان هم امنیت ندارد.

 

منبع: مهر

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 23065 و در روز جمعه ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۴۸:۴۰
2024 copyright.