مهدی حسینی‌وند: نگذاریم دستاورد چند ساله جشنواره جهانی فجر از دست برود

یک فیلم ساز معتقد است: بدون شک اعطای درجه الف به جشنواره جهانی فیلم فجر توسط فیاپف، دستاورد بسیار بزرگی است و اگر ادغام دو جشنواره این فرصت مهم را از سینمای ایران بگیرد، به نظرم بسیار اشتباه است و مسئولان باید فکری برای آن کنند.

به گزارش سینماسینما، مهدی حسینی وند که با فیلم «سیارک» در جشنواره جهانی فیلم فجر حضور داشت و توانست در بخش جلوگاه شرق برنده سیمرغ بهترین فیلم شود درباره حضور در این رویداد سینمایی گفت: «من مطمئنم اگر فیلم «سیارک» پیش از جداسازی جشنواره جهانی از جشنواره ملی فیلم فجر به دبیرخانه این رویداد ارسال می‌شد، هرگز پذیرفته نمی‌شد. چون رویکرد جشنواره‌ها در پذیرش آثار متفاوت است و سینمای ایران نیازمند رویدادی چون جشنواره جهانی فیلم فجر است که نگاه و رویکردی متفاوت نسبت به آثار سینمایی دارد.»

او در پاسخ به اینکه جشنواره جهانی فیلم فجر چه مزیتی برای او در مقام فیلمساز داشته است، پاسخ داد: «فیلم من پس از نمایش در جشنواره جهانی فیلم فجر در پنج، شش جشنواره مهم جهانی از جمله بوسان، دوحه و چندین رویداد دیگر شرکت کرد و دیده شد. همچنین پلتفرم بازار مجازی سی و هشتمین جشنواره جهانی امکان دیده شدن فیلم «سیارک»را مهیا کرد و منایمیل‌ها و درخواست‌های بسیاری برای نمایش آن دریافت کردم. در واقع فیلم‌های مستقل ایرانی و خارجی چون «سیارک» در جشنواره جهانی فیلم فجر فرصت دیده شدن پیدا می‌کنند و این امتیاز بسیار بزرگی است.»

تدوینگر آثاری چون «بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا و «مختارنامه» ساخته داود میرباقری، درباره اینکه امتیاز جشنواره جهانی فیلم فجر برای سینمای ایران چیست؟ توضیح داد: «سینمای ما در دهه ۷۰ شاهد ساخت فیلم‌های ارزشمند، متفکرانه و فرهنگی بود، فیلم‌هایی مانند آثار ابوالفضل جلیلی، امیر نادری، عباس کیارستمی و … که اتفاقا از جایگاه مهمی در جشنواره‌ها بهره‌مند بودند و در این بین فیلم‌های تجاری، چهره‌محور و متعلق به سینمای بدنه چندان در جشنواره‌ها جایگاهی نداشتند. رویکردی مثبت و مفید برای سینما که متاسفانه چندان دوام نداشت و در دهه اخیر با تغییر نگاه مدیریتی سینما بسیار کمرنگ شد. در واقع در این دوره اقتصاد سینما اهمیت بیشتری از اندیشه محور بودن فیلم‌ها پیدا کرد و این تغییر نگاه باعث شد تا فیلم‌هایی که بیشتر دارای جنبه تجاری و عامهستند در جشنواره فیلم فجر حضور پیدا کنند.»

این فیلمساز تاکید کرد: «وقتی جشنواره فجر هم چنین رویکردی را در پیش گرفت و به سراغ انتخاب فیلم‌های پرطمطراق و چهره محور برای بیشتر دیده شدن رفت، فیلم‌های مستقل و اندیشه محور دیگر جایی در جشنواره فجر نداشتند و در این رویداد پذیرفته هم نمی‌شدند. من به خاطر دارم چند فیلم را آن سال‌ها مونتاژ کردم که به نظرم برای جشنواره مناسب بودند اما هیچ کدام انتخاب نشدند. اما خوشبختانه جشنواره جهانی فیلم فجر پس از جدایی از جشنواره ملی فیلم فجر این خلا را به خوبی پر کرد و به رویدادی تبدیل شد که با نگاهی فرهنگی و جهان شمول به نمایش فیلم‌های اندیشه محور، دغدغه‌مند و مستقل پرداخت و فرصتی را برای معرفی فیلم‌های ایرانی به سینمای جهان ایجاد کرد. این رویکرد باعث شد تا دوباره شاهد برگزاری رویدادی به واقع بین‌المللی باشیم که به سینمای مستقل اهمیت می‌دهد.»

او که تجربه همکاری با کارگردانانی چون حسن فتحی و مسعود جعفری جوزانی را در کارنامه دارد،با اشاره به اهمیت اعطای درجه الف به جشنواره جهانی فیلم فجر توسط فیاپف، درباره از دست رفتن این دستاورد بزرگ برای سینمای ایران هشدار داد و گفت: «بدون شک اعطای درجه الف به جشنواره جهانی فیلم فجر توسط فیاپف، دستاورد بسیار بزرگی است و اگر ادغام دو جشنواره این فرصت مهم را از سینمای ایران بگیرد، به نظرم بسیار اشتباه است و مسئولان باید فکری برای آن کنند. در واقع برگزاری جشنواره مانند یک دو امدادی است که تعدادی دویدن و آن را به نقطه فعلی رسانده‌اند و حال مسئولان جدید که چوب را از دست مسئولان گذشته گرفته‌اند، باید این مسیر را ادامه دهند و نه تنها مانع از دست رفتن این اعتبار مهم برای سینمای ایران شوند، بلکه رویکرد متفکرانه و منطقی‌تری را در این زمینه در پیش بگیرند.»

حسینی‌وند افزود: «البته من با آقای خزاعی در مقام تهیه‌کننده کار کردم، او فردی اهل گفت‌وگو است و امیدوارم که نگذارد این دستاورد که نتیجه زحمات چندین ساله سینماگران است به راحتی از دست برود.»

او با تاکید بر تلاش بی‌وقفه جشنواره‌های سینمایی فعال در آسیا و منطقه برای تثبیت جایگاه‌شان در جهان، بیان کرد: «من به تازگی در جشنواره فیلم بوسان و دوحه حضور پیدا کردم و از نزدیک دیدم برگزارکنندگان برای معرفی این جشنواره‌هابه جهان چه اندازه هزینه می‌کنند تا جشنواره خود را به رویدادی بزرگ در سطح آسیا و منطقه تبدیل کرده و بهترین باشند. اما ما چنین رویدادی را در اختیار داریم و بسیار عجیب است که بخواهیم آن را از دست بدهیم و مسئولان باید حتما در این باره تجدیدنظر کنند.»

منبع: ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 164316 و در روز یکشنبه ۲۳ آبان ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۲۵:۱۶
2024 copyright.