مهدی شامحمدی: اکران آنلاین تاثیری بر تعداد مخاطبان مستند نداشت/ مستند اجتماعی همیشه پر مخاطب است

مهدی شامحمدی معتقد است، اکران آنلاین باعث شد از سراسر کشور مردم به تماشای مستندها بنشینند اما تعداد مخاطبان سینمای مستند به آن اندازه که گفته می‌شود افزایش نداشته است.
به گزارش سینماسینما، مهدی شامحمدی مستندساز درباره تاثیر اکران‌های آنلاین بر سینمای ایران و همچنین تاثیر آن بر افزایش مخاطبان سینمای مستند گفت: من تاثیر اکران آنلاین را برای مستند «هجده هزار پا» در جشنواره سینما حقیقت به خوبی از نزدیک مشاهده کردم. چراکه من چندین دوره در این جشنواره حضور داشته‌ام و ما مستندسازان همیشه در سالن‌های سینما با مخاطب خود مواجه بوده‌ایم. همچنین از آنجایی که ۲ دوره دبیر جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران بوده‌ام باید بگویم پرمخاطب‌ترین فیلم جشنواره تنها ۱۲۰۰ مخاطب داشته است که این تعداد در اکران‌های آنلاین به صورت چشمگیری تغییر پیدا کرده و افزایش یافته است.
او ادامه داد: اکران آنلاین علاوه بر نکات مثبتی که با خود به همراه داشت، نکات منفی نیز داشته است. به عنوان مثال پلتفرم‌های داخلی از نظر امنیتی ضعیف هستند و فیلم‌هایی که به اکران آنلاین می‌رود به راحتی قابل دانلود و انتشار در فضای مجازی است. فکر می‌کنم برای بقای این اکران‌های آنلاین و حفظ آثار سینماگران و هنرمندان باید برای این معضل چاره‌ای اندیشید تا با بهبود آن پلتفرم‌ها نیز با مخاطب بیشتری رو به رو شوند.
این کارگردان با اشاره به اینکه به واسطه اکران‌های آنلاین گستره مخاطبان در شهرهای مختلف افزایش یافته است، بیان کرد: من در صفحه مجازی خود از بندر گناوه در جنوب و از شهر گنبد در شمال کشور مخاطبانی داشتم که فیلم «هجده هزار پا» را در جشنواره سینما حقیقت به صورت آنلاین دیده بودند و نظرات خود را درباره آن با من در میان گذاشتند. این اتفاق بسیار شگفت‌انگیزی برای من بود و فکر می‌کنم تنوع مخاطب برای یک اثر بسیار جذاب است.
او افزود: البته این نکته بسیار مهم است که همچنان این فرهنگ‌سازی درباره سینمای مستند ادامه داشته باشد چراکه همچنان سینمای مستند وارد سبد کالای خانوار ایرانی نشده است. بنابراین نکته‌ای که باید به آن اشاره کنم این است که حجم مخاطبان چندان افزایش پیدا نکرده است اما امروز مخاطبانی از سراسر کشور آثار مستند را تماشا می‌کنند. به همین دلیل فکر میکنم با تبلیغات درست و توجه پلتفرم‌ها به سینمای مستند به افزایش چشمگیر مخاطب نیز می‌رسیم.
کارگردان مجموعه مستند «ثبت با سند برابر نیست» در پاسخ به این پرسش که این روزها با توجه به شرایط فعلی جامعه و تغییر ذائقه مخاطبان، چه ژانر و فضایی برای علاقه‌مندان به سینمای مستند جذاب‌تر و مورد پسندتر است، عنوان کرد: من معتقدم مستندهای اجتماعی همواره مخاطب بیشتری را در میان علاقه‌مندان به سینمای مستند دارند و پس از آن مستندهای تاریخ معاصر ایران در میان پرمخاطب‌ها هستند. علت پر بازدید بودن مستندهای اجتماعی نیز این است که معضلات اجتماعی که روایت می‌شوند کاملا با زندگی روزمره مردم هم‌سو است و مردم نمونه‌های مشابه آن را روزانه در کنار خود می‌بینند.
شامحمدی در پایان در پاسخ به این پرسش که چرا این روزها مستندسازان بیش از هر موضوع دیگری سراغ ساخت مستندهای با موضوع تاریخ معاصر ایران می‌روند، گفت: یکی از دلایل آن این است که چندین شبکه ماهواره‌ای وجود دارد که برنامه‌ها، فیلم‌ها و مستندهای سیاسی و درباره تاریخ معاصر ایران را پخش می‌کنند و از آن‌جایی که ابراز رسانه و تبلیغ گسترده در دستان آن‌هاست به راحتی می‌توانند روایت‌های خود را در ذهن مخاطبان تثبیت کنند. البته این را هم باید بدانیم که مخاطب ایرانی نیز مستندهایی با موضوع تاریخ معاصر ایران را از مستندسازان درخواست می‌کند و تبع آن ساخت اثر در این فضا نیز افزایش می‌یابد.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 179571 و در روز دوشنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۴۰:۱۱
2024 copyright.