مهران رجبی :وقتی می‌بینیم فیلمسازی مثل داود میرباقری در شبکه نمایش خانگی فیلم می‌سازد، غمگین می‌شوم

۸۵۸۷۵۵۱۵۴۳۳۵۸۳۲۴۴۳۵۱۹۰۲۳۴۷۶۹۳یک بازیگر سینما و تلویزیون گفت: سریال‌هایی که در محرم امسال روی آنتن رفت کمتر نشانی از عاشورا در خود داشت.

به گزارش سینما سینما ،مهران رجبی، بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌و‌گو باایکنا با بیان این‌که سیما در محرم امسال تجربه بسیار بدی را پشت سر گذاشت، اظهار کرد: محرم ایامی است که ملت ایران در عزای اباعبدالله(ع) سیاه‌پوش است. در این ایام بیشتر برنامه‌های تلویزیویی رنگی عاشورایی به خود می‌گیرد، اما در سال جاری در حوزه تولیدات نمایشی ما یکی از ضعیف‌ترین تجربه‌های خود را پشت سر گذاشتیم. در حقیقت می‌توان گفت که هیچ کار خوبی در این حوزه روی آنتن نرفت.

وی افزود: این نقصان را مقایسه کنید با سال‌هایی که کارهای خوبی روی آنتن می‌رفت و مردم به نوعی با اشکال دیگر فرهنگ عاشورا آشنا می‌شدند. برای مثال کاری چون «شب دهم» در قالب داستانی معاصر به عاشورا پرداخت، اما نگاهی که به موضوع داشت جذابیت خاصی داشت که در کمتر کاری می‌توان نمونه آن را مشاهده کرد.

توجیهات سیما برای کم‌کاری در حوزه عاشورا

این بازیگر به توضیح فوق اضافه کرد: وقتی درباره دلایل این اتفاق صحبت می‌شود، توجیهات رایج به مسائل مادی بر می‌گردد، در صورتی که به نظرم این قبیل توجیهات، پذیرفتنی نیست، چون اگر بی پولی وجود دارد باید برای تمامی بخش‌ها باشد، پس چگونه برای برخی کارها بودجه وجود دارد، ولی کارهایی با محوریت عاشورا باید با محدودیت مالی مواجه باشد؟

وی در جواب به این مطلب که برخی کارهای تلویزیون خود دارای اسپانسر است، گفت: این‌که برخی کارها، هزینه‌شان به واسطه اسپانسر تهیه می‌شود عذر بدتر از گناه است، چون بودن این وضعیت در سیما در حقیقت به معنای نادیده گرفتن وجه فرهنگی تولیدات است، چون ممکن است برخی از اسپانسر‌ها بخواهند تنها به روی یک گونه از سریال‌ها سرمایه‌گذاری کنند، پس باید دیگر موضوعات را نادیده گرفت؟

رجبی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: وقتی می‌بینیم فیلمسازی چون داود میرباقری در شبکه نمایش خانگی فیلم می‌سازد، غمگین می‌شوم، چون جایگاه وی آنجا نیست. وی باید کارهایی نظیر «مختارنامه» بسازد؛ آثاری که مایه مباهات سیماست. در ضمن شنیده‌ام که وی فیلمنامه «سلمان فارسی» را آماده کار دارد، پس چرا امکانات در اختیار وی برای کار کردن فراهم نمی‌شود.

جایگاه فیلم‌های عاشورایی در تولیدات عاشورایی

بازیگر فیلم «زیر نور ماه» به توضیح فوق اضافه کرد: فیلم‌های دفاع مقدسی هم می‌تواند محل مناسبی برای پرداخت‌‌های عاشورایی باشد، به شرطی که راه را بشناسیم. برای مثال در فیلم «افق» یا «پرواز در شب» ما نمونه‌هایی از برداشت‌های عاشورایی را شاهد بودیم. این کارها هم نگاهی معاصر به عاشورا داشتند هم اینکه نشان دادیم در زمان حال نیز می‌توان عاشورایی عمل کرد.

رجبی با بیان این‌که برای حسینی بودن باید حسینی نیز زندگی کرد، گفت: کار‌هایی که می‌خواهد در قالب داستانی معاصر به موضوعات عاشورایی بپردازند باید در نظر داشته باشند، کاری عاشورایی است که به تماشاگر بیاموزد حسینی بودن مستلزم حسینی زندگی کردن است، پس کارهایی را جلوی دوربین ببریم که به تماشاگر این فکر و اندیشه را ارائه دهد.

وی در پایان به مسئولان سیما پیشنهاد کرد: امسال که گذشت، ولی از آن به عنوان یک تجربه بد در کارنامه سیما نام برده خواهد شد، اما امیدوارم در سال‌های آینده شاهد اتفاقات بهتری در تلویزیون باشیم. رسیدن به این خواسته نیز زمانی حاصل خواهد شد که از همین امروز به فکر ساخت کارهای مورد نظر باشیم. توصیه پایانی من این است که برای ساخت این کارها از بهترین و آگاه‌‌ترین افراد استفاده شود؛ کسانی که داشتن تخصص ویژگی اول‌شان باشد و در ادامه به موضوعات مربوط نیز دلبستگی قلبی داشته باشند.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 5316 و در روز جمعه ۱۵ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۵۱:۵۷
2024 copyright.