مهران مدیری و جواد رضویان برای تلویزیون سریال می‌سازند

حسین کرمی از برنامه‌ریزی برای ساخت سریال‌های جدید تلویزیون به کارگردانی حسن فتحی، جواد رضویان و مهران مدیری خبر داد.

به گزارس سینماسینما، حسین کرمی رئیس مرکز سیمافیلم از ساخت سریال‌های جدید برای تلویزیون خبر داده است. بخشی از این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

معاون سیما در نشست خبری اواخر سال ۹۷ اعلام کرد که قرار است به سریال‌های الف ویژه و فاخر جدی‌تر، توجه شود و سریال‌های سطحی کمتر ساخته شوند. در تلویزیون ۹۸ به چه سریال‌هایی بیشتر بها داده می‌شود و آیا می‌توانیم هرچه زودتر شاهد سریال‌های جدید قرآنی باشیم؟

ما الان دو سریال الف ویژه داریم؛ سریال‌های بی‌سابقه در کشور همچون «سلمان» داود میرباقری که مطابق برنامه جلو می‌رود و ان‌شاءالله تابستان امسال تصویربرداری آن آغاز خواهد شد. سریال دوم «موسی(ع)» هست که با یک توقفی به دنبال کسالت جمال شورجه کارگردان آن، مواجه شد. گرچه پروژه در ابعاد دیگر همچون متن، صحنه و پشت دوربین کارشان را جلو می‌برند و حتی کار طراحی لوکیشن‌ها هم انجام می‌شود. هرچه زودتر کارگردان به گروه بپیوندد «موسی(ع)» هم زودتر کلید می‌خورد. این پروژه‌های الف ویژه، چند ساله و بین المللی هستند که امیدوارم برای آن‌ها اتفاقات خوبی بیفتد.

سریال‌های فاخر دیگری را در دست تولید داریم که البته ابعادشان از الف‌ویژه کوچکتر است. زیرا اساساً ساخت آن پروژه‎های الف ویژه یک بودجه و برآورد سنگینی را می‌طلبد. در این شرایط ساخت این دو پروژه الف ویژه هم غنیمت است. در مولفه‌های فاخر چند کار تولید می‌شود یکی از آن‌ها با مشارکت ارتش، خانواده شهید صیاد شیرازی و جمع قابل توجهی از نیروهای انقلابی و جدی پای کار، جلو می‌رود به نقاط خوبی رسیده و تصورمان بر این است که اگر مشکلی پیش نیاید بتوانیم در نیمه دوم امسال شهید صیاد شیرازی را کلید بزنیم.

غیر از سریال شهید صیاد شیرازی چند کار دیگر چند ماه آینده به تصویربرداری و مرحله ساخت می‌رسند. سریال «جشن سربرون» است که مجتبی راعی کارگردانی می‌کند. سریالی که چند مقطع تاریخی را از قبل از انقلاب مشروطه تا خرداد ۴۲ روایت می‌کند. کاری کاملاً تاریخی و سنگین است، قصه بسیار جذاب و خوبی دارد و امیدواریم کار بسیار خوبی بشود امیدوارم تا پایان سال بخش عمده‌ای از آن برسد. از جهت دیگر امیدواریم سریال «طلاق» ابوالقاسم طالبی نیز به مرحله تصویربرداری برسد. علاوه بر «جشن سربرون»، «نفوذ» جواد شمقدری حدود ۴۵۰ دقیقه‌اش باقی مانده تا این سریال ۴۰ قسمتی آماده پخش برای امسال بشود. یک کار برون مرزی هم با مشارکت لبنان به مرحله تصویربرداری می‌رسد که جنبه‌های سیاسی جدی را به تصویر می‌کشد.

یکی از اتفاقات راهبردی برنامه‌ریزی طولانی‌مدت برای آنتن مناسبتی تلویزیون است. خوشبختانه شبک یک اعلام کرد سریال «پایتخت ۶» را برای نوروز ۹۹ آماده می‌کند و «نون.خ۲» را روی آنتن رمضانی می‌برد.

این سیاستی بوده که امسال اتفاق افتاده و شبکه یک پیشگام شده است. شبکه دو و شبکه سه هم پیشنهادهایی دادند ولی به اندازه شبکه یک جلو نرفته‌اند. برای نوروز ۹۹ «پایتخت۶» و ماه رمضان «نون.خ۲» هر دو کارهای مقدماتی‌شان انجام شده و عوامل هم چون از قبل هویت داشتند و از پیش تعریف شده‌اند یک گام بلندی برداشته شده است و بحث‌های مالی‌شان هم مرتفع شود کارها زودتر پیش خواهند رفت. شبکه دو و شبکه سه هم برای نوروز و رمضان سال آینده کاندیداهایی دارند و معرفی کردند باید نهایی شود. شبکه یک از بقیه یک قدم جلو رفته ولی فاصله زیادی ندارند به زودی جزئیات این شبکه‌ها هم اعلام خواهد شد.

وقتی با تهیه کنندگان و کارگردانان صحبت می‌کنیم اعتقاد دارند سریال‌سازی ضعیف، به کنارگذاشتن کاربلدها برمی‌گردد؛ یا می‌گویند کارها بیشتر به تهیه‌کنندگان خاص واگذار می‌شود یا یکسری از تهیه‌کنندگان که کارنامه ضعیفی دارند دوباره کار به آن‌ها سپرده می‌شود. نظر شما در این باره چیست؟

این را قبول دارم همان طور که به برخی از کارگردانان ضعیف ما کار دادیم. این موضوع فقط منحصر به تهیه‌کنندگان نیست. همان طور که گاهی اوقات بازیگران ضعیف جلوی دوربین ما رفتند. این طور نیست که یک رویه‌ای باشد کار به تهیه کننده، کارگردان و بازیگر ضعیف بدهیم. ممکن است در مجموعه‌ای که تولید می‌شود یک کار ضعیف دربیاید کارگردانی‌ها و تهیه‌کنندگی‌ها هم خروجی ضعیفی داشته باشند؛ این طبقه‌بندی‌ها درست نیست. وقتی به آثار در جریان تولید و حتی پخش شده یک نگاه اجمالی داشته باشیم می‌بینیم همه نوع قشر جوان و قدیمی در کنار هم کار می‌کنند. نمی‌توانیم بگوییم قدیمی‌ها کنار گذاشته شدند و آدم‌های جدید روی کار آمده‌اند یا به جوان‌ها کار واگذار نمی‌شود و بیشتر قدیمی‌ها یا به قولی یک عده خاص بیشتر کار می‌کنند. انصافاً این رنگین‌کمان در واگذاری کار تولید سریال، متنوع است. این را قبول دارم بین‌شان آدم‌های ضعیف وجود داشته و یا عملکرد ضعیف وجود دارد. در میان تهیه‌کنندگان آدم‌هایی داریم کارهای قبلی‌شان کارهای خوبی بوده و یا کار تازه‌اش را نمی‌پسندم. کارگردانی سراغ دارم کارش خوب بوده و الان در پروژه جدید کارش متوقف شده است. این را نمی‌توان الگو قرار داد به نابلدها کار سپردید سریال‌های تلویزیون ضعیف شده است. تقریباً ‌همه کسانی که در عرصه تولید نمایشی دست‌اندرکاراند در تلویزیون کار می‌کنند. شاید یک شخصی همچون حسن فتحی از ما فاصله دارد و درگیر شبکه نمایش خانگی است.

قرار است تلویزیون با حسن فتحی کار کند یا درست است که می‌گویند او با تلویزیون قهر کرده است؟

حسن فتحی با ما قراردادی داشت ولی کار نمایش خانگی را در نظر دارد که باعث شده فرصت نکند به اجرای تعهد ما برسد. قرارداد بستیم و نام آن «ده پهلوان» است. واقعاً کار شبکه نمایش خانگی یک جریانی شده که متأسفانه در فضای تولید، تأثیر منفی از جهت نرخ و قیمت عوامل گذاشته و باعث شده آدم‌های آموزش دیده که برای تلویزیون کار می‌کردند به این سمت و سو بروند. این ظرفیت‌هایی که تلویزیون می‌توانست با آن‌ها بهتر دیده شود را شبکه نمایش خانگی تضعیف کرده است. این رقابت جدی است اما در آنجا پول و امکانات بیشتری وجود دارد.

این روزها خبرهایی از حضور دوباره مهران مدیری به عنوان کارگردان و ساخت سریال توسط سیامک انصاری و سیدجواد رضویان به گوش می‌رسد. چقدر صحت دارد؟

سیامک انصاری و جواد رضویان پروژه‌ای تعریف کردند و در حال نگارش هستیم و برآورد تولید آن نیز تعیین شد. نام موقت این سریال تلویزیونی «نیوجرسی» است. ماجرای این سریال به بلوک‌های سیمانی شهرداری‌ها برمی‌گردد که جلوی مغازه‌هایی می‌گذارند که مالیات و عوارض نمی‌دهند. دغدغه اصلی این سریال، مسائل شهری است و بناست اگر مشکلی پیش نیاید هرچه زودتر جلوی دوربین برود.

با مهران مدیری توافق اولیه بر سر ساخت یک سریال ۳۰ قسمتی انجام شده است. البته برنامه «دورهمی» هم امیدواریم هرچه زودتر روی آنتن برود که جزئیات بیشتر آن را شبکه نسیم اعلام خواهد کرد. از طرفی دیگر امیدواریم این سریال ۳۰ قسمتی هرچه زودتر مهیای تصویربرداری و ساخت بشود تا بعد از مدت‌ها کار دیگری به عنوان کارگردان سریال تلویزیونی، مردم از مهران مدیری ببینند.

منبع: تسنیم

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 114245 و در روز سه شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۱۳:۵۲
2024 copyright.