مهناز افشار در گفت‌وگو با سینماسینما/ در تئاتر هیچ فرصتی برای اشتباه نیست

سینماسینما، علی پاکزاد – مهناز افشار بازیگر مطرح سینما و تئاتر گفت: «نمایش «الیور توئیست» به حدی برای من جذاب بوده است که گاهی در خواب هم میزانسن‌های مربوط به این نمایش را مرور می‌کنم. بیش از اندازه‌ای که در توانم بوده، برای این نمایش انرژی گذاشته‌ام.»

به گزارش سینماسینما، مهناز افشار از امشب در تالار وحدت در نمایش «الیور توئیست» به کارگردانی حسین پارسایی حضور خواهد داشت و نقش آفرینی خواهد کرد.

مهناز افشار بازیگر نمایش «الیور توئیست» درباره حضور در این اثر گفت: «زمانی که ما نمایش «زنان شکسپیر» را کار می‌کردیم آقای پارسایی هم بعد از ما در همان سالن اجرا داشتند. بهاره رهنما نیز بعد از کارگردانی و بازی در نمایش ما می رفت و آنجا اجرا داشت. همین باعث شد که با آقای پارسایی آشنا شوم. بعد از آن هم در جریان پخش سریال «عاشقانه» بیش از قبل اقای پارسایی را شناختم. آقای پارسایی برای ساخت «الیور توئیست» از من خواستند که حضور پیدا کنم. من نیز به دلیل اینکه فیلم «الیور توئیست» را دیده بودم در ابتدا شوکه شدم . به هر حال کاری شبیه به «الیور توئیست» که اقتباسی از یک فیلم خارجی است به هر حال دلهره هایی را به وجود می‌آورد. اما جذابیت این اثر به حدی زیاد بود که تصمیم گرفتم این ریسک را قبول کنم و حضور پیدا کنم. روزهای اول تمرین در بخش آواز و بدن و بسیاری از چیزهای دیگر شامل سختی‌هایی بود که باعث می‌شد متوجه شویم که این کار بسیار جدی و سخت است.»

او ادامه داد: «اکنون که در آستانه اجرا هستیم باید بگویم کار سختی در پیش داریم. به حدی اینجا اشتیاق زیاد است که کار هر روز جذاب‌تر از قبل می‌شود. اگر من به عنوان یک عضو کم کاری کنم قطعا به خودم ضربه زده‌ام. یکی از علت‌های علاقه من به این اثر این است که فضایی متفاوت را تجربه می‌کنم. زیرا ما همواره در سینما کار کرده‌ایم و چنین تجربه‌های فوق‌العاده است. اینجا هیچ فرصت اشتباهی وجود ندارد در صورتی که در سینما فرصت جبران وجود دارد. اینجا باید با تمام وجودم حاضر شوم و کار کنم. یکی از دلایل دیگر این است که همه اینجا عاشقانه کار می‌کنند.»

افشار درباره حضور محمدزاده و تبلیغات ویژه‌ای که برای این نمایش صورت گرفته، گفت: «همین توجه و نگاه مردم به ما قطعا باعث می شود که کار ما سخت‌تر شود. اکنون معتقدم در سال‌های اخیر و به خصوص در این زمان ما می‌توانیم برای یک بار مخاطب را جذب کنیم. اما اگر ما در آن فیلم یا تئاتر عملکرد خوبی نداشته باشیم فقط و فقط برای همان بار اول مخاطب جذب می‌شود. برای همین خطر ریسک این کار بیشتر است. امروز افرادی از شهرهای دور آمده بودند که فقط عکسی با من به یادگار بگیرند و من هم بعد از عکس گرفتن داشتم با خودم فکر می کردم که تا چه حد مسئولیت ما اینجا سنگین است و باید به نحو احسن برای این اجرا آماده شویم. گاهی با خودم می‌گویم مهناز افشار باید بهترین عملکردت را داشته باشی. اکنون پر از استرس و دلهره هستم. نزدیک به سه ماه است که برای نمایش «الیور توئیست» تمرین می‌کنم.»

افشار درباره جشنواره سی و ششم گفت: «احتمالا برای جشنواره سه فیلم خواهم داشت؛ در سال‌های اخیر هیچگاه دو فیلم یا سه فیلم را همزمان نداشته‌ام. یک فیلم فعلی من همزمان شد با نمایش «الیور توئیست» که خیلی سخت است که این دو را همزمان با هم جلو ببرید. اما الویت این نمایش بیش از هر چیز دیگری برایم است. امسال شنیدم که برای دریافت فیلم جشنواره محدودیت دارد. اما سئوالی که دارم چرا زمانی که «برف روی کاج‌ها » بود برایش سیمرغ در نظر نگرفته بودند؟ یکی از مشکلات جشنواره ما این است که یک پارچه نیست. چرا قوانین ما ثابت نیستند و هر سال باید تغییر کنند؟ این همه پروانه ساخت و نمایش صادر می‌شود، اما این فیلم‌ها در جشنواره نمایش داده نمی‌شوند واقعا دلیل آن چیست. می توانم بگویم که روند برگزاری جشنواره فجر می‌تواند خیلی بهتر شود.»

مهناز افشار درباره برگزار نشدن جشنواره در برج میلاد گفت: «چرا  هنرمندان جدا از روزنامه‌نگاران و منتقدان فیلم ببینند؟ این تغییرات افراد را غافلگیر می‌کند پارسال یک جو آرام وجود داشت. اما دوستان سعی کردند همه چیز را تغییر دهند آیا برای جبران یک خسارت باید  کل ساختار عوض شود؟»

بازیگر نمایش «الیور توئیست» درباره فعالیت های اجتماعی که انجام می‌دهد گفت: «از گذشته سعی می‌کردم که در کمپین‌های مختلف حضور پیدا کنم، اما این پراکندگی باعث می‌شد که عموما نتیجه خوبی کسب نشود. اما از جایی که با کمپین «بدسرپرست تنها نیست» آشنا شدم بسیاری از موضوعات تغییر کرد و اکنون تمرکز من بر روی این کمپین است. برای من الویت همین کمپین است. کمپین ما حمایت مالی ندارد. ما هیچ کمک مردمی دریافت نمی‌کنیم. ما فقط برای تصویب لایحه حقوق کودکان که در مجلس در نوبت رسیدگی است فعالیت می کنیم و نمی دانم که چرا به این موضوع توجه نمی‌کنند. با هر مسئولی که صحبت می‌کنیم به ما قول می‌دهد و بعد دوباره هیچ . اصلی‌ترین هدف ما تصویب این لایحه است. من مادر هستم. نمی توانم ببینم کودکان از سوی پدر و مادرشان آسیب ببینند یا در جامعه به آنها تجاوز شود. اگر صحبت کنیم می‌گویند چرا حرف می‌زنید و گاهی نیز دغدغه ما را به سمتی می‌برند که اصلا ربطی به ما ندارد. به من می‌گویند شما که تخصص ندارید چرا دخالت می‌کنید. درست است که من تخصص ندارم، اما می‌توانم صدای مردم باشم. آنهایی که تخصص دارند هم باشند این کار برای من یک تفریح نیست. اگر تفریح بود که از کار و خانواده‌ام به خاطر آن نمی‌زدم. همه آن کسانی که منتقد و مشوق من هستند، مانع من نخواهند شد.»

افشار درباره حضور در فیلم‌هایی که دارد گفت: «من سه فیلم دارم، اما نمی‌دانم کدام یک از فیلم‌ها به جشنواره برسد. یک فیلم آقای شعیبی به نام «دارکوب» است. فیلم «لس آنجلس تهران» است که کار خانم پاکروان است. یک فیلم هم متعلق به آقای امیرخانی است. کاملا سه ژانر متفاوت است. «دارکوب» ژانر اجتماعی است، «لس انجلس تهران» کمدی است و فیلم آقای امیرخانی نیز بسیار سخت است.»

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 72869 و در روز چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۵۹:۱۱
2024 copyright.