ناگفته‌های عیاری از کیارستمی و یک تماس

کیانوش عیاری عباس کیارستمی کیانوش عیاری از آشنایی‌اش با عباس کیارستمی گفت و برای اولین‌بار از تماسی صحبت کرد که ۶ سال قبل هنگام ساخت «کپی برابر اصل» کیارستمی با او گرفته بود.

به گزارش سینماسینما، کارگردان فیلم «خانه پدری» که این روزها در تدارک ساخت فیلم جدیدش با نام «کاناپه» است از جمله سینماگرانی بود که در روزهای بستری بودن عباس کیارستمی برای دیدن او به بیمارستان رفت، اما از آنجا که موقع انتقال او از بخش مراقبت‌های ویژه به بیمارستان رسید، فرصتی برای دیدار فراهم نشد؛ هر چند شاید او هم مانند بسیاری دیگر از هنرمندان امکان ملاقات پیدا نمی‌کرد.

وی در گفت‌وگویی کوتاه از آشنایی خود با این کارگردان و اینکه شنیده شده کیارستمی می‌خواسته فیلم آخرش را در صورت نبودش، عیاری بسازد صحبت کرد. کیانوش عیاری ابتدا درباره آشنایی و دوستی خود با عباس کیارستمی گفت:‌ اولین باری که او را دیدم موقع نمایش فیلم «شبح کژدم» در جشنواره فیلم فجر سال ۶۵ در سینما آزادی بود. این آشنایی بعد از آن دیدار اول هم به واسطه همسفری بودن به چند کشور مختلف ادامه داشت.

او درباره اینکه آیا هیچ گاه نظر کیارستمی را درباره «شبح کژدم» که به نوعی باعث اولین آشنایی هم بود نپرسید؟ بیان کرد: واقعیت این است که در چنین مواردی همیشه سعی در پنهان کردن خودم دارم و به همین دلیل چیز خاصی به یاد ندارم.

وی که از بیان حرف‌های کیارستمی درباره آثار و فیلمسازی‌اش خودداری می‌کند، درباره نمایش فیلم «آنسوی آتش» در جشنواره فیلم نانت آن هم به واسطه کیارستمی فقط در همین حد توضیح داد که، «در جشنواره فیلم نانت که سال‌ها قبل برگزار شد از عباس کیارستمی خواسته بودند فیلمی از ایران را برای نمایش معرفی کند و او هم «آن سوی آتش» را معرفی کرده بود. »

عیاری در پاسخ به اینکه شنیده شده عباس کیارستمی می‌خواسته در صورت بروز اتفاقی، عیاری به جای او فیلم جدیدش را در چین بسازد،گفت: از چنین چیزی اطلاع ندارم و نمی‌دانم که برای این فیلم چنین صحبتی مطرح بوده یا خیر. با این حال چنین موضوعی یک بار حدود ۶ سال قبل مطرح شده بود. آقای کیارستمی در زمان ساخت فیلم «کپی برابر اصل» با من تماس گرفت و گفت، در قرادادی که با کمپانی سازنده فیلم دارد، باید اسم یک نفر را معرفی کند تا اگر به هر دلیلی خودش نتوانست کار را ادامه دهد، او ساخت فیلم را به پایان برساند، به همین دلیل تماس گرفت تا مرا معرفی کند.

وی افزود:‌ من هم با کمال مسرت این مسئله را پذیرفتم و خیلی هم خوشحال شدم که او چنین نگاهی به کار من دارد. این فیلمساز تاکید کرد: این موضوع را برای اولین بار است که مطرح می‌کنم و شاید باید رازداری می‌کردم، اما به دلیل سوالی که پرسیدید و با توجه به طرح چنین شایعه‌ای ناچار شدم آن را بازگو کنم.

عیاری در پاسخ به اینکه آیا نپرسید که چرا “او” را انتخاب کرده است؟ گفت:‌ راستش فقط تشکر کردم و از آنجا که معمولا برایم سخت است تا از کسی درباره کارم نظر بخواهم یا در چنین مواردی علت را جویا شوم، هیچ سوالی نپرسیدم و کلا موضوع را مثل یک امر اداری و روتین می‌دیدم که باید فقط یک اسم معرفی شود.

او درباره اینکه اگر این موضوع صحت داشته باشد چه تصمیمی می‌گیرد؟ با بیان اینکه «الان نمی‌دانم برای فیلم جدیدی که قصد داشت در چین بسازد هم چنین اتفاقی افتاده است یا خیر و شاید او در این چند سال فرد بهتری را انتخاب کرده باشد» افزود: اما اگر چنین چیزی درست باشد برای ادای احترام و انجام تعهدی که خواهم داشت کار را همان‌طور که می‌خواسته انجام می‌دهم.

کارگردان فیلم «بودن یا نبودن» همچنین درباره تاثیر فیلمسازی کیارستمی و اینکه آیا امکان ادامه راه و دیدگاه او وجود دارد یا خیر؟ اظهار کرد: به نظرم اصلا نیازی به ادامه دادن راه کسی آن هم در اندازه عباس کیارستمی نیست چون نه ممکن و عملی است و نه می‌تواند اصالتی داشته باشد. با این حال تاثیر از کیارستمی می‌تواند دو گونه باشد؛ گروهی هستند که همیشه سعی کرده‌اند پا جای کیارستمی بگذارند و از او تقلید کند که حتما نتیجه ناموفق است و عده‌ای هم تاثیری را گرفته‌اند که می‌تواند نامرئی باشد و لزوما تاثیر تکنیکی و فوت و فن فیلمسازی نیست بلکه می‌تواند یک نگرش و جهان‌بینی باشد.

منبع: بهار نیوز
ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 22648 و در روز سه شنبه ۱۲ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۱۹:۱۵
2024 copyright.