نجومی بگیران سینمای جهان

دنیای اقتصادنوشت : ماجرای دستمزدهای نجومی در بازار سینما، همیشه و در همه جا سوژه جذابی برای رسانه ها بوده است. اخیرا سایت معتبر «وات کالچر» که علاقه زیادی به چنین موضوع هایی نشان می دهد، فهرستی از چند سینماگر منتشر کرده که برای کارها یا نقش های کوچک، دستمزدهای بسیار بالا درخواست کرده اند؛ رقم هایی که با توجه به کوتاه بودن زمان نقش ها یا کوچک بودن کارها، برق از سر آدم می پراند. در ایران نیز دستمزد برخی بازیگران معروف برای نقش های خیلی کوتاهشان، سال هاست که محل بحث و پرسش رسانه هاست. به عنوان مثال محمدرضا گلزار که همیشه دستمزدهایش جنجال برانگیز بوده، برای بازی در نقشی بسیار کوتاه در فیلم «دموکراسی تو روز روشن» در سال ۸۸ دستمزد ۹۰ میلیون تومانی گرفت؛ معادل ۱۰۰ هزار دلار و به پول امروز، حدود ۵/ ۲ میلیارد تومان.

 رکوردداران در جهان

رابرت داونی جونیور: این بازیگر گذشته درخشانی نداشته اما اکنون به یکی از محبوب ترین بازیگران جهان تبدیل شده و دستمزد او از ۵۰۰هزار دلار در اولین فیلم «مرد آهنی» به ۵۰ میلیون دلار افزایش پیدا کرده است. در تمامی فیلم های انتقام جویان، شخصیت مرد آهنی مجموعا ۳۷دقیقه حضور داشته است که به این ترتیب رابرت داونی جونیور برای هر دقیقه حضورش در این فیلم ها ۳/ ۱ میلیون دلار دریافت کرده است.

جسی آیزنبرگ: این بازیگر برای یک روز حضور در فیلم اردوگاه جهنم در سال ۲۰۰۷ و ایفای نقشی که مدت حضورش در فیلم ۵ دقیقه بود، به توافق رسید و به جای ۳ هزار دلاری که پیشنهاد شده بود، سه میلیون دلار مطالبه کرد.

شان کانری: این بازیگر هم برای بازی بسیار کوتاهی در فیلم «شاهزاده دزدان» دستمزد نجومی گرفت. نقشش آن قدر کوتاه بود که حتی اسمی از بازیگرش در تیتراژ نیامد اما شان کانری برای همین دو دقیقه حضورش در فیلم و گفتن ۴ خط دیالوگ ۲۵۰ هزار دلار دریافت کرد.

هریسون فورد: این بازیگر هم برای بازی ۲۰ روزه اش در فیلم «کی۱۹: ویدومیکر» ۲۵ میلیون دلار دستمزد گرفت. در واقع او روزانه ۲۵/ ۱ میلیون دلار از سازندگان پول گرفته است. این درحالی است که خود فیلم در گیشه تنها ۶۵ میلیون دلار فروخت.

وینگ ریمز: اگر تام کروز را کنار بگذاریم، وینگ ریمز تنها بازیگری است که در هر ۴ فیلم ماموریت غیرممکن حضور داشته است. او اگرچه در صحنه پایانی فیلم «پروتکل شبح» حضور کوتاه و افتخاری داشت، اما گفته می شود برای همین حضور کوتاه و یک روزه ۷/ ۷ میلیون دلار دریافت کرده است.

مارلون براندو: این بازیگر برای بازی در فیلم سینمایی «سوپرمن» محصول سال ۱۹۷۵ با دریافت درآمد ثابت ۷/ ۳ میلیون دلاری به توافق رسید و همین طور حدود ۱۲ درصد از سود فیلم نیز به وی تعلق می گرفت. وقتی فیلم اکران شد به موفقیت تجاری رسید و ۳۰۰ میلیون دلار فروخت. براندو نیز برای ۱۲ روز حضور در این فیلم ۱۹ میلیون دلار به جیب زد. مبلغی که با احتساب تورم به ۵۰ میلیون دلار می رسد و یکی از گران ترین حضور های کوتاه در فیلم های سینمایی به شمار می رود.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 158764 و در روز سه شنبه ۲۲ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۵۹:۱۶
2024 copyright.