نرگس آبیار: امروز بیشتر خانم‌ها به دنبال ظواهر هستند

روزنامه جام جم در مطلبی نوشت: با نرگس آبیار هم‌صحبت شدیم تا برایمان از تجربه‌های زندگی‌اش بگوید و این‌که چگونه به جایگاهی که امروز دارد، رسیده است.

در بخش‌هایی از گفت‌وگوی نرگس آبیار می‌خوانیم:

به عنوان یک فیلمساز که هم تجربه ساخت چند فیلم را دارید و هم کسب جوایز زیادی از جشنواره‌‌ های داخلی و خارجی، به نظرتان خانم‌ها برای موفقیت چه مسیری را بهتر است برای داشتن زندگی خوب و موفق طی کنند؟
شرایط امروزی جامعه ما برای موفقیت زنان بهتر از گذشته است. دید خانواده‌ها بازتر شده و به زنان اجازه فعالیت‌های اجتماعی بیشتری داده می‌شود. هر چند هنوز هم در شهرهای کوچک و خانواده‌هایی که فضای بسته‌تری دارند باز هم خانم‌ها با مشکلات زیادی روبه‌رو هستند و اگر بخواهند فعالیت‌های چشمگیرتری داشته باشند باید تلاش بیشتری کنند و ناامید نشوند. پدرم سینما را خیلی دوست داشت، اما با این حال من تصمیمی برای کارگردان شدن، نداشتم. آرزویم این بود که نویسنده شوم و با پشتکار این آرزو را دنبال کردم و زمانی که اولین فیلم کوتاهم را ساختم، بیشتر از بیست کتاب منتشر کرده بودم. خانواده‌ام، دُگم و بسته نبودند و پدرم آدم زیاد سختگیری نبود، اما باز هم من برای اهدافی که در سر داشتم با مشکلاتی روبه‌رو بودم. اکنون مشکلات به اندازه گذشته نیست اما باز هم وجود دارد. خانمی را می‌شناسم که بسیار توانمند و باهوش است از شهرستان به تهران آمده و در بازار کار و درآمد خوبی دارد، اما برادرانش او را مجبور کرده‌اند که به شهرشان برگردد و خانه‌‌داری کند. برادرانش اصلا توانمندی‌های او را نمی‌بینند.

مشکلات زنان خیلی بیشتر از مردان است. حتی زنانی که در بیرون از خانه کار می‌کنند باید به صورت همزمان و موازی به همه کارهای داخل خانه هم رسیدگی کرده و آنها را انجام دهند.هر چند با کار خود به اقتصاد خانه کمک می‌کنند. جالب این‌‌که زنان همه اینها‌‌ را پذیرفته‌اند و تلاش می‌کنند فعالیت‌های اجتماعی موثر و خوبی داشته باشند و در این راه موفق شوند و توانایی‌های خود را نشان دهند.

به نظرتان خانم‌ها چگونه می‌توانند خود را توانمند کنند؟
به نظرم جَنم، نیرو و انگیزه درونی لازم دارد.خیلی از خانم‌ها را می‌شناسم که تمایل ندارند به خودشان کمک کنند.اتفاق خوب از درون آدم‌ها شروع می‌شود این‌که هدف‌های بزرگی داشته باشی؛ اما متاسفانه الان بیشتر خانم‌ها به‌دنبال ظواهر هستند، مثلا از روش‌های مختلف استفاده می‌کنند تا ظاهرشان را زیباتر کنند. این روش زندگی را سطحی می‌کند. شادی بد نیست، اما این‌که مدام به‌دنبال خوشگذرانی باشی، نمی‌توانی به زندگی‌ات عمق ببخشی. من این روزها این جمله را زیاد می‌شنوم: «اینجا به من خوش نمی‌گذرد!‌» این جمله را نمی‌فهمم. شادی درونی را می‌توان با خواندن یک کتاب، تماشای یک فیلم، چای خوردن، ظرف شستن و روزمر‌گی‌های زندگی پیدا کرد.این را که مدام جا عوض کنی تا به خوشی دست پیدا کنی، نمی‌فهمم. دنیای ما به سمت سطحی‌نگری در حرکت است و از هدفمندی و عمیق بودن دور می‌شود و این روند اصلا خوب نیست.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 65003 و در روز سه شنبه ۱۴ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۶:۵۹
2024 copyright.