نرگس آبیار عضو جهادگران فعال سیستان و بلوچستان شد

 در آیین نمایش فیلم سینمایی «شبی که ماه کامل شد» که در سیستان و بلوچستان برگزار شد، نرگس آبیار و محمدحسین قاسمی، کارگردان و تهیه‌کننده فیلم به عضویت افتخاری جهادگران منطقه سیستان و بلوچستان درآمدند.

به گزارش سینماسینما ،آیین نمایش فیلم شبی که ماه کامل شد برای جهادگران فعال در استان سیستان و بلوچستان عصر با حضور تهیه‌کننده و کارگردان این فیلم در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار شد. در این مراسم که به همت گروه آل یاسین و یا حضور جهادگران فعال در عرصه‌های عمرانی، فرهنگی و آموزشی در منطقه سیستان و بلوچستان برگزار شد، نرگس آبیار با اشاره به ویژگی‌های فرهنگی منطقه سیستان و بلوچستان گفت: کار اصلی را شما جهادگرانی انجام می‌دهید که سال‌هاست به صورت داوطلبانه در آن منطقه مشغول فعالیت‌های جهادی هستید.

کارگردان فیلم شبی که ماه کامل شد؛ ادامه داد: مدت‌ها بود می‌خواستم درباره افراطی‌گری‌های دینی کاری کاری کنم و به سوژه‌هایی که مربوط به خارج از ایران بود فکر می‌کردم، ولی بعد از بررسی ویژگی‌های این سوژه و اینکه مربوط به کشور خودمان است تصمیم گرفتم به ماجرای ریگی بپردازم.

نرگس آبیار با اشاره به محرومیت‌های گسترده منطقه سیستان و بلوچستان ادامه داد: مردمان منطقه مردمانی اصیل و مهمان‌نواز هستند. بخش‌هایی از فیلم که اشاره به این موضوعات داشت اصلاً اغراق‌آمیز نبود. به طور مثال خانواده‌هایی بودند که در همان دیدار اول می‌خواستند برای ما یکی از احشام خود که تنها سرمایه‌شان بود را به رسم مهمان‌نوازی ذبح کنند. واقعاً مردم سیستان و بلوچستان مردمان اصیلی هستند و از اتفاقاتی مانند ریگی رنج کشیده‌اند.

محمدحسین قاسمی کار در سیستان و بلوچستان را به خاطر کمبود امکانات با سختی مضاعفی همراه دانست و گفت: علیرغم این سختی‌ها مردم منطقه واقعاً با ما همراه بودند و اگر این هم همراهی وجود نداشت ما نمی‌توانستیم فیلم را بسازیم.

تهیه‌کننده فیلم شبی که ماه کامل شد ادامه داد: تاریخ و همچنین برخوردهای مردم سیستان و بلوچستان نشان از اصالت این قوم ریشه‌دار دارد ولی متاسفانه طی سالیان طولانی شرایط چنان سخت شده که شاهد بروز چنین محرومیت‌هایی در این منطقه هستیم.

قاسمی ادامه داد در خبرها شنیده‌ام که حدود ۱۴۳ هزار کودک سیستان و بلوچستان محروم از تحصیل هستند، این آمار واقعاً نگران‌کننده است به معنای ۱۴۳ هزار کودکی‌ست که ممکن است به این دلیل تبدیل به آسیب‌های جدی شوند. امیدوارم به همت بلند شما جهادگران و مردم کشورمان اقدامات مثبت در آن منطقه ادامه یابد چراکه ما دیده‌ایم وقتی مردم دست در دست هم می‌دهند اقدامات بزرگی را در سطح ملی و رقم می‌زنند و این اتفاق می‌تواند در منطقه سیستان و بلوچستان هم اتفاق بیفتد.

نرگس آبیار نیز مشکل اصلی منطقه سیستان و بلوچستان را مسائل فرهنگی دانست و گفت: از کرامت و عزت نفس مردم منطقه بگذریم ولی واقعاً مسائل فرهنگی منطقه موضوع جدی است که سبب پیدایش آسیب‌هایی چون عبدالمالک و عبدالحمید ریگی می‌شود. امیدوار هستم که فیلم‌هایی نیز تنها برای انعکاس فرهنگ غنی و تاریخ بالنده منطقه سیستان و بلوچستان ساخته شود تا تاریخ و اصالت این منطقه برای کشور خودمان و حتی سایر به کشورهای جهان به نمایش درآید.

در پایان این مراسم نرگس آبیار و محمدحسین قاسمی به پاس ساخت فیلم شبی که ماه کامل شد به عنوان اعضای افتخاری گروه‌های جهادی سیستان و بلوچستان معرفی و از سوی پیشکسوتان عرصه جهاد در منطقه سیستان و بلوچستان و مسئولان هیئت آل یاسین با اهدای تندیس‌هایی مربوط به تاریخ کهن منطقه و بلوچستان مورد تقدیر قرار گرفتند.

ایرنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 116412 و در روز پنجشنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۸ ساعت ۱۲:۲۰:۳۱
2024 copyright.