نسیم تغییر در جشنواره فیلم برلین

مهرداد ابوالقاسمی: عده‌ای بر این گمان هستند که سیاست جشنواره لوکارنو از این پس در جشنواره برلین حاکم خواهد شد.

به گزارش سینماسینما، جشنواره بین‌المللی فیلم برلین با یک رخوت و انتظار برای تغییر در سال آینده به نیمه راه رسیده است. امسال هم مانند سال گذشته جشنواره برلین نتوانسته انتظارات را برآورده کند ولی امید زیادی در شکوفایی دوباره این جشنواره احساس می‌شود.

اغلب حاضران در جشنواره بیش از آن که به رویدادهای امسال توجه داشته باشند، فکرشان را به ایده‌های مدیران جدید برای جشنواره سال آینده معطوف کرده‌اند و همگان در پی رمزگشایی از برنامه‌های سال آینده جشنواره هستند.

تغییر سیاست انتخاب فیلم بزرگ‌ترین گمانه‌زنی حاضران در جشنواره است. نسیم تغییر در روند برگزاری جشنواره به خوبی احساس می‌شود و عده‌ای بر این گمان هستند که سیاست جشنواره لوکارنو از این پس در جشنواره برلین حاکم خواهد شد.

جشنواره فیلم برلین امسال برای آخرین بار شاهد حضور دیتر کاسلیک، رئیس پر سابقه این جشنواره خواهد بود و از همین روی در مراسم گشایش جشنواره حاضرین به‌صورت ایستاده به تشویق طولانی‌مدت کاسلیک پرداختند.

او که حدود هجده سال ریاست این جشنواره را بر عهده داشت از دو سال پیش با موج بزرگی از انتقادات روبرو شد. این حجم گسترده از انتقادات سبب شد تا او در سال‌های پایانی ریاستش بر مهم‌ترین رویداد سینمایی آلمان، تصمیم بگیرد تنها دو سال باقی‌مانده از قراردادش را به پایان برساند و پس از آن ریاست جشنواره را به فرد دیگری واگذار کند.

در این مراسم مونیکا گوترس وزیر فرهنگ و رسانه آلمان از کاسلیک برای ۱۸ سال مدیریت یکی از بزرگ‌ترین جشنواره‌های فیلم جهان تشکر و قدردانی کرد.

بنا بر گزارش‌ها جشنواره فیلم برلین از سال آینده با تیم جدید مدیریت برلیناله شامل کارلو چترین و ماریته رایسنبک برگزار خواهد شد. کارلو چترین در نقش مدیر اجرایی و ماریته رایسنبک به‌عنوان مدیر هنری ایفای نقش خواهند کرد. این دو در مراسم گشایش جشنواره حضور داشتند. ایده انتخاب دو مدیر به جای یک رئیس، ایده خود کاسلیک بود و از این پیش جشنواره به جای یک رئیس با دو مدیر برگزار خواهد شد.

کارلو چترین پیش از این رئیس جشنواره لوکارنو بود و بنا بر گزارش‌ها او قصد دارد تا هفتادمین دوره برلیناله را با گروه برنامه‌ریزان لوکارنو آغاز کند.

مدیریت جدید جشنواره فیلم برلین در نخستین قدم تصمیم گرفته‌اند تا دوره بعدی جشنواره را به بعد از برگزاری مراسم اسکار موکول کنند. این تصمیم در پی اعلام خبر برگزاری زودتر از موعد مراسم اسکار سال ۲۰۲۰ گرفته شده و جشنواره هفتادم بین‌المللی فیلم برلین از ۲۰ فوریه تا یکم مارس ۲۰۲۰ برگزار خواهد شد.

دست‌اندرکاران اسکار قصد دارند در سال ۲۰۲۰ این مراسم را روز ۹ فوریه و دو هفته جلوتر از زمان معمول برگزار کنند.

در جشنواره شصت و نهم برلین بیش از ۴۰۰ فیلم تازه به جشنواره آمده‌اند و این افتخاری برای جشنواره است که نزدیک به نیمی از فیلم‌های جشنواره (۱۹۱ فیلم) به سینماگران زن تعلق دارد.

ژولیت بینوش بازیگر سرشناس فرانسوی ریاست هیئت داوران بخش رقابتی شصت ‌و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم برلین را بر عهده دارد. شصت‌ و نهمین جشنواره فیلم برلین از تاریخ ۷ تا ۱۷ فوریه (۱۸ تا ۲۸ بهمن) در برلین پایتخت آلمان برگزار می‌شود.

منبع: هنرآنلاین

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 106511 و در روز چهارشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۲۳:۵۳
2024 copyright.