نشست خبری درخت گردو برگزار شد/ مهدویان: برای نشان دادن عمق فاجعه سختی‌های زیادی را تحمل کردیم

مدیری تصریح کرد: من در فاجعه شیمایی سردشت بودم در سال ۶۶٫ ما بانه بودیم وقتی سردشت را شیمیایی زدند اعزام به سردشت شدیم و بخش بزرگی از این حادثه را از نزدیک دیدیم.

به گزارش سینماسینما، نشست خبری فیلم درخت گردو با حضور عوامل فیلم در پردیس ملت برگزار شد.

محمد حسین مهدویان کارگردان فیلم در این نشست اظهارداشت: فیلم نسبت به فیلم قبلی دشواری‌های خاصی داشت از چند جهت که یکی آشنا نبودن با فرهنگ و زبان بود این منطقه بود که باید با این مؤلفه‌ها آشنا می‌شدم.

وی افزود: گرفتاری دیگر کار کردن با بچه‌ها بود که باید سکانس‌های سختی را ایفا می‌کردند که از چند جهت سخت بود هم از لحاظ جسمی و روحی نگران بودیم آسیب نبینند و هم اینکه گریم سختی داشتند و همه اینها کار را سخت تر می کرد.

کارگردان فیلم درخت گردو تصریح کرد: همچنین باید از حیواناتی در فیلم استفاده می‌کردیم که نباید آسیب می‌دیدند و در عین حال باید سکانس شیمیایی را می‌گرفتم. در برخی موارد از جسد حیوانات استفاده کردیم و این کار بسیار سخت و دشوار بود.

مهدویان ادامه داد: واقعا سعی کردیم برای اینکه عمق فاجعه به درستی نمایان شود این سختی‌ها را متحمل شویم.

مهدویان درخصوص انتخاب بازیگر گفت: به هر حال انتخاب بازیگران یکی از مهمترین کارهاست. پیمان معادی جز اولین گزینه‌ها بود چون فیلمی که می‌ساختیم خیلی متکی به بازیگر بود باید فردی را انتخاب می کردیم که هم باید توان بازی می‌داشت و هم یک سن خاصی را می‌داشت.

وی ادامه داد: این فیلم قابلیت عرضه در خارج از کشور را دارد و خوب بود از کسی استفاده می‌کردیم که در خارج هم شناخته شده باشد. پیمان فیلمنامه را خواند و خیلی جذب آن شد.

مهدویان افزود: برای اینکه ببینم زبان و لهجه کار چقدر خوب از آب درآمده با افراد مختلف در موقع فیلمبرداری چک می‌شد.

مهران مدیری در پاسخ به سوالی درباره تجربه خود در جنگ و اینکه در آن سال‌ها برای رزمندگان نمایش اجرا می‌کرد، گفت: من دو نکته عرض کنم یکی اینکه آرزو صبر می‌کنم برای بازماندگان فاجعه سقوط هواپیما و اینکه فرمودید برای رزمنده‌ها نمایش اجرا می‌کردیم، بله اما یک ذره کار ما فراتر بود و جنگ هم کردیم.

مدیری تصریح کرد: من در فاجعه شیمیایی سردشت بودم در سال ۶۶٫ ما بانه بودیم وقتی سردشت را شیمیایی زدند اعزام به سردشت شدیم و بخش بزرگی از این حادثه را از نزدیک دیدیم.

وی اضافه کرد: جای پیمان معادی خالی ست. او در سفر است و در مراسم اختتامیه شرکت خواهد کرد.

این بازیگر فیلم درخت گردو گفت: فیلمنامه را بسیار دوست داشتم و خاطرات را برای من زنده کرده و مهمتر از همه من عاشق مردم کرد هستم.

وی افزود: سال‌ها در جنگ در منطقه کردستان بودم. مردم کرد بسیار شریف و مهربان و دوست داشتنی و بسیار آدم حسابی هستند. از کودکان گرفته تا بزرگسالان. دوست داشتم ادای دینی کرده باشم به مردمی که سال‌ها از ما میزبانی کردند.

مصطفی احمدی تهیه کننده فیلم درخت گردو در پاسخ به سوالی درباره علت انتخاب مهران مدیری برای بازی در این فیلم گفت: افراد مختلفی مدنظر بودند و ما به نتیجه رسیدیم از این افراد استفاده کنیم و این هیچ ربطی به دوستی من با آقای مدیری ندارد.

خسرو نقیبی نیز که به عنوان منتقد در مراسم حضور داشت، درباره فیلم درخت گردو عنوان داشت: نکته خیلی مهم درباره فیلم درخت گردو این است که ما فیلمسازی به اسم مهدویان داریم. او  ۵ فیلم سخت در طول ۵ سال ساخته است.

وی افزود: فیلمسازی که با مستندنمایی شروع کرد و وقتی فیلم ایستاده در غبار مطرح شد برخی می‌گفتند این مستند است و باورشان نمی‌شد اینها فیلم است که هادی حجازی‌فر بازی کرده است. با فیلمسازی طرف هستیم که درام را می‌شناسد و اشک‌هایی که دیدید به دلیل درام فیلم است.

نقیبی ادامه داد: اتفاقی که در این فیلم می‌افتد و نمای‌هایی که از دست خلبان در زمان پرتاب بمب نشان می دهد به شدت درام است. فیلمساز سعی می کند به مخاطب احترام بگذارد و نمی‌خواهد هق‌هق تماشاگر را دربیاورد و به همین دلیل یک فاصله ای ایجاد می‌کند.

مینا ساداتی بازیگر نقش هما در فیلم درخت گردو هم در ادامه نشست گفت: از نظر من آقای مهدویان فیلمساز شجاعی بود و علاقه داشتم با او کار کنم و فیلمنامه را که خواندم دیدم متفاوت از فیلم‌های قبلی است و قطعا به خاطر داستان بسیار انسانی که داشت دوست داشتم در این فیلم حضور داشته باشم.

وی افزود: مسائل کردها برای من مهم بود و در این سالها کار زیادی برای آنها نشده است. در طول فیلم هم تعدد لوکیشن و گریم سخت سختی‌های خودش را داشت و کار کردن با مهدویان سخت‌تر است چون در پلان‌ها خودت باید خودت را پیدا کنی و برای من این موقعیت خیلی جذاب بود.

مینو شریفی بازیگر نقش مریم در فیلم درخت گردو گفت: این پروژه اولین پروژه سینمایی من بود قبلا فیلم‌های کوتاه کار کرده‌ام. کار کردن با عوامل فیلم درخت گردو بهترین موقعیت بود برای اینکه بیشتر یاد بگیریم.

وی افزود: اصالتا کرد هستم و کار در فیلم‌های مربوط به کردها را دوست دارم. فیلم‌های کرد چندان دیده نمی‌شود. چالش من این بود که کاراکتر مریم یک شخصیت زن سردشتی جوان دهه ۶۰ بود و این خیلی سخت بود.

مینو شریفی تصریح کرد: من کرد هستم اما خودم با گویش کردی صحبت نمی‌کنم و خیلی به من کمک کردند. اولین برخوردم با این گویش در سن ۱۹ سالگی بود. لهجه‌های مختلف شهر به شهر با هم فرق می‌کند و این چالش بزرگی بود. نمی‌دانم چقدر خوب ایفا کردم امیدوارم که خوب بوده باشد.

مهران مدیری درخصوص سختی کار در این فیلم گفت: اولا که صبح زود بیدار می‌شدیم و این یک فاجعه بود. همه ۵ صبح و ۶ صبح و من ۱۱ صبح. ۱۱ صبح هم باز صبح بود.

وی افزود: باید به بانه می‌رفتیم. با هواپیما به سنندج رفتیم و ۵ ساعت زمینی. به بهانه‌های مختلف به بانه می‌رفتیم و صبح زود بیدار می‌شدیم.

در بخش دیگری از نشست پیمان معادی به صورت تلفنی مهمان برنامه شد و درخصوص استقبال از نقش قادر در فیلم درخت گردو و اهمیت بین المللی این فیلم و احتمال کسب سیمرغ گفت: بازتاب بین المللی و سیمرغ آنقدر اهمیت ندارد در برابر حضورم در این فیلم.

وی افزود: وقتی مهدویان فیلمنامه را به من داد و خواندم، گفتم خواندن این فیلمنامه سخت است چه برسد با بازی کردن آن. می‌دانستم مهدویان چقدر سینما بلد است و چقدر باید آپشن‌های سینمایی را کنار بگذاری تا فیلم با این فرم بسازد.

وی افزود: خوشحالم که این فیلم را بازی کردم. این فیلم اول فیلم مهمی است و بعد فیلم خوبی است و خوشحالم که مردم هم پسندیدند.

معادی تصریح کرد: تصمیم برای ساخت این فیلم بزرگترین تصمیم برای بازتاب بین المللی چنین فاجعه‌ای است و خوب است همه ما برای بهتر دیده شدن فیلم کمک کنیم.

مهدویان در ادامه گفت: به خاطر فشار کار معادی چند روزی در بیمارستان بستری شد و صحنه حمام کل گروه تحت فشار قرار گرفتند و چند روز کار تعطیل شد.

مهدویان در پاسخ به سوالی مبنی بر شکایت علیه سازندگان این فیلمنامه اینکه فیلمنامه برای خانم اهرپور است و خانواده ملاپور از شما شکایت کرده‌اند گفت:اطلاعاتتان غلط است.

در ادامه مدیری گفت: اگر درست هم باشد و حق با شما باشد این را بیرون از برنامه پیگیری کنید.

وی در واکنش به این کنایه سوال کننده که شما مردمی هستی اما عینک غیرمردمی زده اید، گفت: من عینک غیرمردمی نشنیده‌ام. محترمانه می‌گویم اگر حق با شما هم باشد باید بیرون از این جلسه پیگیری کنید.

حسین حسنی نویسنده فیلم درخصوص علت استفاده از روای در فیلم گفت: داشتن نریشن یا نداشتن چالش ماه‌ها کار ما بود اما در نهایت به این نتیجه رسیدیم راوی می‌تواند از تلخی فیلم بکاهد و لحظات بسیار غم انگیز را تعدیل کند و مخاطب را تا پایان همراه کند.

معادی هم در پایان گفت: اگر می‌خواستم خودم انتخاب نقش کنم شهامت انتخاب خودم را برای این نقش نداشتم. تشکر از مردم کردستان. لهجه یاد دادند درب خانه‌هایشان را به روی ما باز کردند و ما را با فرهنگ غنی و دیرینه‌شان آشنا کردند.

مهدویان در پاسخ به سوالی درباره سوژه فیلم بعدی گفت: درباره فیلم بعدی تصمیمی نگرفته‌ام. سعی کردم درباره مسائل ملی فیلم بسازم و متهم به دفاع از حکومت شدم و کسانی که فیلم انتقادی می‌سازند متهم به سیاه نمایی می‌شوند.

وی افزود: سینمای ما به شدت سیاسی شده است. من سعی کردم علاوه بر اینکه ملی باشد نقد به شیوه حکمرانی هم داشته باشم. یکی از جاهایی که می‌شد در این باره فیلم ساخت کردستان بود. مرزنشینان ما برای حفظ وطن آسیب‌های زیادی دیدند اما به خاطر اینکه هم زمان پایتخت نبودند و از مرکز فاصله داشتند دردهایشان شنیده نشد.

وی اضافه کرد: شاید اگر این اتفاق در شیراز و اصفهان رخ می داد همه از آن یاد می کردند. می‌شود فیلمی ملی ساخت و نقد به شیوه حکمرانی هم کرد.

بازیگران خردسال که در میانه نشست با لباس کردی به جمع پیوستند نظر همه حاضران را به خود جلب کردند.

بازیگر دختر خردسال فیلم گفت: من در فیلم درخت گردو بازی کردم و خیلی خوشحالم از اینکه در این فیلم بازی کردم آقای مهدویان را خیلی دوست دارم و دستشان را می‌بوسم.

این صحبت که با بغض و اشک این کودک همراه بود نشست را تحت تاثیر قرار داد.

بازیگر پسر خردسال نقش ناصر گفت: من مهام کریمی هستم در نقش ناصر.

وی در پاسخ به این سوال که فیلم بازی کردن سخت بود: نه.

منبع: خبرگزاری فارس

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 130198 و در روز سه شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۲۲:۳۳:۱۶
2024 copyright.