نشست خبری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» برگزار شد/ اعلام نکوداشت‌ها و بزرگداشت‌ها

نخستین نشست خبری شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مقاومت» صبح امروز ۲۹ شهریورماه با حضور مهدی عظیمی میرآبادی؛ دبیر این دوره از جشنواره و سید احد میکائیل‌زاده؛ معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی برگزار شد.

به گزارش سینماسینما به نقل از ستاد اطلاع‌رسانی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، نشست خبری دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت به صورت آنلاین با تلاوت آیاتی از قرآن‌کریم و پخش تیزر مدافعان سلامت آغاز شد.

در ابتدای این نشست، سید احد میکائیل‌زاده؛ معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی جشنواره ضمن تبریک فرارسیدن هفته دفاع‌مقدس، گفت: نخستین نشست خبری شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت را با یاد شهدای هشت سال دفاع‌مقدس، شهدای مدافع حرم و سلامت آغاز می‌‎کنیم. از همراهی اهالی رسانه تشکر می‌کنم.

در ادامه، مهدی عظیمی میرآبادی دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، گفت: این جشنواره در پانزده دوره قبلی خود با نام دفاع‌مقدس برگزار شد اما امروزه به عنوان جشنواره بین‌الملی فیلم مقاومت و در ابعاد جهانی برگزار می‌شود.

وی با اشاره به ایجاد بخش‌های متنوع در این دوره، ادامه داد: در پنج دوره اخیر با تلاش دوست عزیزم جناب آقای محمد خزاعی جشنواره فیلم مقاومت اهمیت واعتبار مضاعف یافت. او استانداردهایی تعریف کرده که ما نمی‌توانیم از آنها عدول کنیم.

وی ادامه داد: بنیاد روایت فتح و انجمن سینمای انقلاب و دفاع‌‍مقدس اهداف و اولویت‌هایی دارند، در این جشنواره تلاش می‌کنیم حمایت از سینمای دفاع‌مقدس و تعریف طراز در این سینما نیز پیگیری شود.
عظیمی میرآبادی در پاسخ به سوال نرگس عاشوری از روزنامه ایران، گفت: در بخش مدافعان سلامت ۱۲۸ کشور آثاری را به جشنواره فرستادند. ۱۳۴۲ اثر به دبیرخانه رسیده که رقم قابل توجهی است. همه مردم جهان در ماه‌های اخیر درگیر این ویروس منحوس بودند و به همین دلیل بخش مدافعان سلامت با استقبال مواجه شد.

در ادامهذعظیمی میرآبادی به سوالات خبرنگاران پاسخ داد. او گفت: استقبال خوبی از بخش مدافعان سلامت شد اما جنس آثار داخلی و ایرانی تفاوت دارد. آثار سینماگران ایرانی، الهی و معنوی‌تر است.

او افزود: لازم است دبیرخانه دائمی در انجمن سینمای انقلاب و دفاع‌مقدس فعال باشد. همکارمان آقای جوادی در ماه‌های اخیر در این بخش کار کرده و سعی کرده‌اند همه چیز را سامان‌دهی و یکپارچه کنند بطوریکه در فاصله بین دو جشنواره نیز دبیرخانه به صورت دائمی فعال باشد.

وی ادامه داد: فضایی که بر علیه سینمای دفاع‌مقدس و جشنواره مقاومت بود جوری وانمود می‌کرد که آثاری برای برگزاری هر ساله جشنواره نیست اما تجربه امسال نشان داد می‌توان با برنامه‌ریزی بهتر، زمینه را برای دریافت بیشتر آثار فراهم کرد.

در ادامه این نشست، عظیمی میرآبادی گفت: برای پیشرفت اهدافمان در سینمای دفاع‌مقدس و انقلاب نیازمند تعامل با نهادها و ارگان‌های مختلف هستیم. ما باید سینمای دفاع‌مقدس را به سینمای ایران پیوند بزنیم.

وی ادامه داد: آقای انتظامی؛ رئیس سازمان سینمایی همراه ما بودند. در این مدت در کنار جشنواره مقاومت بودند و ما را تنها نگذاشتند. امیدوارم بتوانیم این همکاری ها را گسترش بدهیم.

دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت تصریح کرد: انجمن سینمای دفاع‌مقدس داعیه این را دارد که جناحی کار نمی‌کند چراکه معتقد است فرهنگ دفاع‌مقدس و مقاومت متعلق به گروه خاصی نیست؛ به همین دلیل ما در انجمن سینمای انقلاب و دفاع‌مقدس در را به روی کسی نبستیم، مگر کسی دوست نداشته باشد در این حوزه کار کند.
وی ادامه داد: کار کردن در حوزه سینمای دفاع‌مقدس ساده نیست؛ گرچه انجمن زمینه را فراهم می‌کند، اما باید تمایل از سوی سینماگران باشد.

سپس دبیر شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم مقاومت اظهار داشت: متاسفم که سینماگران دفاع‌مقدس درگیر بیکاری و مشکلات مالی هستند اما وظیفه جشنواره مقاومت چیز دیگری است. انجمن سینمای دفاع‌مقدس باید به دنبال رفع این مشکل و گرفتاری باشد که هست اما در جشنواره فیلم مقاومت اهداف فرهنگی و سینمایی را دنبال می‌کنیم.

عظیمی میرآبادی خاطرنشان کرد: کسی می‌تواند بگوید برگزاری جشنواره‌ها بد است؟ برگزاری جشنواره می‌تواند باعث توجه مدیران و جامعه و رسانه‌ها به رویدادها شود. جشنواره می‌تواند صاحب منابع را ترغیب کند در حوزه‌ای سرمایه‌گذاری کنند.

وی افزود: جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت هزینه بالایی ندارد. هزینه این جشنواره به اندازه یک فیلم سینمایی است؛ این در حالیست که در یک فیلم سینمایی ۴۰ نفر درگیر می‌شوند اما ما با این رویداد ۱۰ هزار نفر را درگیر و همراه جشنواره فیلم مقاومت کردیم.

عظیمی میرآبادی تأکید کرد: پس از پایان جشنواره فیلم مقاومت هزینه ها را اعلام و شفاف خواهم گفت اما فعلا بدانید که هزینه جشنواره امسال از یک فیلم معمولی دفاع‌مقدسی کمتر است.

دبیر شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت یادآور شد: حجم برنامه‌ها بالا بود و باید دو زمان را برای برگزاری در نظر می‌گرفتیم. وقتی بحث مدافعان سلامت مطرح شد نیاز به زمان مناسب برای دیده شدن آثار این بخش داشتیم.

در ادامه این نشست دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت در پاسخ بهدسوالی درباره بخش سینمای سامری گفت: کسانی که نظریه‌پردازی کردند با ما فرقی نداشتند. آنان هم مثل ما مطالعه و تولید علم کردند. این طور نیست که هر کسی بیرون از ایران نظریه‌پردازی کند، درست است و نظریه های داخلی خوب نیست؛ این خودتحقیری است. کسانی که با این نگاه فیلم می‌سازند می‌توانند در بخش سینمای سامری حضور داشته باشند. بخش مهمی از هالیوود در همین دسته جای می‌گیرد. فیلمی که به پیامبران توهین می‌کند، سینمایی که ملائک یا ارزش‌های انسانی را تخطئه می‌کند، در ذیل معنای سینمای سامری است.

مهدی عظیمی میرآبادی درباره شیوه برگزاری آنلاین جشنواره مقاومت پاسخ داد: ما ترفندهایی برای برگزاری این جشنواره داریم که محرمانه است و برای شما توضیح خواهم داد.

دبیر شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت گفت: ما آنچه ستاد ملی مبارزه با کرونا اعلام کرده رعایت می‌کنیم و برگزاری جشنواره از این منظر مشکل ندارد.

وی ادامه داد: بخش جشنواره‌جشنواره‌ها مروری بر آثار شاخص است. ۲۱۴ اثر در انواع مختلف این بخش ثبت نام کردند. فیلمی که عنوان بهترین فیلم را در کارنامه دارد به این بخش راه یافته است.

عظیمی میرآبادی درباره حضور مهمانان خارجی، گفت: متاسفانه به دلیل شرایط کرونا و مباحث مالی نتوانستیم مهمانان خارجی را به ایران دعوت کنیم، اما در صورت حضور مهمانان خارجی، هم قواعد و اصول ستاد ملی مقابله با کرونا را رعایت خواهیم کرد.

مهدی عظیمی میرآبادی گفت: کل سینمای ایران در تولید و نمایش درگیر مشکل است. اغلب فیلم‌ها مخاطب بالایی ندارند. اگر قرار باشد فیلمی پر تماشاگر باشد سه میلیون نفر رقم بالایی نیست. سینمای دفاع‌مقدس باید مخاطبان تازه ای را با خود همراه کند.

دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت گفت: بخش فیلمسازان بسیجی جدی و استراتژیک است. آینده سینمای دفاع مقدس و مقاومت مرهون استعداد این نیروهاست. حتی می‎‌توان به فیلمسازان بسیجی در سایر کشورها هم فکر کرد. هر فیلمسازی که تفکر بسیجی دارند و در بخش های مختلف دفاعی و امنیتی هستند می توانستند در این بخش حاضر باشند. در این بخش ۲۶۵۲ اثر به دبیرخانه رسید که ۴۶ فیلم بلند در این مجموعه حضور داشت.

مهدی عظیمی میرآبادی تصریح کرد: ما شرطی برای فیلم‌ها برای نمایش در جشنواره مقاومت نمی‌گذاریم اما امیدواریم تعدادی آثار داشته باشیم که برای نخستین بار در جشنواره روی پرده می‌روند.

او به سوالی درباره بخش سیدالشهدای مقاومت، پاسخ داد: بخش سیدالشهدای مقاومت ادای دین و تکریم سردار سلیمانی است. امیدوارم حرکتی پیش برنده در راستای شناخت این شهید بزرگوار داشته باشیم.

دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت گفت: در انجمن سینمای انقلاب و دفاع‌مقدس در به روی همه سینماگران باز است. امیدوارم وضعیت مالی و پشتیبانی هم به شکلی پیش برود که انجمن بتواند با همه بخش‌های سینما همکاری کند.

مهدی عظیمی میرآبادی گفت: جشنواره فیلم مقاومت این دوره کاملاً بین‌المللی است.

در واقع، همه بخش‌ها به جز جشنواره جشنواره‌ها و فیلمسازان بسیجی، جهانی و بین المللی است. ۸۹۱۴ اثر به جشنواره رسیده حدود ۵ هزار عدد از این آثار ملی و بقیه بین‌المللی است. در انتخاب آثار هم، فیلمی برنده خواهد شد که ارزش های بیشتری دارد. نه این که لزوما ایرانی باشد.

سید احد میکائیل‌زاده؛ معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی جشنواره در بخش دوم نشست خبری شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت، گفت: از روز ۳۱ شهریور ماه آثار بخش جشنواره‌جشنواره‌ها و مدافعان سلامت در پلتفرم نماوا طبق جدول قابل مشاهده است.

عظیمی میرآبادی سپس درباره نکوداشت‌های این دوره گفت: در آیین افتتاحیه از خسرو سینایی، هادی مشکوه، غلامرضا جنت‌خواه دوست، همایون‌رضا عطاردی و شهید حسین فهمیمی تجلیل می‌شود؛ همچنین در آیین اختتامیه از جمشید هاشم‌پور، محسن علی‌اکبری و جمال شورجه تجلیل می‌شود.

دبیر شانزدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت گفت: ما در جشنواره فیلم مقاومت به موضوعاتی می‌پردازیم که در فراخوان آمده و بسیار گسترده هستند.
اصل موضوع توجه به موضوعات به شکل جامع و کامل است.

عظیمی میرآبادی تأکید کرد: فیلمسازانی که در این دوره از جشنواره امتیاز کسب کنند در طول سال شرایط بهتری برای کار خواهند داشت. ما در انجمن سینمای انقلاب و دفاع‌مقدس کارهایی از جمله ایجاد بستر برای فیلمسازی برای سینماگران علاقه مند به فیلمسازی در حوزه مقاومت را پیگیری می‌کنیم.

دبیر جشنواره فیلم مقاومت اظهار داشت: مبنای طراحی شانزدهمین جشنواره فیلم مقاومت برگرفته از گام دوم است. به آثاری که بر این اساس ساخته شده بیشتر توجه می‌شود و بین برگزاری دو جشنواره هم این موضوع را لحاظ خواهیم کرد.

دبیر جشنواره فیلم مقاومت گفت: انجمن سینمای دفاع‌مقدس امیدوار است بتواند بستری برای فعالیت هنرمندان و پژوهشگران فراهم کند.
مهدی عظیمی میرآبادی در پایان این نشست از اهالی رسانه تشکر کرد و یادآور شد: یک ماه‌ونیم برای ثبت‌نام آثار در بعضی بخش‌ها زمان داریم. از مردم می‌خواهم درباره جشنواره نظر بدهند، شنوای نظرهای موافق و مخالف هستیم.

عظیمی میرآبادی در پایان این نشست پوستر جشنواره شانزدهم را که توسط محمدرضا رسولی طراحی شده به یادگار امضا ‌کرد.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 142637 و در روز شنبه ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۳۰:۰۳
2024 copyright.