نشست خبری «ماه گرفتگی»/هیچ نهادی هیچ گاه چیزی را تحمیل به ما نکرد

نشست خبری ماه گرفتگینشست فیلم «ماه گرفتگی» به کارگردانی مسعود اطیابی با حضور عوامل این فیلم و اهالی رسانه در سالن سعدی برگزار شد.

به گزارش سینما سینما، در این نشست مسعود اطیابی کارگردان و تدوینگر، هادی انباردار تهیه‌کننده ، بابک اردلان صدابردار، مهرداد جلوخانی صدابردار، کامبیز دیرباز، شهرام عبدلی، نیلوفر وهاب‌زادگان و کاوه ابراهیم بازیگران این فیلم سینمایی حضور داشتند.

در ابتدای این نشست، مسعود اطیابی ضمن تشکر از اهالی رسانه و منتقدان برای صبوری در تماشای این فیلم بیان کرد: بیشتر افراد از نمایش راضی بوده اند و تنها ده بیست نفری ازجمعیت بلند شدند و افراد دیگر را هم با خود به بیرون سالن کشاندند. خواهشم این است که در اینجا دوستان خود را سانسور نکنند.

وی ادامه داد: این فیلم قطعا کامل نیست و امکان کامل بودن هم نیست. اصل هنر دست خداست و من ادعای کامل بودن ندارم. مباحثی در این فیلم وجود دارد که ممکن است افرادی آن را قبول نداشته باشند. این داستان را من از نزدیک دیده‌ام و تلاش کردم نزدیک‌ترین روایت را کنم .

هادی انباردار نیز گفت: استرس عجیبی داشتم اما الان پس از نمایش فیلم شور و شعف دارم. درسانس ساعت شش برج میلاد کمتر سالنی به پر بودن سالن ما بوده است. کسانی که تا انتها فیلم را دیدند، در واقع خستگی را از تن ما به در آوردند.

بهمن اردلان نیز طی صحبت‌هایی کوتاه بیان کرد: افتخار این را داشتم که در کنار عوامل این فیلم همکاری کنم. امیدوارم مخاطبان از فیلم خوششان آمده باشد و صدابردای نیز برایشان مقبول باشد.

مهرداد جلوخانی به عنوان صدابردار این فیلم گفت: سه ماه صدابرداری این فیلم زمان برد چرا که آقای اطیابی نکات زیادی داشت. در کل به نظرم فیلم شریفی است و خوشحالم این فیلم را کار کردم.

شهرام عبدلی نیز ضمن ابراز خوشحالی از نقش آفرینی در فیلم «ماه گرفتگی» بیان کرد: خوشحالم در این فیلم بازی کردم و برایم مایه افتحار است.

نیلوفر وهاب‌زادگان هم گفت: خوشحالم چون اولین تجربه تصویری‌ام بوده است. از اینکه آقای اطیابی و آقای انباردار به من اعتماد کردند،ممنونم  و امیدوارم توانسته باشم گوشه‌ای از خواسته‌هایشان را برآورده باشم.

کاوه ابراهیم نیز در ادامه به طور خلاصه گفت: بازی در این فیلم اولین تجربه کاری من در سینما بوده است.

در بخش دیگری از این نشست انباردار با اشاره به تجربه تهیه‌کنندگی در فیلم‌های ژانر جنگی گفت: تجربه کار در ژانر سیاسی را نداشتم و فکر می‌کردم کارهای جنگی سخت‌تر است. یک سال طول کشید تا به شروع فیلمبرداری رسیدیم و  چند بار کست را عوض کردیم، چرا که افرادی بودند که زود قصاوت می‌کردند و بستری را فراهم  می‌کردند که امکان همکاری با دوستان پیش نمی‌آمد.

وی افزود: با وجود اینکه در حین کار استرس و شرایط سختی داشتیم، همدل شدیم تا این فیلم را ساختیم. در حین فیلمبرداری دوستان مورد هجمه مطبوعات قرار می‌گرفتند و حتی مجبور شدند اینستاگرام‌شان را ببندند.

این تهیه‌کننده در پاسخ به به پرسشی مبنی بر اینکه چرا تصویر میرحسین موسوی را به راحتی در فیلم‌تان نشان دادید،گفت: هیچ نهادی هیچ گاه  به ما چیزی را تحمیل نکرد. سر سکانسی که پوستر موسوی بود، فیلم را دو روز تعطیل کردیم چون اطیابی می‌گفت پوستر باید بزرگتر باشد و ما هم پایش ایستادیم و تبعیت کردیم.

وی ادامه داد: سید (اطیابی) زیر بار هیچ چیز نرفت. در این مسیر هیچ مجموعه‌ای به ما فشار نیاورد. فیلم  سفارشی نیست اما حامی مالی داشتیم و حمایت شدیم و انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس هیچ وقت نخواست چیزی را کم یا زیاد کنیم.

اطیابی نیز در پاسخ به انتقادی مبنی بر اینکه فضای روایت شده از زندان اوین واقعی نیست، توضیح داد: اتفاقا زندان اوین را سردتر و تلخ تر از آنچه که هست نشان دادم و نخواستم شعار بدهم. فضای بازجویی اوین واقعی گرم‌تر و شیک‌تر از آنچه که نشان دادیم، بود. دلیلم از این کار این بود که آنقدر در فیلم‌های قبلی زندان‌ها بد نشان داده شده بود، که من هم مجبور بودم تبعیت کنم. در کل فضای اوین خیلی بهتراز آن است که در فیلم نشان دادیم.

وی با اشاره به نویسندگی فیلمنامه که توسط آذرپندار نوشته شده است، ادامه داد: فیلمنامه‌نویس مهدی آذرپندار است که نمی دانم چرا اینجا نیست. نسخه او کامل به دست من رسید و فیلمنامه را خواندم و متوجه شدم دقیق و هوشمندانه است و کمتر نیاز به بازبینی دارد. راستش از این مقطع زمانی و تاریخی، فیلم‌هایی ساخته شده که طیف‌های مختلف خوششان نیامده است. پرداخت فیلمنامه را خودم انجام دادم و اگر نقصی به فیلمنامه وارد است، تقصیر من است.

کارگردان «ماه گرفتگی» در بخشی دیگر گفت: معتقدم در درگیری‌های سال ٨٨ ، حقیقت پنهان شد. در بین مردم شکاف ایجاد شد و حقیقت مشخص نشد. رجالی که می‌توانستند به حرف رهبری گوش دهند، این کار را نکردند. من در فیلمم همین حرف را زده‌ام که اگر موسوی صبر می‌کرد، چهار سال بعد رئیس جمهور می‌شد.

اطیابی درباره انتخاب بازیگران برای این فیلم توضیح داد: هیچ بازیگری بازی در این فیلم را از ابتدا رد نکرد جز دو نفر. الباقی قبول کردند و بعد با تلفن و پیام از طرف دیگران منصرف شدند. دیرباز اولین گزینه ما بود و چون اما از ابتدا سر کار بود، ما به سراغ دیگران رفتیم

انباردار نیز در تائید صحبت‌های او گفت: کستینگ در شرایط خاصی بود و از ابتدا لیستی داشتیم. دیرباز در لیست اولیه بود و بعد از اینکه به  نتیجه با فرد خاصی نرسیدیم  مجددا به سراغ دیرباز رفتیم.

دیرباز در واکنش به به اینکه چطور بازی در چنین نقشی را قبول کردی، پاسخ داد: صادقانه می‌گویم از ابتدا نگرانی‌هایی وجود داشت. این را هم بگویم که حق طبیعی کارگردان و تهیه کننده است که لیست بلند بالایی از بازیگران داشته باشند، همانطور که حق من هم هست که در هر فیلمی که بخواهم بازی کنم. اگر علیرام نورایی در این نقش به جای من بازی می کرد، من خوشحال می شدم.

وی ادامه داد: اعتقاد دارم بشین، بفرما و بتمرگ با هم متفاوت است! اگر پیشنهاد از طرف هرکس دیگری غیر ازاطیابی بود، حتما بیشتر تحقیق می‌کردم. به دلیل تجربه بازی در یک فیلم دیگرش، می دانستم که انسان متعادلی است و او از لفظ بفرما در فیلم هایش استفاده می کند. اصلا از بازی در فیلم «ماه گرفتگی» پشیمان نیستم.

انباردار در پاسخ به اینکه آیا به فروش این فیلم هم فکر کرده‌اید، گفت: هرکسی هر اثری را که می‌سازد، مطمئنا به مخاطبش هم فکر می‌کند. خواستیم فضای آن سال‌ها را عادلانه روایت و مخاطب خودش را پیدا کنیم. فصل نمایش «ماه گرفتگی»  باید تا قبل از انتخابات باشد چون پس از آن ممکن است فضا تغییر کند.

وی ادامه داد: می‌خواستند ما را  قانع کنند که این فیلم ساخته نشود اما گفتم این فیلم که به هر حال ساخته می‌شود، پس بهتر است اطیابی کارگردان آن باشد تا شریف به این موضوع پرداخته شود و به سمت خاصی غش نکند.

اطیابی نیز در پایان تاکید کرد: خوشحالم که دو طیف نگاه، از فیلمم راضی نیستند. شاید این وسط خدا از ما راضی باشد.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 43535 و در روز جمعه ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۰:۵۸:۴۰
2024 copyright.