نشست رسانه‌ای جشنواره هنر زنده است برگزار شد/ جایی برای دیده شدن آن‌ها که دیده نشده‌اند

نشست رسانه‌ای دست اندرکاران برگزاری جشنواره آنلاین «هنر زنده است» روز سه شنبه بیست و سوم دی ماه در پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب تهران برگزار شد.

به گزارش سینماسینما، نشست خبری دست‌اندرکاران شورای برگزاری جشنواره آنلاین «هنر زنده است» روز سه شنبه بیست و سوم دی ماه با حضور بهروز غریب پور رئیس شورای سیاستگذاری و دبیر بخش تئاتر، کمال تبریزی دبیر بخش فیلم، فردین خلعتبری دبیر بخش موسیقی، سیف الله صمدیان به نمایندگی از محمود کلاری (دبیر دیجیتال آرت)، مازیار رضاخانی مدیر جشنواره رضا کیانیان عضو شورای سیاستگذاری، بابک بادکوبه مدیر تبلیغات و اسپانسرینگ و فراز بابایی در پردیس تئاتر و موسیقی باغ کتاب تهران برگزار شد.

بهروز غریب‌پور رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره آنلاین «هنر زنده است» در ابتدای این نشست خبری با اشاره به انگیزه‌های برگزاری این رویداد هنری بیان کرد: این لذت بخش است که این جشنواره به گونه‌ای منعکس شده که شما اهالی رسانه از آن در این نشست خبری استقبال کرده‌اید. البته ما دیروز خدمت آقای وزیر و دیگران مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بودیم و نکته مهمی که برای وزیر و معاونانش وجود داشت بخش خصوصی بدون تکیه بر احکام انتصابی و وزارتخانه‌ای، پیش گام یک حرکت باشد، تلاش کرده در دوران سخت کرونایی آستین‌ها را بالا زده و شرایطی را ایجاد کند که فضای هنری به آن احتیاج دارد. در چنین شرایطی می‌بایست تجربه‌های جدیدی را آغاز می‌کردیم بنابراین از اسفند ماه سال گذشته به همت مازیار رضاخانی به من پیشنهاد شد تا این جشنواره را برگزار کنیم.

وی با قدردانی از مدیریت پردیس موسیقی و کتاب «باغ کتاب» افزود: قطعاً در برگزاری این رویداد حمایت‌های معنوی وزارت ارشاد را داریم و دوستان در صدور مجوز به ما کمک می‌کنند. این جشنواره به نوعی از اولین رویدادهای آنلاین دنیاست که امیدوارم انعکاس خوبی در تمامی جهان داشته باشد. جالب است بدانید که اولین شرکت کننده ما یک دختر نوجوان سیستان و بلوچستانی بود که از یکی از دورترین مناطق کشور تلاش کرد در رویداد حضور داشته باشد و این برای ما جالب توجه است که توانسته‌ایم این فضا را فراهم کنیم.

بیش از ۹۰ درصد داوری‌ها مجازی خواهد بود

دبیر بخش تئاتر جشنواره هنر زنده است درباره نحوه داوری آثار شرکت کننده گفت: بیش از ۹۰ درصد ابزار داوری ما به صورت مجازی خواهد بود و شاید این حرکت هم بدعتی خواهد بود که در میان لشگرکشی های ستادی جشنواره‌های مختلف، در نوع خود جالب توجه است. پس طبیعتاً در خود جشنواره هم همین رویه وجود خواهد داشت. البته که شاید خیلی‌ها فراموش کرده باشند که ما قبل از این ماجرای آنلاین، تله تئاتر داشتیم که بسیار هم مورد استقبال مخاطبان قرار می‌گرفت. به هر ترتیب تئاتر هر اندازه که به اندیشه کمک کرده اکنون به عنوان یک کمک گیرنده عمل می‌کند. شاید ما به نوعی احیا کننده گونه‌ای از تئاتر در فضای مجازی هستیم که ۱۱ گونه تئاتری را در بخش‌های مختلف عرضه می‌کند. ما آغازگر حرکتی هستیم که به تئاتری‌ها بگوییم صحنه را این بار همه کره زمین ببینند که نباید راه‌های ارتباط با مخاطب را از این راه فراموش کرد.

بهروز غریب پور در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به دورنمایی رویداد هنر زنده است، تصریح کرد: ما مشغول تمرین برای ایجاد یک فضای وسیع‌تر برای برگزاری یک رویداد نوین هستیم که روز به روز سعی می‌کنیم این پلتفرم را تصحیح کنیم. قطعاً جشنواره هنر زنده است به همین شیوه آنلاین برگزار می‌شود. بنابراین هیچ موازی کاری در برابر جشنواره‌های دیگر نخواهد بود.

آمدیم بگوییم «توقیف» راهکار نیست

رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره هنر زنده است با اشاره به نحوه نمایش فیلم‌های بخش سینمایی رویداد برای ۱۱۰ نفر از منتقدان و اهالی رسانه که سازوکار اجرای تماشای آنها در روزهای آینده اعلام می‌شود، گفت: ما اصلاً در تقابل با قوانین موجود کشور ایستادگی نمی‌کنیم. فقط آمده‌ایم بگوییم که این شیوه اعمال قدرت غلط است. این همان حرفی است که ما تلاش می‌کنیم که در این رویداد به اثبات برسانیم. چرا که وقتی درها بسته می‌شود همین عامل موجب مشهور شدن یک اثر هنری می‌شود که قبلاً توقیف شده‌اند. بنابراین ما آمده‌ایم که به دوستان بگوییم شیوه اعمال شده در این سال‌ها غلط بوده که می‌توان جور دیگری به آن نگاه کرد. در این زمینه هم تلاش‌هایی در حال انجام است که امیدوارم به نتیجه مطلوب برسد.

کمال تبریزی دبیر بخش فیلم جشنواره آنلاین هنر زنده است نیز در این نشست گفت: همه ما کاری را انجام می‌دهیم که فکر می‌کنم اشکال متفاوتی داشته باشد و شما بدانید اتفاقاتی که می‌افتد رویدادهای مؤثری در عرصه سینماست. شرایطی که متمرکز بر حضور جوان‌هاست و امیدوارم شرایطی فراهم شود که جوانان هنرمندی که نمی‌توانستند در جشنواره‌های دیگر شرکت کنند امکان حضور در یک رویداد مهم را داشته باشند. البته این به معنای حضور نداشتن بزرگترها و هنرمندان نامی عرصه سینما نیست. آنچه برای ما در برگزاری جشنواره مهم است برگزاری جلسات نقد و بررسی و اکران نمایش فیلم‌هایی است که تاکنون به هر دلیلی اکران عمومی نشده‌اند و این اتفاق خیلی خوبی است. به هر حال عدم اکران بسیاری از فیلم‌هایی که تاکنون به نمایش درآمده برآمده از یک سوءتفاهم بوده که این جشنواره امکان اکران آن‌ها را فراهم کرده است.

اکران محدود فیلم‌های توقیفی برای ۱۱۰ نفر

وی درباره نحوه اکران آنلاین و حضوری فیلم‌های شرکت‌کننده در جشنواره بیان کرد: موضوع نحوه نمایش آنلاین فیلم‌ها یکی از بزرگترین معضلات و مشکلاتی است که با آن در تمام دنیا روبه‌رو هستیم اما ما برای اینکه کمترین مشکلی در جهت اکران آنلاین فیلم‌ها در بخش حقوقی داشته باشیم نهایت تلاش خود را انجام داده‌ایم که آسیبی به صاحبان آثار سینمایی در همه بخش‌ها وارد نشود. البته بخشی از فیلم‌ها نیز به صورت فیزیکی و حضوری برای اهالی رسانه و تعدادی از منتقدان به نمایش در می‌آید که برای اجرای فیزیکی این بخش ناگزیر بودیم چرا که چاره‌ای غیر از این نداشتیم.

تبریزی در پاسخ به پرسشی مبنی بر نمایش فیلم‌های به نمایش درنیامده آثار سینمایی سال‌های گذشته گفت: پیش از این یک پروانه‌ای صادر می‌شد که به آن پروانه فرهنگی هنری می‌گفتند. پروانه‌ای که امکان اکران عمومی نداشت اما برای صورت بسیار محدود مجوز می‌گرفت که جوری شبیه اکران هنر و تجربه فعلی بود. ما برای اجازه اکران این فیلم‌ها در جشنواره هنر زنده است ابتدا با صاحبان آثار به توافق می‌رسیم بعد از اعلام موافقت ما برای این فیلم‌ها پروانه نمایش موقت در طول برگزاری جشنواره می‌گیریم. قطعاً در بخش نمایش فیلم‌های توقیفی در پلتفرم‌ها محدودیت داریم. اما اکران این فیلم‌ها به صورت فیزیکی فقط برای ۱۱۰ نفر خواهد بود.

جایی برای دیده شدن آن‌ها که دیده نشده‌اند

رضا کیانیان عضو شورای سیاستگذاری جشنواره هنر زنده است هم در این جلسه خبری توضیح داد: جشنواره‌ای که در آن قرار داریم برای من دربرگیرنده انگیزه‌هایی بود. اینکه به کسانی اجازه ورود را داده که هیچ وقت اجازه شرکت در رویدادی را نداشته و نتوانستند دیده شوند. از این طیف عظیم داوطلب شرکت برای حضور در جشنواره بحث مهم دیجیتال آرت است که در این سال‌ها واقعاً جایی برای عرضه نداشتند. اینها دلایلی بود که برای من انگیزه حضور داد. یعنی جایی برای دیده شدن افرادی که تاکنون دیده نشده‌اند.

فردین خلعتبری آهنگساز و دبیر بخش موسیقی جشنواره نیز در این نشست گفت: امیدواریم این جمعی که امروز کنار هم نشسته‌ایم با یکدیگر فاصله نداشته باشیم. چرا که قطعاً اگر مطبوعات نباشند این جشنواره مسیر درستی نمی‌رود. ما متأسفانه منتقد موسیقی بسیار کم داریم امیدوارم اهالی رسانه به ویژه در بخش موسیقی با نقد خودشان همراه ما باشند. این جشنواره فرصتی است که جوانان پراستعداد به صورت هدف مند به دنبال کشف استعدادهای خود باشند. جشنواره هنر زنده است رویدادی است که معتقد به موسیقی غیرمجاز نیست. ما بر این باوریم تا به سمتی برویم که همه نوع موسیقی فرصتی برای عرض اندام داشته باشند. از سوی دیگر عرصه موسیقی حرفه‌ای در کشور ما رقابتی ندارد کما اینکه در حوزه تئاتر و سینما آدم‌های حرفه‌ای وارد رقابت شده و در کنار یکدیگر به ارزیابی کارهای خودشان می‌پردازند. این شرایط در موسیقی نبوده و روحیه‌ای رقابتی در این عرصه نمایان نمی‌شوند. به همین منظور برای اینکه از موزیسین‌های حرفه‌ای جوان محروم نباشیم یک بخش غیر رقابتی هم داریم که ظرف جشنواره بزرگ‌تر دیده شود.

وی افزود: تمام تلاش ما این بوده که جشنواره هنر زنده است نوآوری داشته باشد و به صورت موازی با سایر رویدادها موسیقایی حرکت نکند آنچه برای ما مهم بود اجرای یک رویداد مؤثر در حوزه موسیقی است. چرا که اکنون جشنواره‌ها و رویدادهایی در حوزه موسیقی وجود دارد که به بهترین شکل ممکن و گسترده برگزار می‌شود، بنابراین برای ما حضور در یک عرصه متفاوت اجرایی بوده است.

دیجیتال آرت، هنر هشتم دنیا است

سیف الله صمدیان از اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره و نماینده محمود کلاری در بخش دیجیتال آرت هم در این نشست خبری بیان کرد: چه بخواهیم و چه نخواهیم دیجیتال آرت هنر هشتم دنیاست و من امروز بسیار خوشحالم که جشنواره هنر زنده است کاری کرد همه هنرها در کنار دیجیتال آرت قرار بگیرند. به هر حال این رویداد برنامه‌ای است که نمی‌توان آن را به یک دوره خلاصه کرد. پس شما باید همراه با این رویداد باشید و کاری کنید که این اتفاق کم نظیر در دنیا با محوریت کشور ایران پیش روی مخاطبان قرار گیرد.

محمود کلاری دبیر بخش دیجیتال آرت جشنواره هنر زنده است نیز که به صورت مجازی در این نشست حضور داشت، خطاب به اهالی رسانه گفت: خیلی عذرخواهی می‌کنم که از طریق فضای مجازی کنار شما هستم. من امیدوار شر این بیماری نیز کنده شود و زمینه برای ارتباط ما با هم بیشتر شود. البته ماجرایی که زمینه شکل دهی این جشنواره شد همین بیماری مهلک بود. این رویداد تلاشی برای ایجاد یک فضای هنری برای عرضه آثار هنری در عرصه آنلاین است. من هم خیلی خوشحالم که در خدمت تیم برگزاری رویداد به ویژه بهروز غریب پور هستم. امیدوارم همه ما در کنار هم بتوانیم جشنواره کم نقص تری را برگزار کنیم. قطعاً با مشکلاتی روبه‌رو می‌شویم اما می‌دانم این دوره، دوره شناسایی مشکلات است و به تدریج در دوره‌های بعد نیز خود را اصلاح می‌کند.

مازیار میرزاخانی مدیر جشنواره هنر زنده است هم در بخش دیگری از این نشست خبری با قدردانی از اصحاب رسانه برای حضور در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از روند برگزاری رویداد گفت: برنامه‌ریزی ما در بخش سینمایی به گونه‌ای است که اهالی رسانه و منتقدان محترم نیز برای آثار به نمایش درآمده در جشنواره جوایز برگزیده‌ای را اهدا می‌کنند. از سوی دیگر ما برای اولین تلاش کردیم که این دبیرخانه جشنواره باشد که در ابتدا به هنرمندان به صورت مستقیم تماس گرفته و از حضورش برای رویداد دعوت کند. این به اعتقاد ما مشخصه اصلی زنده ماندن هنر است که در نوع خودش کم نظیر بوده و امیدوارم تأثیر خود را نیز بگذارد.

وی درباره بخش نمایش فیلم‌های به نمایش درآمده بخش سینمایی رویداد «هنر زنده است»، خبر داد: این بخش در واقع اکران «فیلم‌های توقیفی» است که تاکنون عبدالرضا کاهانی و علی زمانی عصمتی برای اکران فیلم‌هایشان اعلام آمادگی کردند.

منبع: مهر

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 148466 و در روز سه شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۰۰:۱۷
2024 copyright.