نظر وزیر ارشاد درباره برگشت بهرام بیضایی به ایران

جنتیعلی جنتی وزیر ارشاد در بخش هایی از مصاحبه اش با روزنامه شرق درباره ادامه فعالیت های بهرام بیضایی در ایران و فوت کیارستمی حرف های جالبی زده اند که بخشی از آن را می خوانید:

منکر زحمات در بخش سلامت نیستیم. اما الان جامعه سینمایی ما عزادار است، چون یکی از اسطوره‌های خود را از دست داده‌ است. مطمئن هستیم صد سال دیگر عباس کیارستمی مثل حافظ و سعدی و… قدر دیده خواهد شد. اما سؤالات اساسی درباره علت مرگ ایشان بی‌پاسخ مانده است. خیلی‌ها اعتقاد دارند این اتفاق به دلیل قصور پزشکی رخ داده است. واقعا نباید توصیه‌ای می‌شد که در این زمینه بیشتر رسیدگی شود؟

در این زمینه صحبت زیادی دارم که گفتنی نیست. دولت در این زمینه نهایت همکاری را انجام داده است. بعضی از دوستان در این زمینه کم‌لطفی می‌کنند. من که تخصص پزشکی ندارم تا اظهارنظر کنم اما نظام پزشکی و وزارت بهداشت و درمان درحال‌حاضر کمیته ویژه‌ای را برای بررسی تشکیل داده‌اند و نتایج آن را اعلام خواهند کرد، تا مشخص شود در این زمینه قصوری بوده یا نه. باید تأکید کنم در ابتدای کار، انتخاب بیمارستان و پزشک از سوی خانواده ایشان صورت گرفته و دولت دخالتی نداشته است. از زمانی که وزیر محترم بهداشت و درمان متوجه شدند وضعیت ایشان مناسب نیست، شخصا در بیمارستان حضور پیدا کرده و پزشکان متخصص را احضار کردند و وضعیت ایشان رو به بهبودی رفته بود. شاید اگر ادامه معالجات در ایران ادامه پیدا می‌کرد، شاهد وضعیت دیگری بودیم.

اما این موضوع خیلی دارد ادامه‌دار می‌شود. به نظر شما این مسئله عمدی نیست؟

همان‌گونه که گفتم، باید منتظر ماند تا مرجع قانونی، نظر قطعی خود را دراین‌باره بیان کند.

شما و معاون‌تان که به بزرگان فرهنگی و هنری کشورمان با نظر احترام می‌نگرید، به نظرتان، بعد از مرگ تأسف‌برانگیز آقای کیارستمی، مایل نیستید فرصتی فراهم شود تا بهرام بیضایی به ایران برگردند و فیلم بسازند؟ آیا بهتر نیست قدر هنرمندان‌مان را در زمانی که زنده هستند، بدانیم تا وقتی که دیگر نیستند، حسرت‌شان را نخوریم؟

تاجایی‌که بتوانیم باید در این زمینه با مراجع ذی‌ربط مذاکره کنیم. نمی‌دانم آقای بیضایی اصولا می‌تواند در این سن کاری انجام دهد یا نه.

البته که می‌توانند. حتی آقای کیارستمی همه هم‌وغم‌شان این بود که بعد از ترخیص از بیمارستان، فیلم‌شان را بسازند.

آقای بیضایی نمایش‌نامه‌ای نوشته بود که آقای رحمانیان آن را کارگردانی کرد. آقای بیضایی بیشتر در حال نوشتن نمایش‌نامه و کارگردانی بود و از وضعیت جسمی ایشان اطلاعی ندارم.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 23113 و در روز شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۹:۵۷
2024 copyright.