نقد روزنامه ال موندو اسپانیا بر فیلم تازه فرهادی: چگونه یک ایرانی میتواند اسپانیایی ترین فیلم سال را بسازد؟

 

 

روزنامه ال موندو اسپانیا در نقدی بر «همه می دانند» فیلم تازه اصغر فرهادی این پرسش را طرح کرده که چگونه یک ایرانی میتواند اسپانیایی ترین فیلم سال را بسازد؟
به گزارش سینماسینما ،ایرنه کرسپو در ویژه نامه سینمایی ال موندو تطابق کامل «همه می دانند» با اصالت فرهنگی و اجتماعی اسپانیا را تحسین میکندو می افزاید این فیلم از بسیاری فیلمهایی که در این کشور ساخته میشوند، اسپانیایی تراست.
کرسپو برای یافتن پاسخ پرسش خود به گفته ها و نظرات بازیگران «همه می دانند» که به نظر او ، برجسته ترین های دنیای اسپانیایی زبان هستند، روی آورده است.
ال موندو می نویسد که هسته اصلی داستان این فیلم از حدود ۱۵ سال پیش در سفری که فرهادی به جنوب اسپانیا داشته در ذهن او نقش بسته است و چند سال پیش ایده خود را با پنه لوپه کروز و خاویر باردم طرح میکند که استقبال این دو بازیگر را به همراه میآورد.
روزنامه اسپانیایی به نقل ازخاویر باردم تصریح میکند: ۹۹،۹۹ درصد دیالوگهای فیلم کاملا متعلق به فرهادی است، بازیگران در مواردی کلمات یا اصطلاحاتی را پیشنهاد می کردیم و او کاملا می فهمید.
اینما کوئستا دیگر بازیگر بنام این فیلم که اهل اندلوسیا است نیز گفته : فرهای بر رعایت لهجه متعلق به مادرید و اطراف ان حساسیت داشت و گاهی برخی کلمات من که لهجه اندلوسی داشت را متوجه میشد و گوشزد میکرد.
ادوارد فرناندز از پرکارترین بازگران اسپانیایی فیلم است که ال موندو به نقل از او مینویسد: اصغر بسیار مهربان، دست و دل باز و در عین حال صریح است و آنچه را که میخواهد مستقیم بیان میکند و در هر حال “نقش بازی کردن” را تحمل نمی کند.
منتقد اسپانیایی این گفته پنه لوپه کروز مشهورترین ستاره سینمای اسپانیا را نیز برجسته کرده: سخت ترین نقشی است که تا کنون داشته ام. فرهادی بسیار مهربان و محترم و همچنین فوق العاده سخت گیر است. بیشترین توقع را از ما داشت ولی رهایمان نمیکرد و راه حل در اخیتارمان میگذاشت.
منتقد روزنامه ال موندو می افزاید: فرهادی در تمام مدت نگارش و فیلمبرداری بسیار دقت کرده تا از کلیشه های رایج منتسب به اسپانیا همانندفلامینکو ، گاوبازی و مشابه آن دوری کند. کارگردان با کمک بازیگران و تیم فنی فیلم که همه از اسپانیا بودند تاکید داشته که مشخص نباشد “سازنده فیلم یک خارجی است”.
به نوشته ایرنه کرسپو با انکه فیلم کاملا اسپانیایی و جزییات فرهنگی در پرورش داستان به کار گرفته شده درعین حال فیلمی جهانی است.
ریکاردو دارین بازیگر به نام آرژانتینی از دیگر بازیگران فیلم است که ال موندو نطرات او را آوده است. دارین میگوید: انچه بیش از همه توجه مرا جلب کرد توانایی خلق و انتقال “ظن و شک ” در جامعه یی که (کارگردان) در حال شناختن آن است . او برنامه یی فراهم کرده که در آن نشان میدهد چگونه انسان محصول شرایطی است که در آن زندگی میکند، یعنی این که چگونگی شرایط است که خود را تحمیل میکند، رویدادی شکل میگیرد و همگی با سوظن و شک به یکدیگر نگاه میکنیم.

 

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 96733 و در روز دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۰۵:۲۲
2024 copyright.