نقطه ضعف سریال‌های ماه رمضان از نگاه نویسنده «دورهمی»

نویسنده سریال «نون خ» و «دورهمی» یکی از نقاط ضعف تلویزیون در ماه رمضان را نبود سریال طنز از میان سه سریالی که انتخاب شده‌ بودند، عنوان کرد و در عین حال از انتخاب نادرست برخی سریال‌ها برای پخش در این ایام سخن گفت.

به گزارش سینماسینما، امیر وفایی درباره سریال‌های ماه رمضانی با اعتقاد بر اینکه جای سریال طنز در ماه رمضان تلویزیون خالی بود، اظهار کرد: «حداقل در یک دهه قبل و شاید بیشتر که سریال‌های رمضانی باب شده بود، هر شبکه یک سریال ماه رمضانی داشت و فکر می‌کنم همه با کار طنز می‌آمدند و همزمان چند کار طنز پخش می‌شد؛ یعنی تلویزیون در این ایام حالت جشن‌گونه داشت ولی حالا کمی تولید کارهای طنز سخت شده است و تعداد آدم‌هایی که تخصصی در کار طنز دارند، حداقل برای تلویزیون کم شده است.»

او به آثاری که توسط رضا عطاران و امثال او در تلویزیون ساخته شده است، اشاره کرد و گفت: «در ارتباط با آقای عطاران که دو، سه سریال برای ماه رمضان ساختند و خیلی هم استقبال شد، اتفاق خوبی بود اما بنا به یکسری مناسباتی ایشان و امثال ایشان در تلویزیون کار نمی‌کنند، یا از آن‌ها نمی‌خواهند که کاری بسازند. پس از آن هم سریال‌های کمدی ساخته شدند که آدم‌های آن برای کار طنز ساخته نشده بودند به همین دلیل کیفیت لازم را نداشتند و کلاً تلویزیون تصمیم گرفت که این کار را نکند. بنابراین الان مشکل تلویزیون این است که فضای کمدی در آن کم شده است؛ آدمی که هم بتواند سناریوی کمدی را خوب بنویسد و خوب اجرا کند کم است؛ بنابراین برای این مشکل باید کاری کنیم. تا آنجا که می‌دانم تلویزیون علاقمند به ساخت کار کمدی است؛ چرا که مخاطب بیشتری جذب می‌کند.»

این نویسنده با اشاره به کارگردانانی که این روزها در تلویزیون سریال‌های طنز می‌سازند، گفت: «به عنوان مثال آقای تنابنده با تلویزیون همکاری دارند به هر حال ایشان کارشان را بلدند و یا آقای سعید آقاخانی که سریال «نون.خ» را با ایشان کار کردیم و به اندازه‌ای که از کار انتظار داشتیم مورد استقبال قرار گرفت. این‌ها افرادی هستند که کارشان را بلدند اما آدم‌هایی هستند که بی‌گدار به آب زنند؛ به طوری که تا زمانی که کست خوب و فیلمنامه خوبی نداشته باشند جلو نمی‌آیند. کسانی که امتحان‌شان را پس داده‌اند را نباید به راحتی کنار گذاشت و از کنارشان رد شد، آن هم به خاطر اتفاقات کوچک. فکر می‌کنم باید از آن‌ها استفاده کرد برای اینکه نیروهای جدید به وجود بیاید؛ یعنی آدم‌هایی کنارشان گذاشته شوند که یاد بگیرند.»

او ادامه داد: «در تلویزیون و سینما آدم‌هایی که کار کرده‌اند و بلدند زیاد داریم ولی از آن‌ها استفاده نمی‌کنیم. کنارشان آدم‌هایی قرار نمی‌دهیم تا از آن‌ها یاد بگیرند. در حالی که باید موانع سر راهشان را برداریم تا بتوانند کار کنند. معمولاً این کارها انجام نمی‌شود.»

وفایی سپس با اعتقاد بر اینکه آن‌چه در رمضان دیده می‌شود، بیش از همه سریال‌هاست، گفت: «مخاطب تلویزیون در فضای بعد از افطار به دنبال سرگرمی است و سریال‌های خوب دیده می‌شوند؛ به نوعی که حتی سریال‌های ماه رمضان بیشتر از سریال‌های عید دیده می‌شوند به دلیل اینکه در ایام عید رفت و آمدهایی هست و مردم به مسافرت می‌روند و آنقدر پای تلویزیون نمی‌نشینند که سریال ببینند اما در ماه رمضان مخاطب بیشتر پای تلویزیون می‌نشیند این است که باید به سریال‌ها، مناسبتی نگاه کرد. شاید بعضی از سریال‌ها که شما الان می‌بینید ماه رمضان تولید نشده‌اند در حالی که تولید طولانی داشته‌اند و برای ساخت آن‌ها بسیار زحمت کشیده شده است اما در زمان نامناسبی پخش می‌شوند. شاید سریال به خاطر پخش نامناسب آسیب ببیند چرا که مخاطب در این ایام به دنبال فضای دیگری است.»

نویسنده «دورهمی» سپس با بیان اینکه خوب است آثاری که در ایام رمضان پخش می‌شوند، ویژه مناسبت رمضان ساخته شوند، گفت: «در این صورت آثاری که ساخته می‌شوند بازخورد بهتری خواهند داشت. هم می‌توانند جنبه معنوی داشته باشند و هم کمدی؛ مثل کاری که رامبد جوان سال‌ها پیش برای ماه رمضان ساخت (سریال «گمگشته» که آتیلا پسیانی در دو نقش آن را بازی کرد). آن موقع پایه‌ای گذاشته شد که حداقل یک کار بتواند طنز باشد؛ البته این‌گونه نیست که تلویزیون نخواهد کار خوب بسازد، حتی خیلی مطرح می‌کنند که اگر طرح طنز و کمدی برای رمضان دارید، بیاورید. ما می‌خواهیم برای رمضان کار کمدی داشته باشیم اما کمی این ماجرا باید مدیریت شود و همچنین زمان مناسب باید کارها ساخته شوند. دو، سه ماه مانده به رمضان زمان مناسب برای ساخت یک سریال نیست. اگر هم این اتفاق بیفتد یک کار ضربتی و آبکی خواهد بود ولی اگر از چندین ماه جلوتر برنامه‌ریزی داشته باشند اتفاق خوبی خواهد افتاد.»

وفایی درباره سریال‌های رمضانی تلویزیون اظهار کرد: «ترجیح می‌دهم درباره آن‌ها صحبت نکنم؛ چرا که ساخت این کارها زحمات زیادی داشته است. از برخی کارها استقبال نشد در حالی که زحمات زیادی برای آن‌ها کشیده شده است. شاید انتقادهایی داشته باشم اما چون از نزدیک زحمات سازندگان را ندیده‌ام ترجیح می‌دهم چیزی نگویم.»

او یکی از نقاط ضعف تلویزیون در ماه رمضان را نبود سریال طنز عنوان کرد و گفت: «اگر یک سریال طنز در این دسته‌بندی‌ها قرار می‌گرفت هم تنوع کارها بالا می‌رفت و هم چیزی که معطوف به برنامه‌ریزی است بیشتر نمود داشت. متأسفانه در هر حوزه‌ای عدم برنامه‌ریزی وجود دارد. برنامه‌ریزی مناسب نیست، به همین خاطر اتفاقی که باید بیفتد نمی‌افتد. اما من فکر می‌کنم برای نوروز سال بعد و رمضان سال بعد این برنامه‌ریزی درست اتفاق بیفتد.»

منبع: ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 113722 و در روز چهارشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۸ ساعت ۱۵:۴۹:۰۰
2024 copyright.