نمایش چهره واقعی مرد ایرانی در یک فیلم/ ملک‌مدنی از «زمانی دیگر» می‌گوید

فری ملک‌مدنی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «زمانی دیگر» بر این باور است که با وجود موضوع زنانه این اثر تلاش شده تصویری واقعی از مرد ایرانی در آن به نمایش گذاشته شود.

به گزارش سینماسینما، فیلم «زمانی دیگر» به کارگردانی ناهید حسن زاده و تهیه کنندگی فری ملک مدنی این روزها در گروه سینمایی «هنر و تجربه» در حال اکران است. فیلمی که با کمترین هزینه درمقایسه با ارقام نجومی تولید فیلم در این سالها ساخته شده است. اثری که با انگیزه در ساختاری بی ادعا و با داستانی منسجم درباره دختران کم سن و سال و زنان در گروه سنی متفاوت مطرح شده است.

ناهید حسن زاده با ساخت فیلم «زمانی دیگر» نخسین تجربه فیلم بلند خود را بعد از کارگردانی چندین فیلم کوتاه، مستند و تجربی کسب کرده و فری ملک مدنی هم به عنوان تهیه کننده پای ساخت این یک فیلم ایستاده است و به گفته خودش هرجا و در هر هنری که پای دفاع از حق ن میان باشد حضور دارد و به تبع این فیلم هم از این قاعده مستثنی نبوده است. فیلم سینمایی «زمانی دیگر» زندگی مردمانی را روایت می کند که در شرایط دشوار و ناخواسته‌ای گرفتار شده اند و در جستجوی رهایی هستند.

این فیلم سینمایی تا کنون در جشنواره های مختلفی مانند هجدهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «نیوپرت بیچ» در آمریکای شمالی، جشنواره بین‌المللی فیلم «آگاپه» سئول در کره جنوبی، جشنواره بین‌المللی فیلم مستقل «ریندنس» در کشور انگلستان، چهلمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «سائوپائولو» در کشور برزیل، جشنواره بین‌المللی فیلم «ویزبادن» در کشور ، جشنواره بین‌المللی فیلم «زنان» بروکسل در کشور بلژیک، بیست‌ و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم «پالم بیچ» در کشور آمریکا، هفته فیلم اردن، چهارمین دوره جشنواره فیلم ایرانی «کلن» در کشور آلمان، هفته فیلم کارگردانان زن ایرانی «برلین» در کشور آلمان حضور داشته است.

«زمانی دیگر» تا کنون جوایز متعددی مانند جایزه ویژه هیات داوران جشنواره بین‌المللی فیلم «آتن»، جایزه «ببر طلایی رویال بنگال» برای بهترین فیلم از بیست و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم «کلکته» در هندوستان، جایزه دستاورد ویژه هنری بهترین بازیگر مرد برای مجید پتکی بازیگر این فیلم را از شصت و پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم «مانهایم» در آلمان دریافت کرده است.

مجید پتکی، یاسمن نصرتی، شقایق کمندی، فریبا خادمی و عصمت رضاپور از بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

علی محمد قاسمی مدیر فیلمبرداری، روح‌الله جعفربیگلو مدیر صدابرداری، یوسف بهشتی طراح صحنه و لباس، مرجان علیزاده پخش بین الملل مدیر تولید و محمد عبدی‌زاده دستیار برنامه‌ریز از دیگر عوامل فیلم سینمایی «زمانی دیگر» هستند.

فری ملک مدنی تهیه کننده «زمانی دیگر» در گفت‌وگو با خبرآنلاین درباره روند تولید، چرایی تولید و دیدگاه خود نسبت به این فیلم صحبت کرده است.

به عنوان نخسین سئوال میان این همه سوژه درباره زنان چرا سراغ سوژه دختران جوان و گرفتاری آنها در شرایط خارج از عرف جامعه رفتید.

داستان ساخته شدن این فیلم قبل از فیلمنامه به دوستی سالهای دور من و ناهید حسن زاده کارگردان فیلم برمی گردد و از ابتدا در جریان نگارش فیلمنامه «زمانی دیگر» بودم و درباره فیلمنامه بسیار صحبت می کردم. مثلا یادم هست که «قدیر» که شخصیت یک پدر آسیب دیده، زندان رفته و به نوعی ویران شده در داستان است را بسیار دوست داشتم. چراکه چهره واقعی و درست از یک مرد ایرانی که در محیطی کوچک دچار بحران شده را به درستی نشان می دهد و به نظر من اساسا یکی از دلایل موفقیت این فیلم در جشنواره های بین الملل شخصیت پردازی کاراکترهای مختلف فیلم به خصوص شخصیت «قدیر» بود.


فری ملک مدنی

بنابراین فیلمنامه جذاب در ترغیب شما به ساخت این فیلم بی تاثیر نبوده است.

فیلمنامه خوب یکی از دلایل مهم بود اما واقعیت این است که از ابتدا قرار نبود من پای کار باشم، چرا که فیلم با یک تیم دیگر در آستانه تولید بود که در نهایت نشد. من در آن زمان ناهید را خیلی آماده کار دیدم و به نظرم از هر جهت پخته بود و بر کار سوار بود. خلاصه اینکه شرایط را برای یک تولید خوب فراهم دیدم و در نهایت «زمانی دیگر» ساخته شد و درادامه با حضور در جشنواره های مختلف بین الملل و موفقیت هایی که کسب کرد به این نتیجه رسیدم که انتخاب درستی داشته ام.

علاوه بر دوستی شما با خانم حسن زاده و فیلمنامه خوب، طرح مشکلات زنان و خشونت پنهان در بانوان چقدر تاثیرگذار در انتخاب شما بود.

قبل از پاسخ به این پرسش باید بگویم که بنده اساسا درانجام فعالیت های فرهنگی خود موضوع زنان دغدغه اصلی من است. چون معتقدم حق و حقوق زنان همواره نادیده گرفته شده است. به همین دلیل در هر فیلمی که به عنوان تهیه کننده حضور پیدا می کنم طرح مسائل و مشکلات زنان در اولویت است. بنابراین «زمانی دیگر» از اساس چنین دغدغه ای را داشت و باید این فیلم ساخته می شد. معتقدم با فرهنگ سازی درست در زمینه های مختلف زندگی اجتماعی می توان به نتیجه مطلوب رسید و به نظرمن تولید فیلم هایی از این دست قدم برداشتن برای بیداری مغزها از طریق فرهنگ سازی است.

فکر می کنید مخاطب اصلی این فیلم چه کسانی هستند؟

این فیلم سوژه ای زنانه دارد. اما قرار نیست فقط خانم ها به تماشا بنشینند. «زمانی دیگر» اثری است که همه افراد از مرد و زن، پیر و جوان در گروه های مختلف سنی باید آن را ببینند وبا دیدن این فیلم فراموش نکنند که باید درباره مسائل مختلف با یکدیگر حرف بزنند. طبق مطالعات و تحقیقات جامعه شناسی ریشه بسیاری از خشونت های پنهان و آشکار صحبت نکردن درباره مشکلات و مسائل مختلف است. به خصوص اینکه خشونت پنهان در جوامع کوچک بیشتر رخ می دهد چون در این جوامع به دلیل اینکه همدیگر را می شناسند فشار اجتماعی نیز بیشتر هست.

 «زمانی دیگر» پیش از اینکه در ایران دیده شود در جشنواره های بین المللی به خوبی دیده شده است. چرا؟

شاید به دلیل پیچیدگی های اکران فیلم در ایران است. درست نمی دانم. اما به هر جهت مهم نیست اول کدام جنس مخاطب فیلم را دیده اند. بلکه برای من مهم این است که این فیلم اکنون در ایران و توسط مخاطب ایرانی در حال دیده شدن است. ضمن اینکه این فیلم با بودجه ناچیزساخته شد اما با همین بودجه اندک همه عوامل صمیمانه پای کار ایستادند و از نظر من «زمانی دیگر» درنوع خودش فیلمی بی نظیر است.

منبع: خبرآنلاین

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 88441 و در روز شنبه ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۳۵:۵۰
2024 copyright.