نوش آبادی: هیات انتخابی فیلم فجر محرمانه است؟/ دلایل استعفای اعضای شورای‌عالی سینما

بیست‌ویکمین نشست از سلسله نشست‌های هفتگی سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با موضوعاتی چون دلایل استعفای اعضای شورای عالی سینما، جزئیات برگزاری جشنواره تئاتر فجر و برنامه‌های وزارت ارشاد، محرمانه بودن هیات داوران جشنواره فیلم فجر، فعالیت شبکه‌های فارسی زبان ماهواره‌ای و همکاری هنرمندان با این شبکه‌ها و … برگزار شد.

 

به گزارش سینماسینما، حسین نوش‌آبادی در ابتدای این نشست به روز پژوهش اشاره کرد و ضمن تبریک این روز به پژوهشگران کشور خاطرنشان کرد: ۲۵ آذرماه روز پژوهش نامگذاری شده است و این روز از طرف شورای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان یک کار سمبلیک معرفی شده است. در سال ۷۹ در تقویم ملی، این روز با عنوان روز پژوهش نام‌گذاری شد و سپس به عنوان هفته پژوهش توسط نهادهای ذی‌ربط پیگیری شد. هفته پژوهش با هدف ترویج فرهنگ پژوهش و توجه به ابعاد مختلف امر پژوهش و فناوری در کشور به وجود آمده است؛ ضمن اینکه شناسایی و معرفی پژوهشگران برتر به منظور فراهم کردن فضای همکاری بهتر با پژوهشگران و همچنین نهادینه کردن پژوهش در سطح جامعه از جمله اهداف هفته پژوهش است.

وی در ادامه همین سخنان به اهمیت هفته پژوهش اشاره و اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید پژوهش یکی از مسائل مهم توسعه و پیشرفت کشور است. لذا انتظاری که از پژوهشگران فرهنگ و هنر می‌رود این است که با پرداختن به موضوعات مهم فرهنگ و هنر به اعتلای فرهنگ اصیل ایرانی-اسلامی توجه کنند؛ چرا که ضرورت پژوهش در حوزه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بر هیچ کس پوشیده نیست.

نوش‌آبادی در بخشی دیگر از اظهارات خود به اقتصاد مقاومتی و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: با توجه به ابلاغ سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی از طرف رهبر معظم انقلاب اسلامی و همچنین دستور ویژه رئیس جمهور کشورمان و تکلیف وزارت ارشاد به طور کلی ما چند وظیفه را عهده‌دار هستیم. گفتمان‌سازی و فرهنگ‌سازی اقتصاد مقاومتی یکی از وظایف وزارت ارشاد در تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است. همچنین مهمترین برنامه‌هایی که در حوزه وزارت ارشاد در راستای اهداف و سیاست‌های برنامه‌های اقتصاد مقاومتی تعیین شده است شفاف‌سازی و سالم‌سازی در تحقق سیاست‌های کلی اقتصادی است که تعیین شده است.

او با برشمردن سه بند از بندهای اقتصاد مقاومتی، به وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این حوزه اشاره کرد و گفت:‌ ۱- تبیین ابعاد اقتصاد مقاومتی و گفتمان‌سازی به‌ویژه در محیط‌های علمی، آموزشی و رسانه‌ای کشور ۲- تقویت فرهنگ جهادی به ارزش افزوده، تولید ثروت، بهره‌وری و کارآفرینی، حمایت از تولید آثار رسانه‌ای با هدف مقابله با رانت‌جویی و فساد، حمایت از پژوهش‌های مرتبط با اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید فیلم‌های مستند در زمینه ترویج فرهنگ، حمایت از تولید فیلم‌های کوتاه توسط انجمن سینمای جوان، حمایت از معرفی و ترویج نشان اقتصاد مقاومتی، حمایت از آثار فرهنگی فاخر، بهره‌گیری از ظرفیت‌های شبکه‌های اجتماعی و فضاهای مجازی در تولید و نشر محتوا در زمینه اقتصاد مقاومتی، حمایت از جشنواره برگزاری اقتصاد مقاومتی، ساخت سمفونی مشترک با کشورهای خارجی، ایجاد سامانه نرم‌افزار به منظور هم افزایی فعالیت‌های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران، بهره‌گیری از ظرفیت استان‌های کشور و شناسایی نخبگان و اعزام آنان به خارج از کشور به منظور تقویت کشور از جمله اهدافی است که وزارت ارشاد در برنامه‌های خود در حوزه اقتصاد مقاومتی دارد.

چند خبر در حوزه فرهنگ و هنر

سخنگوی وزارت ارشاد در بیست و یکمین نشست از نشست‌های هفتگی‌اش در بخشی دیگر از سخنانش چندین خبر از حوزه فرهنگ و هنر کشور به خبرنگاران ارائه داد.

او در همین زمینه توضیح داد: کنگره ملی شعر عفاف و حجاب به منظور ترویج فرهنگ پوشش اسلامی از طرف کارگروه مد و لباس وزارت ارشاد به زودی برگزار می‌شود. این کنگره در قالب‌های شعری متعدد و متنوع همچون شعر کلاسیک، نو، ترانه، کودک و نوجوان و شعر کوتاه برگزار می‌شود و در نهایت برگزیدگان این کنگره ملی در ۱۷ دی‌ ماه سال جاری طی مراسمی معرفی خواهند شد. جشنواره پوشاک اقوام ایرانی از دیگر جشنواره‌هایی است که با مشارکت فرهنگستان هنر، سازمان فنی و حرفه‌ای و معاونت هنری از هفتم دی‌ ماه امسال با هدف معرفی پوشش اقوام ایرانی و مد و لباس برگزار می‌شود. دهمین دوره مسابقات جشنواره قرآنی «مدهامتان» از دیگر جشنواره‌هایی است که از ۲۴ آذرماه با پیام مراجع اعزام تقلید در اصفهان برگزار خواهد شد و تا ۲۷ آذرماه نیز ادامه دارد.

نوش‌آبادی همچنین اعلام کرد: اخیرا تفاهم‌نامه‌ای میان ستاد عالی و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برای اولین بار منعقد می‌شود که این تفاهم‌نامه به منظور همکاری مشترک و انتقال تجربیات کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد با محوریت‌ مسجد در خارج از کشور انجام خواهد گرفت.

دلایل استعفای اعضای شورای عالی سینما

نوش‌آبادی در بخش پرسش و پاسخ خبرنگاران در این نشست درباره‌ی دلایل استعفای اعضای شورای عالی سینما توضیحاتی را ارائه داد و گفت: در ساختاری که برای شورای عالی سینما تعریف شده، رییس جمهور کشور در رأس این شورا قرار دارد. علت اینکه رییس جمهور در رأس این شورا قرار دارد، اهمیت این شورا و کار ارزشمند مرتبط با آثار سینمایی است و اینکه قانون‌گذار این شورا تأکید داشته که این شورا با ترکیب مهم و ارزشمند شکل بگیرد تا در مورد مسائل سینمایی کشور نظارت کامل انجام شود؛ بنابراین این امر طبیعی است که عده‌ای به دلایلی از عضویت در شوراهای مختلف که امر جدیدی هم نیست ممکن است استعفا بدهند. بحمدالله به قدری در کشورمان نخبه و صاحب نظر وجود دارد که بتوانند جای آن‌ها را پر کنند؛ البته ما استقبال نمی‌کنیم از افرادی که به بهانه‌هایی که جدی هم نیستند، از این شوراها استعفا می‌دهند اما در عین حال نمی‌توانیم مانع استعفای آن‌ها باشیم. کسانی که واقعا دلشان برای سینمای کشور بسوزد باید مشکلات و نارسایی‌ها را تحمل کنند و تلاش کنند تا مشکلات حل شود؛ چرا که با استعفا و کناره‌گیری مشکل حل نمی‌شود. ما امیدواریم اهمیت این شورا برای همه این معنا را پیدا کند که سینما برای کشور مهم است و جایگاه هنر فیلمسازی آنقدر مهم است که رییس جمهور کشور در رأس این شورا قرار گرفته است. بر این اساس ان‌شاءالله که بتوانیم با حضور رییس‌جمهور دغدغه‌های این شورا را حل کنیم.

آخرین وضعیت بازسازی تئاتر شهر

نوش‌آبادی در ادامه درباره‌ی برگزاری جشنواره تئاتر فجر و بازسازی تئاتر شهر بیان کرد: بخش اعظم و مهم تئاتر شهر بازسازی شده و مشکلات ساختمانی مرتفع شده است و مسلما قبل از برگزاری جشنواره تئاتر فجر ما شاهد استفاده حداکثری از ظرفیت سالن‌های این مرکز خواهیم بود.

علت محرمانه بودن هیات انتخابی جشنواره فیلم فجر

سخنگوی وزارت ارشاد در ادامه‌ی همین مطلب درباره‌ی اینکه وزارت ارشاد برای هر چه با شکوه‌تر کردن جشنواره فیلم فجر امسال چه برنامه‌هایی دارد؟ پاسخ داد: تاکنون ۲۶۱ فیلم به جشنواره امسال ارسال شده است که این فیلم‌ها توسط هیات انتخاب فیلم در حال بررسی است و کارشناسان ذی ربط و افراد مرتبط با این کار، امر بررسی را شروع کرده‌اند و با توجه به حجم کمی و کیفی آثار، هیات انتخاب امسال کار سخت و دشواری را دارند. تاکنون ۷۷ فیلم در بخش سودای سیمرغ برای جشنواره ارسال شده است. همچنین ۳۱ اثر سینمایی در بخش نگاه نو یا فیلم اولی‌ها ارائه شده و ۶۸ اثر در بخش هنر و تجربه و همچنین ۸۵ فیلم مستند برای سینما حقیقت ارسال شده است. در کل امسال حضور اکثر فیلمسازان و بزرگان سینما به کیفیت و محتوای جشنواره فیلم فجر اعتبار ویژه‌ای خواهد داد. فیلم فجر امسال یک جشنواره موفق و قابل توجهی برای جامعه هنری ما خواهد بود.

نوش‌آبادی در همین زمینه در پاسخ به پرسشی درباره‌ی علت محرمانه بودن هیات انتخابی جشنواره فیلم فجر، توضیح داد: البته هیات انتخابی جشنواره امسال محرمانه نیست و هنوز اسامی اعلام نشده است. ضمن اینکه دلایلی هم وجود دارد که ممکن است به عنوان مثال اگر اسامی زودتر اعلام شود شائبه لابی‌های پشت صحنه را به وجود بیاورد تا برخی از افراد بتوانند برای راه‌یابی فیلم‌هایشان رایزنی‌هایی بکنند. اما در هر صورت اسامی مخفی نیست و کارشان شروع شده است و این مساله اصلا سری و محرمانه نیست. احتمالا در روزهای آینده اسامی هیات انتخابی جشنواره فیلم فجر اعلام خواهد شد اما هر چه به برگزاری این جشنواره نزدیک‌تر می‌شویم کارمان حساس‌تر می‌شود.

منبع: ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 7319 و در روز دوشنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۳:۴۲
2024 copyright.