نکوداشت منصور ملکی و رونمایی از آخرین کتابش «اشاره با گوشه‌ی چشم»

منصور ملکیمراسم نکوداشت زنده‌یاد منصور (حسن) ملکی، شاعر، منتقد و روزنامه‌نگار پیشکسوت، روز شانزدهم مهرماه، یک سال پس از درگذشت او و همزمان با زادروزش برگزار می‌شود. در این مراسم همچنین، از آخرین کتاب ملکی با عنوان «اشاره با گوشه‌ی چشم؛ تلمیح در غزل‌های حافظ» رونمایی خواهد شد.

به گزارش سینماسینما، منصور ملکی، در پیشگفتار «اشاره با گوشه‌ی چشم»، با اشاره به انگیزه‌های نوشتن این کتاب آورده است: «من معلمم و در همه‌ی این سال‌ها، از اینکه بسیاری از شاگردانم با اسطوره‌های مذهبی و ملی آشنا نبودند‌، گلایه‌مند بودم. همیشه گفته‌ام ای کاش در میان کتاب‌های درسی، کتابی هم می‌بود که در آن شاگردان با اسطوره‌های مذهبی و ملی‌شان آشنا می‌شدند، مثلاً در زمینه‌ی آشنایی با اسطوره‌های مذهبی در سطح دبستان و راهنمایی چه خوب بود اگر از قصه‌های قرآن نوشته‌ی زنده‌یاد مهدی آذریزدی و در سطح دبیرستان از بخش‌هایی از تفسیر قرآن کریم اثر ابوبکر عتیق سورآبادی استفاده می‌شد، و چه بهتر می‌بود که سازمان کتاب‌های درسی اقدام به تألیف کتابی می‌کرد که علاوه بر قصه‌های مذهبی، قصه‌هایی هم از شاهنامه‌ی فردوسی و کتاب‌های دیگر در آن بود تا شاگردان با اسطوره‌های ملی هم آشنا می‌شدند. این کتاب در حقیقت تلاشی است برای برآوردن آرزوی «ای کاش»‌های سال‌های معلمی، و حافظ در این میان بهانه است، و می‌بینید که موضوع هم، باز تدریس «تلمیح»، یکی از اصطلاح‌های آرایه‌های ادبی است».

مراسم نکوداشت منصور ملکی و رونمایی از کتاب «اشاره با گوشه‌ی چشم» که از سوی انتشارات راد نواندیش منتشر می‌شود، از ساعت ۱۶ تا ۲۰ روز جمعه شانزدهم مهرماه با همکاری بنیاد لاجوردی، در محل این بنیاد واقع در خیابان کریم‌خان زند، خیابان استاد نجات‌اللهی (ویلا)، خیابان سپند، شماره ۲۰ برگزار خواهد شد.

منصور (حسن) ملکی، روزنامه‌نگار، منتقد هنری، نویسنده و دبیر ادبیات، متولد ۱۳۲۱ با دبیری ادبیات در مدرسه‌های تهران کار خود را آغاز کرد و بعد‌ها در کسوت روزنامه‌نگار حوزه‌ی فرهنگ و ادب به فعالیت‌هایش ادامه داد. وی در روزنامه‌هایی چون ابرار، اخبار و آریا به عنوان دبیر سرویس فرهنگی کار کرده و نقدهای فراوانی را در حوزه‌ی فیلم، ادبیات و هنرهای تجسمی نوشته که در نشریات گوناگون منتشر شده است. ملکی همچنین در دهه‌ی هشتاد، چندسالی ریاست روابط عمومی موزه‌ی هنرهای معاصر تهران را برعهده داشت. مجموعه شعر «دو کبوتر کنار پنجره‌ی ما» در سال ۸۳، «کوتاه مثلِ آه» گزیده‌ی شعر ایران و جهان در سال ۸۵ و «تا با توام همیشه با توام» گزیده‌ای از نثرهای شاعرانه و کهن فارسی در سال ۹۲ از جمله آثار مکتوب اوست.

منصور (حسن) ملکی بیست و نهم شهریورماه ۱۳۹۴ پس از دوره‌ای بیماری در بیمارستان قلب تهران درگذشت و در قطعه‌ی نام‌آوران بهشت زهرا به خاک سپرده شد.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 28657 و در روز سه شنبه ۱۳ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۳۰:۴۰
2024 copyright.