نگاهی به تولیدات دو سال گذشته سینمای ایران که هنوز روی پرده نرفته‌اند

در دو سال گذشته بیش از ۱۵۰ اثر سینمایی در ایران تولید شدند که بسیاری از آن‌ها پشت درهای اکران ایستاده‌اند و منتظر دیدن رنگ پرده نقره‌ای هستند.

به گزارش سینماسینما، هر سال  حدود ۱۰۰ اثر سینمایی در ایران تولید می شود که برخی از آن‌ها خوش اقبال هستند و بلافاصله پس از تولید امکان به روی پرده رفتن برایشان فراهم می‌شود، اما در این بین برخی هم شاید هرگز رنگ پرده سینما را به خود نبینند و برخی هم خیلی دیر این اتفاق برایشان رخ می‌دهد.

در این بین آثاری که در جشنواره فیلم فجر حضور می‌یابند به نسبت بقیه آثار خیلی بیشتر در معرض دید قرار دارند و همه علاقه مند هستند تا بدانند آثاری که در جشنواره ملی سینمای ایران به عنوان ویترینی از سینمای ایران با هم به رقابت پرداختند سرانجامشان چه خواهد بود.

از سال ۹۴ تا سال ۹۶ یعنی طی دو سال آثار متعددی در سینما تولید شدند که از این میان در سال ۹۵ و در سی و پنجمین دوره جشنواره فیلم فجر از این میان ۴۴ اثر به عنوان چشم انداز سینمای ایران معرفی شدند. در این میان ۳۶ فیلم به روی پرده سینماها رفتند و ۸ فیلم هنوز پس از گذشت دو سال این فرصت را پیدا نکرده‌اند و پشت صف ایستاده‌اند تا این فرصت را پیدا کنند و بتوانند به نمایش درآیند.

علاوه بر این ۱۱ اثر دیگر هم در این سال تولید شدند که در جشنواره حضور نداشتند و از این تعداد ۷ فیلم هنوز این امکان نمایش برایشان فراهم نشده است. ضمن این که دو فیلم از این مجموعه توقیف هستند و امکان نمایش ندارند.

در این مجال مروری داریم بر این آثار باقی مانده تا ببینم چه زمانی و چه فرصتی برای اکران آن‌ها پیدا خواهد شد و می‌توانند به روی پرده برای مخاطبانشان به نمایش درآیند.

” چراغ‌های ناتمام”

فیلم “چراغ‌های ناتمام” به کارگردانی مصطفی سلطانی است و به تهیه کنندگی مجید اسماعیلی و مجتبی امینی ساخته شده است. در خلاصه داستان فیلم آمده است: آیا تا حالا شده فکر کنین یه چیزی دور و برتون درست نیست و ندونین اون چیه؟ بین هزار هزار نفر آدم راه برین اما تنهای تنها باشین… روزا پشت سر هم بگذرن و شما کاری از دستتون برنیاد… فکر کنین سر جاتون نیستین اما ندونین چطوری باید برسین به اون جایی که دلتون می خواد… هیچکس نباشه که با یه جمله بهتون قوت قلب بده… مجید صالحی، شقایق فراهانی، حسین مهری، الهام نامی، حسین ملکی، علیرضا استادی و داریوش ارجمند بازیگران این فیلم هستند.

” ماه گرفتگی”

فیلم “ماه گرفتگی” به کارگردانی مسعود اطیابی است که مضمونی سیاسی دارد و به اتفاقات سال ۸۸ می‌پردازد. نویسندگی آن را مهدی آذرپندار و تهیه‌کنندگی کار را هم هادی انباردار برعهده داشته است. کامبیز دیرباز، فریبا کوثری، سارا خوئینی‌ها، شهرام عبدلی، قاسم زارع، ارسلان قاسمی، نیلوفر وهاب‌زادگان، الناز حبیبی و… بازیگران این اثر را تشکیل می‌دهند.

“سوفی و دیوانه”

پنجمین فیلم سینمایی مهدی ‌کرم‌پور بعد از “پل چوبی” است. سوفی و دیوانه درامی عاشقانه است که فیلمنامه‌ آن توسط مهدی سجاده‌چی و مهدی کرم‌پور به نگارش در آمده است. این فیلم به دلیل حساسیت زیاد کرم‌پور در انتخاب بازیگرانش پیش تولید طولانی داشت و در نهایت امیر جعفری و به‌آفرید غفاریان به عنوان بازیگران اصلی این اثر انتخاب شدند و چهره‌های دیگری چون محمدرضا شریفی‌نیا، سیامک صفری، الهه حصاری و سعید امیرسلیمانی هم به گردونه اضافه شدند.

“پشت دیوار سکوت”

“پشت دیوار سکوت” جدیدترین اثر “مسعود جعفری جوزانی” به تهیه کنندگی “محمد خزاعی” و “فتح‌الله جعفری جوزانی” و محصول مؤسسه تصویر شهر است. در فیلم سینمایی “پشت دیوار سکوت” که مضمونی اجتماعی دارد؛ تعدادی از بازیگران سینمای ایران از جمله؛ سحر جعفری جوزانی، رویا تیموریان، امین تارخ، پرویز پورحسینی، فریبا متخصص، آرمان درویش، مهدی احمدی، بهزاد فراهانی، شقایق فراهانی، حسین پاکدل، سیما تیرانداز، سیامک صفری، محمد رضا شریفی نیا، سمیه نجومی، سودابه گودرزی، لی‌لی فرهادپور، احسان امانی، میلاد یزدانی، حمید متقی، یاسمین پازوکی، شکراله حسنی، فرشته گلچین، فرهاد ملوندی، فرانک کوشافر، فاطمه صالحی شهرابی، نجمیه آقا باباگلی، میلاد یزدی، علی کامیار، الهام پورشیرمردی، منا عامری، سعیده بت‌فریب و زهرا حسینی به ایفای نقش می‌پردازند؛ و تعدادی از بازیگران خردسال از جمله؛ ترنم بیدگلی، تبسم بیدگلی، آروشا علی خانی، امیر حسین حقی، ستایش موسوی، نیایش موسوی، عسل شیرعلی، ارغوان کیور، پرهام کیور در آخرین ساخته جعفری جوزانی حضور دارند. در خلاصه داستان این فیلم که به موضوع ایدز می‌پردازد آمده است: دختر جوانی به نام ستاره با همه وجود تلاش می‌کند تغییری در زندگی خود و دیگران ایجاد کند…

” شماره ۱۷ سهیلا”

“شماره ۱۷ سهیلا” به کارگردانی محمود غفاری و تهیه‌کنندگی سید امیر سیدزاده روایت کننده داستان دختری میانسال است که زمان ازدواج او به تاخیر افتاده و با توجه به مشکل ژنتیکی که دارد در تلاش است که هر چه سریعتر ازدواج کند تا بچه دار شود. در این فیلم، زهرا داوودنژاد، بابک حمیدیان، احسان امانی و مهرداد صدیقیان به ایفای نقش پرداخته‌اند. در این میان همچنان شقایق فراهانی و پریناز ایزدیار هر کدام با سه فیلم و سیامک صفری و حمیدرضا آذرنگ هر کدام به ترتیب با ۵ و ۴ فیلم جزو پرکارترین بازیگران سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر هستند.

“ترومای سرخ”

با نام قبلی “تقصیر من نیست” به کارگردانی و تهیه کنندگی اسماعیل میهن دوست بیست چهره جدید از بازیگران عرصه تئاتر را به سینمای ایران معرفی می‌کند. “ترومای سرخ” قصه‌ای عاشقانه در بستر یک سفر شهری در تهران است. طی این سفر شاهد تلاش شخصیت اصلی فیلم (پریوش نظریه) برای برقراری تعادل بین چهار بعد شخصیتی زن (معشوقه، مادر، آمازون و مادونا) هستیم. این فیلم مشابه “برخورد خیلی نزدیک” از بازیگوشی و شیطنت‌های روایی نیز برخوردار است. علاوه بر پریوش نظریه و آتش تقی پور و حضورافتخاری بازیگرانی چون مهتاب کرامتی، رضا کیانیان، ویشکا آسایش، باران کوثری، مهوش افشار پناه و… بیش از بیست چهره جدید عرصه تئاتر همچون؛ آبان حسین آبادی، آیدا سرشار، النا آهی، الهام طهموری، ایران مسعودی، تینا یونس تبار، پریسا پرهوده، حمیده فیروزی، روزبه اختری، ساناز نیکنام، سعیده فیروزی، شقایق شوریان، صائب دادو، علی میرزایی مهرجردی، فرشته محبی، ماندانا ممهد، مریم حیدری، مصطفی ایزدی، مهشید نوروزی، مهناز غلامی ذاکری، مینا محترمی، نازنین علی زاده، نیکان راست قلم، نیلوفر دهقان و یگانه رجبی اولین حضور سینمایی خود را در این فیلم تجربه کرده اند.

“خانه دیگری”

به کارگردانی بهنوش صادقی و تهیه کنندگی عباس اکبری مضمونی اجتماعی دارد و داستان زندگی مرجان را روایت می کند که می‌بایست ظرف ۱۰ روز، پولی را برای پدرش تهیه کند. او در طی این مسیر با موانعی روبرو می‌شود که زندگی زناشویی‌اش را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. گوهر خیراندیش، لیلا زارع، پژمان بازغی، ناصر هاشمی، مهنوش صادقی، علیرضا جعفری، متین ستوده، روشنک گرامی، رابعه مدنی، پیمان یونسی و امیرجمشید صادقی بازیگران اصلی این فیلم هستند.

“ایستگاه اتمسفر”

به کارگردانی مهدی جعفری و تهیه کنندگی علیرضا قاسمخان؛ در خلاصه داستان فیلم آمده: اتمسفر هوای زمین را دارد و ما هوای همدیگر را… در این فیلم محسن کیایی، رویا افشاری نسب، شاهرخ فروتنیان، ژاله صامتی، آناهیتا افشار، سوگل قلاتیان، بابک بهشاد، بانیپال شومون، مهدی حسینی نیا، رها خدایاری، میثاق جمشیدی، ماریا تهرانچی، شیرین امیری، علیرضا معیدی، پاوان افسر، پریا وزیری به ایفای نقش می‌پردازند.

جدا از این در سال ۹۶ نیز آثار بسیاری تولید شد که از میان حجم انبوه تولیدات ۲۲ فیلم امکان رقابت با هم در جشنواره فیلم فجر را پیدا کردند و از این تعداد اثر هنوز ۱۶ فیلم بیرون از صف اکران منتظر هستند تا پروانه نمایش آنها صادر شود و بتوانند امکان دیده شدن در سال ۹۷ را پیدا کنند. همچنین تعداد بسیاری از فیلم‌ها نیز در سال ۹۶ تولید شدند که جزو آثار خوب سینمای ایران هستند ولی در جشنواره حضور نداشتند و در نوبت اکران قرار دارند تا زمانی برایشان فراهم شود و بتوانند به روی پرده سینماها بروند. البته از این میان قطعا برخی از آثار باز هم این فرصت را پیدا نمی‌کنند تا در سینما دیده شوند.

“اتاق تاریک”

“اتاق تاریک” پنجمین ساخته روح‌الله حجازی پس از فیلم‌های “در میان ابرها”، “زندگی خصوصی آقا و خانم میم”، “زندگی مشترک آقای محمودی و بانو” و “مرگ ماهی” در مقام کارگردان است. ساره بیات، ساعد سهیلی، محمد امامی، امیررضا رنجبران، مروارید کاشیان، ژیلا دایی، رضا احمدی با معرفی بازیگر خردسال؛ سید علیرضا میر سالاری بازیگران “اتاق تاریک” هستند. در خلاصه داستان فیلم آمده است: فرهاد و هاله فصل جدید زندگی خود را آغاز کرده‌اند و این سرآغاز تغییرات دیگری است که آن‌ها را در مواجهه با مسائل جدیدی قرار می‌دهد.

“امپراتور جهنم”

فیلم پرحاشیه پرویز شیخ طادی در مقام کارگردان و محمد خزاعی در مقام تهیه‌کننده است که سال گذشته از دور رقابت‌ها خارج شد. سازندگان فیلم در جشنواره سی و ششم بار دیگر تقاضای حضور در جشنواره را داشتند که در نهایت هیئت انتخاب نظر مثبت خود را برای حضور این فیلم در بخش مسابقه اعلام کرد. علی نصیریان، فرخ نعمتی، علیرام نورایی، صبا کمالی، سعید راد و کوروش زارعی بازیگران “امپراتور جهنم” هستند که فیلمی درباره تروریست‌ها و داعش است.

“امیر”

به تهیه‌کنندگی سید ضیاء هاشمی و نویسندگی و کارگردانی نیما اقلیما که در ژانر اجتماعی ساخته‌شده است. در خلاصه داستان “امیر” آمده: یکی باکار، یکی با پول، یکی بازندگی، یکی هم با سیگار. همه خودشونو می‌کشن. فقط راه هاشون فرق می‌کنه. میلاد کی مرام، هادی کاظمی، مصطفی قدیری، بهدخت ولیان، روشنک سه قلعه گی، وحید منافی، مهدی عامل هاشمی و سحر دولتشاهی، بازیگر خردسال: آرتین گلچین، ترکیب بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند.

“بمب، یک عاشقانه”

پیمان معادی پس از ساخت فیلم “برف روی کاج‌ها” بیشترین فعالیتش در حوزه بازیگری بود، اما او سال گذشته علاوه بر بازی در مقام کارگردان فیلم “بمب” را روانه جشنواره کرد. داستان این فیلم باحال و هوای موشک‌باران تهران در سال ١٣۶۶ روایت می‌شود و فیلمنامه آن همچون اثر قبلی این کارگردان توسط خود معادی نوشته‌شده است. در این فیلم، پیمان معادی، لیلا حاتمی، حبیب رضایی، سیامک انصاری، سیامک صفری، بهادر مالکی‌پور، رامین پورایمان، معصومه قاسمی‌پور، صبا گرگین‌پور و شهروز آقایی‌پور ایفای نقش کرده‌اند. ارشیا عبداللهی، نیوشا جهانی و باران معادی هم به‌عنوان بازیگران کودک این فیلم سینمایی‌اند.

“تنگه ابوقریب”

بهرام توکلی نویسنده و کارگردان این فیلم است که پس از ساخت فیلم “برف سرخ” تازه‌ترین اثر او محسوب می‌شود. جواد عزتی، امیر جدیدی، حمیدرضا آذرنگ، علی سلیمانی، قربان نجفی و مهدی قربانی ازجمله بازیگرانی هستند که جلوی دوربین “تنگه ابوقریب” رفته‌اند و حمید خضوعی ابیانه نیز مدیریت فیلمبرداری کار را بر عهده دارد. در خلاصه فیلم سینمایی “تنگه ابوقریب ” چنین آمده است: در ٢١ تیرماه ١٣۶٧، حمله وسیعی سراسر جبهه جنوب را درگیر می‌کند، یکی از نقاط حساسی که دشمن قصد عبور از آن و رسیدن به شهرها و جاده‌های کلیدی ایران را دارد تنگه ابوقریب است، تنگه‌ای که نام و خاطره‌اش در میانه تاریخ رسمی روزهای پایانی جنگ گم‌شده … تنگه‌ای که محل مقاومت افراد گردان عمار بود … .

“جاده قدیم”

منیژه حکمت پس از ساخت فیلم “زندان زنان” و “سه زن” فیلم جدیدش را در سکوت خبری در تهران جلوی دوربین برد. این فیلم با موضوع زن، اجتماع، خانواده جلوی دوربین رفته است. “جاده قدیم” داستان زنی کارمند را روایت می‌کند که شب عید نوروز با مشکلاتی مواجه می‌شود. نقش اصلی این فیلم بر عهده مهتاب کرامتی است. “جاده قدیم” با نگاهی به مشکلات زنان در راستای کارهای قبلی فیلم‌ساز روایت می‌شود. در این فیلم علاوه بر مهتاب کرامتی، آتیلا پسیانی و پرویز پور حسینی نیز به ایفای نقش می‌پردازند.

“دارکوب”

به کارگردانی بهروز شعیبی و تهیه‌کنندگی سید محمود رضوی، داستانِ اجتماعیِ روابط انسانی افراد جامعه را در رودررویی با معضلات اجتماعی و اعتیاد، با نگاهی متفاوت روایت می‌کند. مهناز افشار، سارا بهرامی، جمشید هاشم‌پور، هادی حجازی فر، طوفان مهردادیان، نگار عابدی، شادی کرم‌رودی، ثریا حلی، آتیه جاوید، علیرضا کی‌منش، ندا عقیقی و امین حیایی از بازیگران این فیلم سینمایی هستند. از فیلم‌های سینمایی که بهروز شعیبی کارگردانی آن‌ها را بر عهده داشته است می‌توان به فیلم‌های: “سیانور”، “دهلیز”، “باغ آلوچه”، بالهای خوشبختی “جامانده”، “میان ماندن و رفتن” و پیش خواهد آمد اشاره کرد.

“سرو زیر آب”

به کارگردانی و نویسندگی محمدعلی باشه آهنگر تولیدشده است. در خلاصه داستان فیلم آمده: راز جهانبخش کرامت فاش می‌شود؟ این راز خواب چیستا، ماهرو، گودرز، بهرام، جهانگیر و سرگرد پوشیاس را آشفته خواهد کرد. جهانبخش برای اثبات بی گناهیش و بازگشت آرامش سفربلندی را آغاز می‌کند؛ سفری که پایانش زندگی بسیاری از آن‌ها را تغییر می‌دهد… در این فیلم بابک حمیدیان، مسعود رایگان، رضا بهبودی، مینا ساداتی، همایون ارشادی، مهتاب نصیر پور، هومن برق‌نورد، ستاره اسکندری، شهرام حقیقت دوست، فرخ نعمتی، هادی قمیشی، سیاوش چراغی پور، حسن نجاریان، حسین فلاح و امیر دلفانی نقش‌آفرینی می‌کنند.

“سوءتفاهم”

“سوءتفاهم” به کارگردانی احمدرضا معتمدی تازه‌ترین فیلم سینمایی سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که مضمونی اجتماعی دارد. مریلا زارعی، اکبر عبدی، هانیه توسلی، کامبیز دیرباز و پژمان جمشیدی ترکیب اصلی بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند.

“شعله‌ور”

فیلمی به کارگردانی حمید نعمت اله و تهیه‌کنندگی محمد شفیعی است. امین حیایی، زری خوشکام، بهمن پرورش، فرید قبادی، دارا حیایی، مژگان صابری، پانته‌آ مهدی نیا بازیگران این فیلم سینمایی هستند. فیلمنامه “شعله‌ور” به‌طور مشترک توسط هادی مقدم دوست و حمید نعمت‌الله به نگارش درآمده است و مضمونی اجتماعی دارد. این فیلم زندگی مردی را روایت می‌کند که احساس می‌کند عددی نشده است و این احساس او و همه‌ زندگی‌اش را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

“عرق سرد”

دومین ساخته سینمایی سهیل بیرقی است. یکی از نکات جالب‌توجه فیلم حضور باران کوثری در نقش یک فوتبالیست است. کوثری برای بازی در این نقش تمرینات بسیار سخت و تخصصی رشته فوتبال را پشت سر گذاشته است. باران کوثری، امیر جدیدی، لیلی رشیدی، هدی زین‌العابدین و سحر دولتشاهی بازیگران اصلی “عرق سرد” هستند.

“کار کثیف”

به کارگردانی خسرو معصومی مضمونی اجتماعی دارد و به موضوع بیکاری و مهاجرت می‌پردازد. پدرام شریفی، الهام نامی، شاهرخ فروتنیان، لوون هفتوان، رضا فیاضی، خیام وقار، مهران نائل، اکبر معززی، نیکان فهیم نیا، کامران فیوضات، مسعود فروتن، آروز ابی زاده، پیام احمدی نیا، ابراهیم عمادی، مهرداد فلاحتگر، حماسه دولتشاهی، رضا یوسفی، مهدی جمشیدی، سید مهدی میراکبری، علی محمدی، سیمون باغداساریان، حسین زمانی، وحید حبیبیان، علی بهمنش، مرجان نکویی، نیما مهتابی، ساجده مرادپور، امیر پاسبان، امیرحسین آصفی، بهادر اونلو بازیگران فیلم “کار کثیف” هستند.

“کامیون”

فیلمی به کارگردانی و نویسندگی کامبوزیا پرتوی است که پس از ساخت فیلم “پرده” در سال ۹۱ تولیدشده است. در فیلم “کامیون”، سعید آقاخانی، نیکی کریمی، تروسکا جولا، رامین راستاد، یعقوب پرسا، نسرین مرادی و … به ایفای نقش می‌پردازند.

“ماهورا”

ساخته حمیدرضا زرگرنژاد است و بازیگرانی چون ساعد سهیلی، بهاره کیان افشار، داریوش ارجمند، سعید آقاخانی، میترا حجار، علی اوسیوند، یوسف مرادیان و مالک سراج در این فیلم نقش‌آفرینی می‌کنند. در خلاصه داستان “ماهورا” آمده است: در روستایی مرزی زیباترین دختر به‌عنوان عروس هور انتخاب می‌شود تا یک روز در هفته خود را به آب بسپارد و هور بارور شده و قهرش نگیرد، امین معروف به سمور قاچاقچی ایرانی، عروس هور به نام ماهور را می دزد.

“مغزهای کوچک زنگ‌زده”

تازه‌ترین اثر هومن سیدی در مقام کارگردان است که سعید سعدی آن را تهیه‌کرده است. در این فیلم بازیگرانی چون نوید محمد زاده، فرید سجادی حسینی، علی علایی و فرهاد اصلانی در نقش‌های اصلی و مرجان اتفاقیان، نوید پور فرج، هامون سیدی، لادن ژاوه‌وند، مهیار راحت‌طلب، مهرداد بهاالدینی، معین شاه‌چراغی، اشکان حسن‌پور، پیمان پازوکی، امید شیری، آرمین بهجت، تی‌ام منیری، تبسم جمالی پور، منصوره ایلخانی، کامران دبیری، صفر محمدی، محمود کیان و نازنین بیاتی در سایر نقش‌ها به ایفای نقش پرداختند. در خلاصه داستان “مغزهای کوچک زنگ‌زده ” آمده است: “داستان مغزهایی است که زنگ‌زده‌اند!”

“هایلایت”

به نویسندگی و کارگردانی اصغر نعیمی بعد از فیلم‌هایی چون “بی‌وفا”، “سلام بر عشق” و “سایه‌های موازی” چهارمین ساخته اوست که در آن درامی عاشقانه را با مضمون اجتماعی روایت می‌کند. پژمان بازغی، آزاده زارعی، سام قریبیان، مینا وحید، الهه حصاری، لیلی فرهاد پور، شیوا طاهری، یزدان فتوحی و جمشید هاشم‌پور از بازیگران اصلی این پروژه هستند.

“سال دوم دانشکده من”

به کارگردانی رسول صدرعاملی و تهیه‌کنندگی مسعود ردایی و نگارش پرویز شهبازی است. صدرعاملی با این فیلم پس از یک دهه دوری از سینما باز می‌گردد. علی مصفا، بابک حمیدیان، شقایق فراهانی، ویشکا آسایش، افشین هاشمی، پدرام شریفی، نیلوفر خوش خلق، شیوا خسرومهر، مریم بوبانی بازیگران این فیلم سینمایی هستند. به جز بازیگران نامبرده، ٢٢ نفر از چهره‌های شناخته نشده نیز در این فیلم برای اولین بار به ایفای نقش می‌پردازند که در این میان سه نفر جزو بازیگران اصلی و مابقی در نقش‌های فرعی مقابل دوربین رفته‌اند. این ٢٢ نفر از میان ٩٠٠ نفر و پس از پشت سر گذاشتن مراحل تست و تمرینات بازیگری برای حضور در این فیلم انتخاب شده‌اند. “سال دوم دانشکده من” به نویسندگی پرویز شهبازی مضمونی اجتماعی دارد.

“در وجه حامل”

با عنوان قبلی “خیابان دیوار” به تهیه‌کنندگی مصطفى کیایى و کارگردانى بهمن کامیار در مقام کارگردان است که پیش‌ازاین فیلم “مرداد” را در مقام کارگردان ساخته بود و هنوز فرصت اکران نیافته است. این فیلم مضمونی اجتماعی دارد و داستان آن روایتگر زندگی زنی به نام مهری است که ناخواسته درگیر ماجرایی مجهول می‌شود و در پی حل آن است. ژاله صامتی، محمدرضا غفاری، ایرج سنجری، احسان امانی، رویا جاوید نیا، معصومه رحمانی، بابک بهشاد، جواد زیتونی، بیژن افشار، میثاق جمشیدی، مژده دایی، سید وحید منافی، مهدی میری، پاوان افسر، اکبر مددی مهر، غلامحسین عباسی، مهران آتش زا، فرزاد سینا، شهرزاد بخشی، مهران فراهانی، فاطمه بابایی، رضوان جعفری، حمیدرضا خسرویون، با هنرمندی محسن کیایی و با حضور رعنا آزادی ور در این اثر به ایفای نقش پرداختند.

“گرگ بازی”

به کارگردانی عباس نظام دوست و تهیه‌کنندگی محمدعلی نجفی است. نظام دوست پیش‌ از این در مقام دستیار با نجفی همکاری داشته است و این اولین تجربه ساخت فیلم بلند داستانی اوست. علی مصفا، هانیه توسلی، نگار جواهریان، سعید چنگیزیان، سهیلا گلستانی، مهسا علافر، فهیمه امن‌زاده، احسان گودرزی، حمید پورآذری، امیرحسین قدسی، ژرژ پطروسی، منوچهر زنده‌دل، محمدرضا مالکی، سوده سعدایی، قاسم فرمانبردار بازیگران “گرگ بازى” هستند. فیلم سینمایی “گرگ بازی ” روایتگر داستان چند دوست قدیمی است که یک‌شب در خانه موروثی یکی‌ از این دوستان جمع می‌شوند. با ورود مهمانان تازه‌وارد به جمع، ماجراهای عجیبی رخ می‌دهد.

“آهوی پیشونی سفید ۲”

به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سید جواد هاشمی است که در فصل اول آن توانست عنوان بهترین فیلمنامه را از سی‌امین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان (سال جاری) به دست آورد. اولین “آهوی پیشونی سفید” پنج سال پیش توانست جایزه بهترین فیلم از نگاه تماشاگران را از بیست‌و‌پنجمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان از آن خود کند و ترلان پروانه برای بازی در نقش پیشونی سفید “پروانه زرین بهترین بازیگر نوجوان” این جشنواره را به دست آورد، همچنین امین حیایی برای بازی در نقش “آقا موشِ” کاندید بهترین بازیگر مرد سی‌امین جشنواره فیلم فجر شد. سید جواد هاشمی به‌عنوان نویسنده، کارگردان تهیه‌کننده این اثر سینمایی در فیلم جدید خود قصه دیگری از پیشونی سفید را روایت می‌کند. محمدرضا شریفی‌نیا، لیلا اوتادی، پژمان بازغی، امیر غفارمنش، هومن حاجی‌عبداللهی، ترلان پروانه، ارسلان قاسمی، سید جواد هاشمی، امیر سهیلی، امیررضا احمدی، ابراهیم شفیعی، داریوش پیرو، یوسف طاهریان، رکسانا وطن‌خواه فرزانه زهره‌وند و ساناز نادری در “آهوی پیشونی سفید ۲” ایفای نقش کرده‌اند.

“همه چی عادیه”

به کارگردانی و تهیه‌کنندگی محسن دامادی است. این فیلم روایتگر داستان زندگی جوانی روستایی است که به دلیل کمبود و بحران آب و به دنبال لقمه نانی به پایتخت مهاجرت می‌کند. او مجبور به فعالیت در مشاغلی می‌شود که دانش و تجربه‌ای از آن‌ها ندارد…. عباس غزالی، بهنوش بختیاری، رز رضوی، (با هنرمندی) پژمان بازغی، رضا رویگری، لیلا بلوکات و (با حضور) سحر قریشی، همراه با نگین معتضدی، صفر کشکولی، امیر جنانی و عرفان حسینی بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

“هت تریک”

فیلم سینمایی “هت تریک” به کارگردانی رامتین لوافی در سال ۹۶ تولید شد. امیر جدیدی، پریناز ایزدیار، ماهور الوند و صابر ابر بازیگران اصلی”هت تریک” هستند. در خلاصه داستان فیلم آمده است: یه عبارت بیمزه هست که میگه آدما یه دفعه تغییر نمیکنن، این ماییم که دیر به دیر نگاشون میکنیم … .

“آستیگمات”

به کارگردانی مجیدرضا مصطفوی است که به قلم مشترک پیام کرمی و مصطفوی به نگارش درآمده است. مهتاب نصیرپور، محسن کیایی، باران کوثری، هادی حجازی فر، سیامک صفری، حسین پاکدل، بهنوش بختیاری، حسام محمودی، محمد شاکری و با حضور نیکی کریمی در این فیلم ایفای نقش می کنند.

“دوباره زندگی”

اولین ساخته بلند رضا فهیمی در مقام کارگردان است. گلاب آدینه با ایفای نقشی متفاوت در کنار شمس لنگرودی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌ است. رضا فهیمی پیش از این در عرصه ساخت فیلم کوتاه فعالیت داشته و فیلم کوتاه “کودکان ابری” آخرین ساخته کوتاه این کارگردان موفق به دریافت جوایز بسیاری از جشنواره‌های داخلی و بین المللی شده است و این فیلم سال گذشته به عنوان نماینده فیلم کوتاه به اسکار معرفی شد.

“خون‌مردگی”

اثر تازه کارگردان “هاری” به نویسندگی بهزاد اقطاعی و تهیه‌کنندگی مشترک امیر احمد انصاری و علی گل‌بهاران اثری اجتماعی است و به مشکلاتی که کم‌کم تبدیل به گره‌های کور در زندگی می‌شود خواهد پرداخت. در خلاصه داستان فیلم آمده است؛ تو غلط کردی می خوای بری دنبال زندگی خودت! امیررضا میر آقا، نازنین علم دوست، ایلیا کیوان، علیرضا گیلوری، امیر محقق، فرهاد تاوتلی، پویا بیگی، مریم سردشتی، مانیا شاهوردی، حوریه پورصائب، محمد شیرازی، رها تفکری و کامبیز بنان بازیگران “خون‌مردگی” هستند.

“فصل شکار”

به کارگردانی داریوش یاری که از سال گذشته متوقف‌شده بود و درنهایت امسال دوباره مقابل دوربین رفت و فیلمبرداری آن به پایان رسید. “فصل شکار” اواخر دی‌ماه سال ۱۳۹۵ کلید خورد اما پس از مدتی به دلیل مشکلاتی،‌ فیلمبرداری آن متوقف شد. حامد کمیلی، مهران احمدی و مهیا دهقانی در “فصل شکار” بازی می‌کنند که سومین فیلم بلند سینمایی یاری است. کارهای پیشین او، “دخیل” و “کربلا جغرافیای یک تاریخ” است. موضوع این فیلم درباره آسیب‌های اجتماعی است و یاری به‌زودی تدوین فیلم را آغاز خواهد کرد.

“جن زیبا”

مهرداد فرید که سال گذشته با فیلم” دعوتنامه” در جشنواره فیلم فجر حضور داشت امسال قصد داشت درمقام تهیه کننده فیلم “جن زیبا” در جشنواره حضور یابد که این امر میسر نشد. “جن زیبا” به کارگردانی بایرام فضلی از ابتدای روند تولید با حواشی بسیاری همراه بود. ازجمله این حواشی می‌توان به حضور نورگل یشلیچای بازیگر معروف تلویزیون ترکیه اشاره کرد که در کنار فرهاد اصلانی در این فیلم به ایفای نقش پرداخته است.

“سراسر شب”

“موتمن” در جشنواه‌های سی‌وسوم و سی‌وچهارم با فیلم‌های “خداحافظی طولانی” و “آخرین بار کی سحر را دیدی؟” به این رویداد سینمایی آمد. او در حالی که هنوز فیلم “آخرین بار کی سحر را دیدی؟” را نتوانسته به روی پرده بفرستتد، “سراسرشب” را تولید کرده است.

“درخونگاه”

“درخونگاه” سیاوش اسعدی است. در خلاصه داستان آن آمده: ظهری می اید تا بسازد! اگر نبازد… امین حیایی، ژاله صامتی، مهراوه شریفی نیا، نادر فلاح، محمود جعفری، منصور شهبازی، افشین سنگ چاپ، فاطمه مرتضایی، پانته آ پناهی‌ها و جمشید هاشم پور بازیگران این فیلم هستند.

“اردک لی”

به کارگردانی بهروز غریب پور درباره کودکی است که پدرش کارگر فنی راه آهن تبریز است و بخاطر معالجه همسر بیمارش که مریضی صعب العلاج دارد ناچار می شود به تهران کوچ کند و فرزند باهوش و درسخوانش را در مدرسه نمونه هدایت ثبت نام کند. غافل از اینکه نام و اسم فامیل پسرش می‌تواند به نقطه ضعفی تراژیک تبدیل شده و زندگی را بر او و همسر و فرزندش تلخ کند و تا مرزهای فاجعه بار پیش ببرد. به رغم مقاومت پدر که نام فامیلی‌اش را رگ و ریشه خود می‌داند او مجبور می‌شود که نام خانوادگی بایرام اردک لی را تغییر بدهد…. تمام وقایع این فیلم در دوره پهلوی دوم رخ می دهد. هنگامه قاضیانی، شاهرخ فروتنیان، احسان امانی و بیش از ۲۰۰ بازیگر در نقش های کوتاه و کودکان در این فیلم به ایفای نقش پرداخته‌اند.

“شاه کش”

فیلم سینمایی “شاه کش” دومین ساخته سینمایی وحید امیرخانی با بازی مهناز افشار، هادی حجازی‌فر و فرید سجادی حسینی نخستین تجربه تهیه کنندگی عباس نادران است. وحید امیرخانی، پیش از این فیلم سینمایی “در مدت معلوم” را کارگردانی کرد. این فیلمنامه یک درام معمایی- اجتماعی متفاوت است که در سکوت خبری مراحل کسب مجوز آن پیش رفت. مهناز افشار و هادی حجازی فر نقش‌های اصلی “شاه کُش” را برعهده دارند. در خلاصه داستان “شاه کُش” آمده است: “گوزنِ قرمز از پشتِ صخره‌ یخ‌زده، نگاهی به مردِ شکارچی که سیگاری دود می‌کند می‌اندازد. گرگ، مچاله از سرما سرفه‌ای می‌کند. گوزنِ قرمز: می‌خواد چی کار کنه؟ گرگ: نمیدونه می‌خواد چی کار کنه. گوزنِ قرمز: اینا که نمی‌دونن می‌خوان چی کار کنن خطرناک‌ترن… من برمی‌گردم!”

“مارموز”

کمال تبریزی کارگردانی فیلمی را برعهده دارد که مرد داستان سودای قدرت دارد. این فیلم پیش از این “خودسر” نام داشت ولی پس از مدتی تبریزی تصمیم گرفت تا نام آن را به مارموز تغییر دهد. در این فیلم سینمایی “خودسر” ویشکا آسایش، حامد بهداد، آزاده صمدی، رضا ناجی، محمد بحرانی، سیاوش چراغی پور، مرتضی زارع، بهزاد قدیانلو، فرهان معین زاده حضور دارند.

“واسطه”

بسیاری از مخاطبان جدی سینما، آرش لاهوتی را به عنوان کارگردان فیلم‌های مستند می‌شناسند. این کارگردان با مستند “راننده و روباه” توانست مورد توجه قرار گیرد. او پیش از این هم چندین فیلم کوتاه را جلوی دوربین برده بود. در این فیلم سینمایی هدیه تهرانی و علی مصفا با یکدیگر همبازی شده‌اند، این فیلم درباره “آبان” زنی ۴۵ ساله است که واسطه استخدام کارگران فصلی است.

“کروکودیل”

به کارگردانی مسعود تکاور ساخته شده است. کوروش تهامی، اندیشه فولادوند، حسین مهری، الهه حصاری، رضا یزدانی، رامین پرچمی، افسانه چهره آزاد و رامتین خداپناهی بازیگران این فیلم سینمایی هستند که فضایی حادثه ای دارد و درباره چند جوان است که می‌خواهند از مسیری سریع اما پر خطر، همه چیز را یک شبه به دست بیاورند، اما …

“پاسیو”

اولین ساخته مریم بحرالعلومی است که بهناز جعفری، محدثه حیرت، کریم امینی، یاسمن ترابی، حسین ملکی، بهروز قادری، سحر غمخوار، محمدرسول صفری، علی یعقوبی، علیرضا دیلمی، امید سعیدی، مهسا سیاری، بابک انصاری، پوریا پورسرخ و شقایق فراهانی در آن به ایفای نقش می‌پردازند. “پاسیو” قصه‌ای زنانه را در بستر شهر روایت می‌کند.

 

“زنانی که با گرگ‌ها دویده‌اند”

 

به کارگردانی امیراطهر سهیلی تولید شده است. لعیا زنگنه بازیگر اصلی این فیلم است و در خلاصه داستان آن آمده: هزاران سال قبل یونس شک می‌کند، می‌لغزد و آنجا که باید داستانش در اوج تمام شود طعمه ماهی می گردد و شکم ماهی آغاز داستان یونس می‌شود. اکنون هزاران سال بعد ژاله شک می‌کند، می لغزد و آنجا که باید داستانش در اوج تمام شود “زنانی که با گرگها میدوند” آغاز می شود.

“دِرِساژ”

پویا بادکوبه آن را کارگردانی کرده و علی مصفا، شبنم مقدمی، هوشنگ توکلی، علیرضا ثانی فر، علیرضا آقاخانی، سیامک ادیب، جلال فاطمی، لویی سیفی، یسنا میرطهماسب، باسط رضایی، به آفرید غفاریان، شایان فصیح زاده، رامبد مطلبی و با معرفی نگار مقدم در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم قصه دختری ١۶ ساله است که بر سر دوراهی ایستاده است.

“یک کیلو و بیست و یک گرم”

به کارگردانی رحیم طوفان که لیلا زارع، سعید آقاخانی، فرشته صدر عرفایی، آناهیتا افشار، بابک انصاری، روشنک گرامی، مریم کاویانی، رهام مخدومی، سمیرا ذکایی و بازیگران خردسال ساغر کیان راستی و مانلی اصفهانی درآن بازی کرده‌اند. “یک کیلو و بیست و یک گرم” یک اثر اجتماعی است و سه قشر از طبقه فرهنگی را کارشناسی و روایت می کند.

منبع: هنرآنلاین

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 85947 و در روز شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۳۸:۵۱
2024 copyright.