نگاهی به فیلم بدون تاریخ بدون امضا/ بازی دومینوی زندگی

سپیده ابرآویزسینماسینما،سپیده ابرآویز:
۱٫ اگر زندگی را بازی دومینویی فرض کنیم که با یک حرکت اشتباه بقیه مهره های آن فرو می ریزد ، بدون تاریخ یدوت امضا حکایت همان یک حرکت اشتباه است .حرکتی که به درستی در همان دقایق اول فیلم قرار داده شده تا بدون معطلی ضربه کاری اول را به تماشاگر بزند و به او بگوید بنشین که می خواهم برایت قصه پر کششی تعریف کنم.
۲٫ ایجاد تعلیق اولیه با صحنه تصادف دکتر و راکبین موتور ، گره را می اندازد . این گره به مرور محکم تر می شود و قصه در فضایی سرد و سیاه جلو می رود.
۳٫اینکه جلیلوند فیلمساز خوش فکری است جای انکار ندارد.اینکه او بلد است پا به جاهایی بگذارد که روایتی تازه دارند هم کاملا ثابت شده است.سال گذشته در فیلم ۴ شنبه ۱۹ اردیبهشت نیز در داستانی اپیزودیک فضاهایی را خلق کرد که نوعی بدعت در موقعیت ، شیوه روایت و کارگردانی آن وجود داشت.
۴٫در بدون تاریخ بدون امضا هم جلیلوند به سمت دو موقعیت تازه می رود و اصطلاحا دو دگرجا را کشف می کند که کمتر فیلمسازی به سراغ آن رفته است ، پزشکی قانونی و کشتارگاهی که در آن لاشه مرغ های مرده به آدم های کم بضاعت فروخته می شود.
۵٫ اصلا انگار جلیلوند تصمیم می گیرد فیلمی بسازد که سرتاسر صدای مرگ می دهد.کمابیش سکانسی وجود ندارد که خبری از مرگ در آن نباشد.
۶٫ انتخاب بازیگرهای مناسبی مثل امیر اقایی و نوید محمدزاده برای دو نقش سرد وگرم هوشمندانه و بازی گرفتن از آنها و استفاده از تمام ظرفیت های شان کاملا درست و حرفه ای اتفاق افتاده است .بماندکه هدیه تهرانی همان همیشگی است .نه پله ای بالاتر و نه پایین تر . جایی خنثی. بین سردی آقایی و گرمای محمد زاده .زکیه بهبهانی هم به عنوان چهره ای تازه ، در نخستین حضور سینمایی اگرچه خارق العاده نیست اما پذیرفتنی است.
۷٫جلیلوند در ایجاد لحظات سکوت و اکتفا به نمایش چند تصویر، قدرت کارگردانی اش را به رخ می کشد و این قدرت کمابیش در کل فیلم جریان دارد.
۸٫آنچه به طرز فزاینده ای روان مخاطب را می آزارد تلخی بیش از اندازه ای است که پی در پی بر سر شخصیت ها می آید .شاید قانع کننده ترین پاسخ کارگردان این باشد که همه این ها واقعیت های اجتماعی است .چقدر ، چرا و تا کی لازم است ما شاهد این همه واقعیت های اجتماعی باشیم وقتی از دست هیچ کداممان کاری ساخته نیست ؟ اصلا چطور باور کنیم پزشک متخصصی را که بیمه ماشینش را به عنوان ساده ترین رفتار قانونمند یک شهروند پرداخت نمی کند ولی حاضر می شود چنین فداکار ظاهر شود و
در قبال واقعیت های اجتماعی این گونه مسیولانه برخورد کند؟
۹٫ کدام دکتر ، روان شناس یا جامعه شناسی توصیه می کند به سالن سینما بروید ، خودآزاری کنید و میان همه واقعیت های اجتماعی که خودتان هر روز به آن دچارید دردی هم به دردهایتان بیافزایید؟ با دهانی تلخ ، بعضی در گلو و دستانی گره خورده از سالن بیرون بیایید ، سری تکان بدهید و فقط بگویید :آخی ، چه دردناک!
۱۰ بدون تاریخ بدون امضا فیلم بدی نیست تکنیکش درست است و فیلمنامه اش اشکال ندارد .اشکالش همان اشکال شکلات تلخ ۹۰٫/.است .زیادی تلخ است .آن قدر تلخ که نه برای قلب خوب است ، نه جسم و نه ذهن.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 43709 و در روز شنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۰۱:۵۵:۲۱
2024 copyright.