نگاهی به فیلم ماجرای نیمروز/ تثبیت بهترین فیلمساز نسل نوی سینمای ایران

ماجرای نیمروزسینماسینما، محمد تقی زاده:

مهدویان بدون شک مستعد ترین و بهترین فیلمساز نسل نوی سینمای ایران است که با سریال آخرین روزهای زمستان شناخته شد ، با ایستاده در غبار پدیده جشنواره سیو چهارم شد و امسال با ماجرای نیمروز نامش را به عنوان کارگردان صاحب سبک و کار بلد سینمای ایران تثبیت کرد.

سبک مستند داستانی و اجرای دقیق و بازسازی صحنه های واقعی سالهای جنگ و انقلاب مهمترین شاخصه آثار مهدویان است که مورد توجه و نظر مخاطبان قرار گرفته است. به غیر از توانمندی مهدویان در کارگردانی و مستند نمایی وقایع تاریخ معاصر ایران ، وجه داستانی و دراماتیک فیلم های مهدویان موضوعی است که نباید از آن گذشت : در فیلم قبلی با داستانی قهرمان محور پیرامون یکی از مغفول ترین چهره های نظام روبه رو بودیم و در ماجرای نیمروز با داستانی مواجهیم که شاید همه شرح کلی آن را شنیده باشند ولی بیان آن از قاب تصویر و در قالب مستند داستانی که تم امنیتی و سیاسی نیز دارد ، معنا و تاثیر دیگری دارد.

مهدویان در ماجرای نیمروز نه تنها به سراغ یک واقعه مهم این کشور رفته و پتانسیل های بالقوه داستانی و سینمایی تاریخ معاصر ایران را به رخ داستان نویسان و سینماگران کشیده است ، بلکه با روایتی جذاب و ظریف حال و هوای آن روزها و آنچه به سر مردم و مسئولین آمده را نیز به نسل جدید یادآوری میکند که کشور در چه شرایطی قرار داشته و چه فضای ملتهب و هوئلناکی بر جامعه ایران همراه بوده است.

ماجرای نیمروز از جهات مختلف قابل تحلیل و تفسیر است که به فرصت این یادداشت قد نمی دهد ولی نکته مهم دیگر در آثار مستند داستانی مهدویان که بسیار حایز اهمیت است ، نسبتی است که این هنرمند در ارتباط با وقایع و حفظ اصول امنیتی و پرهیز از موضع گیری های شخصی و جناحی برقرار کرده است. به عبارتی مهدویان با پرداختن به این اتفاقات و موضوعات با یک تیغ دو لبه روبرو بوده است ، از طرفی ورود به حریم امنیتی و سیاسی کشور و پرداختن به وقایع اوایل انقلاب با محدودیت هایی روبرو بوده و از طرفی موضع گیری و نگاه جهت دار فیلمساز میتوانسته فیلم ماجرای نیمروز و ایستاده در غبار را به فیلمی پروپاگاندا برای نظام تبدیل کند ، که مهدویان با زیرکی از این دره سخت و نفس گیر با موفقیت بیرون آمده است.

گروه بازیگران ماجرای نیمروز و ریسک انتخاب احمد مهرانفر و جواد عزتی در نقش های جدید از جمله نکات مهم و ویژگی های مثبت فیلم به حساب می آید و کلام آخر اینکه هادی حجازی فر به معنای واقعی یک سورپرایز واقعی برای سینمای ایران در کسوت بازیگری بوده و هست.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 44700 و در روز چهارشنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۵:۵۰
2024 copyright.