رمز و رازهای سر به مهر/ نگاهی به فیلم «گورکن»

 


سینماسینما، فرزانه متین

این نوشته می‌تواند بخش‌هایی از داستان فیلم را لو بدهد

فیلم گورکن دومین ساخته کاظم ملایی است که با ساخت فیلم کوپال نشان داد در آینده باید از وی اثرات قابل ستایشی دید اما این بار ملایی با اثر گورکن نه تنها انتظارات مخاطبان بلکه منتقدان را برآورده نکرد. گورکن با این که در جشنواره های اخیر خوش در خشید و به تازگی هم ویشکا آسایش جایزه بهترین بازیگر زن در جوایز فیلم زمستان در نیویورک از آن خود کرد دارای فیلنامه ای پر از نقص است و تنها نقطه مثبت آن بازی ستودنی ویشکا آسایش در نقش سوده شریف زادگان است که مخاطب در بیشتر لحظات با وی همذات پنداری می کند و بار فیلم به تنهایی بر دوش اوست. سوده دست مخاطب را می گیرد و به دل داستان فرو می رود. گورکن روایت یک مادر جوانی است که در آستانه ازدواج دوم، فرزندش گم می شود و دزدان در ازای آزادی وی، از او بیت کویین می‌خواهند و در این حین خانه قدیمی اش پر از موریانه شده و تنها راه نجات آن استفاده از گورکن است. می توان گفت گورکن نخستین فیلمی است که به ماجرای ارزهای دیجیتال می‌پردازد.
فیلم دارای روندی کند است و مخاطب در هیچ بخشی از آن هیجان زده نمی‌شود در صورتی که کارگردان با کار کردن روی فیلمنامه می توانست با توجه به بحث جدید بیت کوین، گورکن را درامی جنایی و معمایی نشان دهد.
شخصییت های زیادی وارد فیلم می شوند که بود و نبود آن به پیشبرد داستان کمک نمی کند از جمله بهنوش بختیاری و‌ گوهر خیراندیش. ملایی حتی روابط شخصیت ها و پیوند بین آنها را برای مخاطب آشنا نمی کند، سوده کلی راز دارد و در انتها هم این رازها برملا نمی شوند. چرا سوده از شوهرش جدا شد؟ چرا سوده در ابتدا ماجرای دزدی را به شوهر سابقش نگفت؟ رابطه سرد و غیرمتعارف سوده و پدرش برای چیست؟ و هزار سوال دیگر که در این حین بی پاسخ ماندند.
در انتها، سوده و شوهر سابقش بعد از آزادی پسرشان، به نوعی فریب می خورند و از طریق فیلمی متوجه می شوند که این دزدی توسط پسرشان، ماتیار۱۱ساله صورت گرفته و در اینجاست که مخاطب با کمی تامل متوجه می شود چقدر این دزدی باسمه ای بوده و با توجه به نزدیکی مادر ‌پسر باهم، چرا سوده متوجه این قضیه نشده است؟ مورد دیگر که نویسنده برای مخاطب، رمز گشایی نکرده این است که آیا ماتیار برای جدایی پدرو‌مادرش به دنبال جلب توجه است که این موضوع، فیلم را وارد بخش روانکاوانه می کند که در حین جدایی، فرزند علاوه بر لطمه های روحی فراوان، دست به کارهای خطرناک هم می تواند بزند که پیامدهای فیزیکی دارد یا این که واقعا به دنبال اخاذی از پدرومادر ش بوده است.
گورکن می توانست فیلمی تاثیرگذار در زمینه طلاق و ارزهای دیجیتال باشد اما به دلیل نقص های فراوانی که در فیلمنامه دارد، اثری ناپخته است.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 162488 و در روز یکشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۵۱:۵۹
2024 copyright.