نگاهی به چهار فیلم جشنواره ونیز؛ کمپیون، آلمادوار، نشاط و جیلنهال / گزارش محمد حقیقت از جشنواره ونیز

سینماسینما- محمد حقیقت- ونیز: فیلم «قدرت سگ» از جین کمپیون که سخت منتظر آن بودیم قدرت آنچنانی نداشت. ‌بیشتر یک وسترن معمولی با ساختار قراردادی است که طبیعتا با عکس‌برداری زیبایی ساخته شده و گاه به گاه لحظات قابل قبولی دارد.

در «مادران موازی» از آلمادوار، همزمان در بیمارستان، دو زن حامله وضع حمل می‌کنند و در جوار هم هستند. فیلم بلافاصله به تماشاگر می‌گوید که قصه این دو ادامه خواهد داشت. سپس نوزاد یکی از آنها می‌میرد و این باعث دوستی قوی بین این دو مادر می‌شود. فیلم بسیار پرحرف است با لحظات خوب که با احساس‌های زنانه گره خورده است و درپایان، ماجرای جالبی اتفاق می‌افتد که آن‌را نباید لو داد. این فیلم البته از فیلمهای فوق‌العاده المادوار فاصله دارد.

«سرزمین رویاها» اثر شیرین نشاط با ایده جذابی شروع می‌شود. یک خانم جوان مهاجر ایرانی در آمریکا برای شرکتی کار می‌کند تا درباره رویاهای آدم‌های این کشور تحقیقی به عمل آورد. فیلم شروع خوبی دارد اما آنقدر سوژه های گوناگونی در فیلم گنجانده شده و همچنین استیل کارگردانی و فرم میزانس به چپ و راست می‌رود که یکدستی فیلم آسیب می‌بیند و چه حیف. فیلم، گاه بونوئلی می‌شود، گاه صحنه‌هایی از کوبریک را به یاد می‌آورد و گاه فضاهای دیگری را تداعی می‌کند.
یکی از فیلم‌های خوب بخش افق‌ها ، «۱۰۷ مادر» است که زندگی مادران در زندان و ‌نحوه بزرگ کردن بچه‌های آنها را به حالتی نیمه مستند و موثر به تصویر در آورده است.

امشب در سالن خبرنگاران جشنواره ونیز یک فیلم فوق العاده به‌نام «دختر گمشده» دیدیم، واقعا درخشان است. فیلم اولین ساخته مگی جیلنهال، بازیگر مطرح سینماست و قهرمان آن یک مادر ۴۸ ساله آمریکایی است که دو دختر بزرگ خود را تنها گذاشته و به تنهایی به تعطیلات در ایتالیا رفته است. ‌او با مادران دیگری که فرزندان کوچک دارند، کنار ساحل آشنا می‌شود و در این سفر به کشف احساس های مادرانه دست می‌یابد.
کارگردان توانسته رابطه عاطفی کمتر فیلم شده این چنینی را با احساسی وصف ناشدنی در سینما تصویر کند. عواطف پنهان زنان و به‌ویژه مادران و رابطه شان با فرزندان، عالی پرداخت شده که کمتر فیلمسازی تاکنون این چنین عمیق به درون این روابط و‌ عواطف راه پیدا کرده است.
بازیگران اصلی این فیلم، الیویا کلمن و داکوتا جانسون هستند.
باید بسیار با دقت و‌ مفصل درباره این فیلم نوشت. «دختر گمشده» تا اینجا بهترین فیلم ونیز امسال است.

اما یک نکته حاشیه‌ای؛ مشکلی که امسال برای شرکت‌کنندگان پیش آمده، تهیه بلیت است که باید از قبل رزرو کرد و این مسئله ‌دائما دردسرساز می‌شود.

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 160726 و در روز جمعه ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۰۰:۴۵:۰۲
2024 copyright.