گزارش سینماسینما/ هدیه ۶۰ میلیاردی شبکه‌های جم به سینمای ایران

جم تی ویدادستانی بار دیگر با ممنوع‌الفعالیت کردن چند سینماگر نسبت به پخش تیزر فیلم‌ها از شبکه‌های ماهواره‌ای واکنش نشان داد. سئوال مهم این است که پخش این تیزرها چقدر به اقتصاد سینمای ایران کمک کرده است؟

به گزارش سینماسینما، امروز خبری منتشر شد از قول حبیب ایل‌بیگی معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی مبنی بر ممنوع‌الفعالیت شدن برخی از سینماگران توسط دادستانی به خاطر پخش تیزر آثارشان از شبکه‌های ماهواره‌ای. پیش از این البته دادستانی با این استناد که تبلیغات فیلم‌های در حال اکران توسط تهیه‌کنندگان آثار از شبکه‌های ماهواره‌ای پخش می‌شود فیلم «آآادت نمی‌کنیم» را توقیف و برای تهیه‌کننده مستند «من ناصر حجازی هستم» قرار کفالت صادر کرد.

ماجرا از جایی آغاز شد که گروه شبکه‌های جم که بیش از ۲۰ کانال تلویزیونی را در اختیار دارد تصمیم گرفت با شعار حمایت از آثار فرهنگی تیزر فیلم‌ها و نمایش‌ها و آثار فرهنگی و هنری را به صورت رایگان و یا با قیمت‌های پایین پخش کند.

رقابت این شبکه‌ها با تلویزیون داخلی ایران بر سر جذب مخاطب و به تبع آن ارائه خدماتی همچون تیزرهای ارزان قیمت، خیلی زود توانست شبکه‌های گروه تلویزیونی جم را نسبت به رقیب داخلی‌اش پیش بیاندازد و کار تا جایی پیش رفت که حجم تیزرهای پخش شده از این شبکه‌ها در فاصله کوتاهی به چند برابر قبل افزایش یافت.

قیمت‌های گران و هزینه‌های هنگفت تبلیغات در تلویزیون و نبود رقیب داخلی فضای انحصار را برای رسانه ملی تا به جایی رساند که دیگر نمی‌توانست نقص‌ها و عیب‌های خود را پیدا کند.

در این میان شبکه‌های ماهواره‌ای با شیوه جدیدی پا به عرصه گذاشتند و حاصل کار آن بود که در ابتدای سال ۹۵ و کمی پیش از آن با پخش گسترده تیزر فیلم‌های سینمایی به یکباره رونق چشمگیری را به سینمای ایران بخشیدند.

اگر بخواهیم نگاهی آماری به فروش فیلم‌های سینمای ایران در سال ۹۵ بیاندازیم و آن را با نمونه مشابه سال گذشته و تا مقطع اول شهریور ماه مقایسه کنیم سینمای ایران در سال ۹۴ تا ابتدای شهریور ۳۲ میلیارد تومان از طریق گیشه فروش داشته است که این مبلغ در سال ۹۵ به رقم ۹۰ میلیارد تومان رسیده است. حتی اگر اقبال تماشاگران نسبت به فیلم‌های سینمایی و کیفیت آثار را هم جزوی از فاکتورهای موثر در فروش بدانیم، بر هیچ کس پوشیده نیست تبلیغات متعدد در شبکه‌های ماهواره‌ای نقش موثر و غیرقابل انکاری در فروش فیلم‌های سینمای ایران گذاشته است.

به نظر می‌رسد مسئولان قضایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی باید در مورد این اتفاق به نفع سینمای ایران به توافقاتی برسند تا از این اتفاق بتوان سینمای ایران را به سمت رشد و استقلال مالی پیش برد. اقتصاد سینمای ایران سال‌ها است وابسته به بودجه‌های دولتی است و می‌تواند با فروش فیلم‌ها در گیشه و اقتصاد مستقیم به سمت رهایی از شرایط دولتی حرکت کند.

 

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 24790 و در روز دوشنبه ۱ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۷:۳۳
2024 copyright.