همایش سینماگران جهان در قلب اروپا

تعدادی از جشنواره‌های سینمایی دنیا در شهرهایی معروف برگزار می‌شوند و به همین دلیل به‌نام آن شهرها شناخته می‌شوند؛ اما جشنواره‌هایی هم هستند که موجب می‌شوند شهرهای محل برگزار آن‌ها در جهان بیشتر دیده شوند. جشنواره‌ی کارلووی واری در شهر «کارلووی ‌واری» جمهوری چک از این دسته از جشنواره‌ها است.

اختتامیه جشنواره کارلووی‌واری

البته این شهر کوچک، از شهرهای قدیمی اروپاست که معنای نام آن نیز “حمام چارلز” (چارلز چهارم، پادشاه بوهمیا و امپراتور مقدس روم) است که در قرن چهاردهم میلادی بنا شده است. شهرت آن به‌خاطر چشمه‌های آب گرم و معماری رنگارنگ و غریب آن است که همین دلایل، آن‌را به یک مقصد توریستی محبوب در قرن ۱۸ با مهمانان بعضا بنامی چون تزار پتر کبیر، امپراتور فرانتس ژوزف من، بتهوون، واگنر، برامس، تولستوی، و مارکس تبدیل کرد. پس از آن، بازدیدهای توریستی در طول جنگ‌های جهانی به‌طور کامل متوقف و از شکوه این شهر که در سمت مرز آلمان قرار دارد، کاسته شد.

جشنواره فیلم کارلووی واری که اکنون به‌عنوان دومین جشنواره‌ی تاریخ اروپا و یکی از مهم‌ترین رویدادهای فرهنگی مرکز اروپا، پنجاه‌ویکمین دوره‌ی برگزاری خود را سپری می‌کند، بزرگ‌ترین جشنواره‌ی فیلم در جمهوری چک و از جشنواره‌های معتبر سری آ در مرکز و شرق اروپا است که آن‌را با جشنواره‌های کن، برلین، ونیز، سن سباستین، مسکو، مونترال، شانگهای و توکیو، در یک گروه‌بندی می‌دانند.

در این جشنواره که دوره‌ی جدید آن از روز  جمعه ۱۱ تیر آغاز می‌شود، هر سال، حدود ۲۰۰ فیلم از سراسر جهان، حضور می‌یابند که حدود ۷۰ تای آن برای نخستین‌بار در اروپا به‌نمایش درمی‌آیند. کارلووی واری جشنواره‌ای است که برای هر دو گروه مخاطبان حرفه‌ای فیلم و عموم مردم در نظر گرفته شده است.

فیلم‌های حاضر در جشنواره، در ۱۴ سالن این شهرِ به‌نسبت کوچک ییلاقی به‌نمایش درمی‌آیند و در کنار ۱۱ هزار مخاطب مردمی و ۱۲۰ هزار بلیت سئانس‌های جشنواره، ۸۰۰ نماینده از شرکت‌های ساخت و توزیع فیلم و ۷۰۰ نماینده‌ی رسانه‌های جمعی نیز در آن به فعالیت می‌پردازند.

این جشنواره از سال ۱۹۴۶ آغاز شده، از سال بعد آن رقابتی شده و از سال ۱۹۵۶ به‌طور رسمی در شمار جشنواره‌های بین‌المللی شناخته شده است. این جشنواره البته حدود ۴۰ سال تحت فشارهای سیاسی در چکسلواکی سوسیالیستی قرار داشته و از سال ۱۹۹۴ با مدیریتی جدید به فعالیت پرداخته است.

در این جشنواره علاوه بر نمایش فیلم، کارگاه‌های آموزشی و پنل‌های تخصصی قابل توجهی هم برگزار می‌شود. همچنین علاوه بر بخش رقابتی، بخش مروری بر آثار هم دارد. صنعت سینما هدف اصلی این جشنواره در نظر گرفته شده و اهدافی چون ترویج هنر سینمایی،  پرورش مبادلات بین‌المللی، کمک به ترویج اکران فیلم در آن دنبال می‌شود. درواقع جشنواره‌ی کارلووی واری برای فیلمسازان و بازیگران، جایی است برای دیده شدن؛ چراکه بسیاری از نمایندگان شرکت‌های فعال در حوزه‌ی صنعت سینما در آن حضور می‌یابند و فیلم‌ها را از نظر می‌گذرانند.

بازیگرانی چون رابرت ردفورد، رابرت دنیرو، مایکل داگلاس، دنی دویتو، جان مالکوویچ، هاروی کایتل، مورگان فریمن، لیو اولمان، جودی دنچ، سوزان ساراندون، جان تراولتا و مل گیبسون و نیز سینمارگانی چون ویلیام فریدکین، میلوش فورمن، استفن فریرز، نیکیتا میخالکوف، رومن پولانسکی، ایوان رگذر، الیور استون، کارلوس سائورا، و فرانکو زفیرلی، از این جشنواره جایزه گرفته‌اند.

جشنواره کارلووی واری با توجه به اهدافی که برای آن تعریف شده، جایزه‌های مختلفی را در نظر گرفته که از آن جمله، جایزه رسمی بخش مسابقه (فیلم‌های بلند جهان)، مسابقه شرق به غرب (فیلم‌های اول و دوم از مرکز و شرق اروپا، بالکان، ترکیه و کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق)، و مسابقه‌ی فیلم‌های مستند،  و همچنین در بخش غیر رقابتی، چشم‌انداز و نگاهی دیگر است.

علاوه بر این‌ها، بخش‌های جانبی دیگری هم چون فیلم‌های غیرمتعارف، فیلم‌های ترمیمی دوره‌ی کلاسیک، ۱۰ فیلم‌ساز جدیدی (دانشجویی)، ۱۰ انتخاب منتقدان، نیمه‌شب نمایش فیلم (ژانر وحشت)، چک فیلم (گزیده‌ای از فیلم‌های جمهوری چک معاصر)، ادای احترام‌ها، تمرکز خاص، مرور آثار و… است.

جایزه بزرگ این جشنواره (کریستال گلوب) برای بهترین فیلم ، به ارزش ۲۵ هزار دلار است. پس از آن، جایزه ویژه هیات داوران برای بهترین کارگردانی ۱۵ هزار دلار و همچنین برای بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگر مرد، با این قید که تنها یکی از این سه جایزه به‌طور مشترک می‌تواند تعلق گیرد.

هیئت داوران البته شدو شایسته‌ی تقدیر هم می‌تواند معرفی کند.

این جشنواره هم البته جایزه‌ی پرزیدنت و جایزه‌ی تماشاگران نیز دارد.

پنجاه‌ویکمین جشنواره‌ی فیلم کارلووی واری از ۱۱ تا ۱۹ تیرماه جاری (یکم تا نهم جولای ۲۰۱۶) در شهر کارلووی واری کشور جمهوری چک برگزار می‌شود. فیلم افتتاحیه‌ی این دوره از جشنواره، فیلم سینمایی «انسان‌نما» (آنتروپوید) به کارگردانی «شین آلیس» از انگلستان است.

هیات داوران اصلی جشنواره عبارتند از: بروچی مائوریزو (رمان‌نویس و فیلمنامه‌نویس ایتالیایی)، اوِ گابریو (بنیان‌گذار و مدیر سودا تصویر)، مارتا ایسوا (هنرپیشه‌ی تئاتر و سینمای چک)، جورج اوواشویلی (سینماگر از گرجستان) و جی ون هوی (تهیه‌کننده آمریکایی).

هیئت داوران بخش «شرق به غرب» این جشنواره سینمایی نیز شامل «کارمن گری» منتقد فیلم، «تولگا کارچکیک» نویسنده و کارگردان ترکیه‌ای، «میکولوس نووتنی» تهیه کننده اهل چک، «آگنیزکا اسموزینسکا» کارگردان لهستانی و «یوشی یاتابه» برگزارکننده جشنواره از ژاپن است.

امسال «ویلم دفو» بازیگر آمریکایی به پاس نقش برجسته در صنعت سینمای جهان با اعطای گوی بلورین افتخاری در شب افتتاحیه این رویداد سینمایی تقدیر خواهد شد همچنین قرار است دو فیلم «پازولینی» ساخته «آبل فرارا» و «آخرین وسوسه مسیح» به کارگردانی «مارتین اسکورسیزی» که «دفو» در آنها به نقش‌آفرینی پرداخته است نیز در جشنواره به نمایش گذاشته شود.

«چارلی کافمن» نویسنده و کارگردان برنده اسکار فیلم «درخشش ابدی یک ذهن پاک» هم جایزه «پرزیدنت» جشنواره را دریافت خواهد کرد که با نمایش انیمیشن جدید «آنومالیسا» ساخته مشترک «کافمن» و «دوک جانسن» همراه خواهد بود.

از ایران در این دوره از جشنواره، فیلم سینمایی « لانتوری» ساخته رضا درمیشیان در تازه‌ترین حضور جهانی خود در بخش پانوراما (غیر رقابتی) به نمایش در خواهد آمد.

«لانتوری» پس از جشنواره‌ی ملی فیلم فجر، حضور جهانی‌اش را در شصت و ششمین دوره جشنواره برلین آغاز کرده و در هفتمین جشنواره خاورمیانه اکنون فلورانس و در برنامه‌های ویژه مرور فیلم‌های درمیشیان در سومین جشنواره فیلم‌های ایرانی کلن، دومین  جشنواره فیلم های ایرانی زوریخ و موزه‌ی هنرهای آلمان به نمایش درآمده و قرار است در نوردهمین جشنواره بین المللی فیلم شانگهای به نمایش دربیاید تا کارلووی وای هفتمین حضور جهانی این فیلم باشد.

سینمای ایران در سال‌های حضور خود در این جشنواره، جایزه‌هایی به‌دست آورده است که از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:  جایزه ویژه هیات داوران و جایزه «کلیسای جهانی» چهل‌وچهارمین دوره کالووی واری برای «بیست» عبدالرضا کاهانی، جایزه‌ی بهترنی بازیگر مرد برای حمید فرخ‌نژاد در فیلم «عروس آتش»، جایزه‌ی ویژه هیئت داوران بیست‌وهشتمین دوره‌ی جشنواره به محسن مخملباف برای فیلم «ناصرالدین شاه آکتور سینما» و جایزه‌ی گوی بلورین بهترین بازیگر زن از چهل‌وهفتمین دوره‌ی جشنواره‌ی برای لیلا حاتمی برای بازی در فیلم «پله آخر».

منبع: ایسنا

ثبت شده در سایت پایگاه خبری تحلیلی سینما سینما کد خبر 19155 و در روز چهارشنبه ۹ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۴۲:۱۶
2024 copyright.